شرکت سفیر "اسرائیل" در عروسی نوه نماد عرب گرایی!

شرکت سفیر
سه شنبه 8 فروردين 1396 - 13:17

به دنبال جنجال گسترده در رسانه های عرب درباره حضور "دیوید گوورین" سفیر رژیم صهیونیستی در جشن ازدواج نوه "جمال عبدالناصر" رئیس جمهور اسبق مصر و نماد ملی گرایی عربی، عبدالباری عطوان روزنامه نگار باسابقه فلسطینی، مسائل پشت پرده این اتفاق را افشا و تحلیل کرد.

العالم - مصر

عبد الباری عطوان در یادداشتی درباره حضور سفیر رژیم صهیونیستی در مراسم جشن ازدواج نوه جمال عبدالناصر و میزبانی گرم از او، با تأکید بر نقش داماد عبدالناصر به عنوان جاسوس تمام و کمال برای صهیونیست ها نوشت: با دیدن تصاویر رقص "مُنا عبدالناصر" دختر جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر در مراسم جشن ازدواج پسرش احمد، در حضور دیوید گوورین  David Govrin، سفیر اسرائیل در قاهره ازدواج شوکه و ناراحت شدم. او دختر همان عبدالناصری است که به علت مواضع درخشانش در حمایت از جنبش های آزادی خواه و ایستادگی در برابر استعمارگران غربی و صهیونیستی، در قلب میلیون ها عرب و مسلمان جای دارد.
عطوان می افزاید: من و شمار دیگری از اعراب به این علت شوکه شدیم که تصور می کردیم او احتمالا از خیانت همسرش "اشرف مروان" - که جاسوس اسرائیل بود و نقش اصلی در جلوگیری از پیروزی کشورهای عربی در جنگ ششم اکتبر سال 1973 داشت - اطلاع نداشته است و به این علت نیز ناراحت و خشمگین شدیم که او سابقه درخشان پدر و خانواده اش و بلکه تاریخ مصر و نیز همه ملت های عربی را لکه دار کرد؛ اما اقدام او در میزبانی از سفیر اسرائیل و در مراسم عروسی پسرش - که امیدواریم او در مسیر پدرش گام برندارد - نشان داد که او از بسیاری از مسائل آگاه بوده است؛ در غیر این صورت، خود را از خیانت همسرش دور نگه می داشت و از نماینده کارفرمایان همسرش در سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، برای حضور در این مراسم دعوت نمی کرد.
سردبیر روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" افزود: براساس کتابی که اخیرا منتشر شده است "اشرف مروان" داماد "جمال عبدالناصر"، جاسوس تمام و کمال رژیم صهیونیستی و برای صهیونیست ها فرشته نجات بود که توانست جان هزاران صهیونیست را نجات دهد.
عطوان با اشاره به سابقه ننگین داماد عبدالناصر می نویسد: سه ماه پیش کتاب "فرشته"، به قلم یوری بار ژوزف، جاسوس بازنشسته سازمان امنیت و اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد)، را درباره اشرف مروان مطالعه کردم. "فرشته" نامی نمادین [مستعار] بود که موساد بر اشرف مروان گذاشته بود.او به مدت بیش از سی سال جاسوس موساد بود و طرح های عملیات جنگ سال 1973 و لحظه آغاز عملیات را در اختیار موساد قرار داد. این اقدام او جان هزاران اسرائیلی را نجات داد و باعث کشته شدن دهها هزار نفر از شهروندان مصر و سوریه شد.
وی می افزاید: در این کتاب آمده است که اشرف مروان با سفارت رژیم صهیونیستی در لندن تماس گرفته و خواستار ملاقات با وابسته امنیتی سفارت شده بود که از عناصر موساد بود. او در این ملاقات هویت اصلی خود را فاش کرده و گفته بود که داماد جمال عبدالناصر است و می خواهد خدمات جاسوسی به موساد ارائه دهد. موساد پس از تعلل و درنگ او را جذب کرد؛ به این علت درباره او تعلل و درنگ کرد که درباره درستی و صحت نیات و اهداف او شک داشت و به دنبال رسیدن به اطمینان درباره او بود.
عطوان در ادامه خاطرنشان می کند: آن گونه که در این کتاب آمده است براساس دیدگاه و تحلیل کارشناسان موساد درباره خیانت اشرف مروان به کشور خود و ملت های اسلامی، دو عامل عمده وجود دارد: عامل اول این است که جمال عبدالناصر، رئیس جمهور اسبق مصر، با ازدواج دخترش با اشرف مروان مخالف بود و از او تنفر داشت؛ اما دخترش عاشق و شیفته او شده بود و بر ازدواج با او، که فردی خوش سیما و دارای ظاهر جذاب و مرتبی بود اصرار می کرد. در نتیجه این پافشاری، عبدالناصر نیز به این ازدواج رضایت داد، اما هیچ گونه مسئولیت و سمتی به او نداد و او را در زیرزمین بخش بایگانی ریاست جمهوری با درآمد 17 لیره (پوند) به کار گرفت.
این روزنامه نگار فلسطینی در ادامه به نقل از نویسنده کتاب فرشته در ادامه نوشته است: جمال عبدالناصر به رفتارهای دامادش- که شیفته ثروت اندوزی بود- شک کرده بود. زمانی که اشرف مروان در حال تحصیل در لندن در مقطع کارشناسی ارشد بود، گزارش هایی از سفارت مصر به دست عبدالناصر رسید که حاکی از رفتارهای زشت و ناپسند او و نیز روابطی بود که او با یکی از شیوخ عرب حوزه خلیج فارس داشت. همسر شیخ مذکور شخصیت فرهنگی مشهوری بود. پس از آن، عبدالناصر همه اموالی را که او از این شیخ عرب و همسرش گرفته بود، توقیف کرد و خواستار طلاق دخترش شد. اما دخترش به شدت با طلاق مخالفت و گریه زاری و حتی تهدید به خودکشی کرد.
عبدالباری عطوان افزوده است: دومین علت و عامل این بود که اشرف مروان به شدت شیفته مال اندوزی و زندگی اشرافی بود، شیوه ای که با مشی زندگی ریاضت گونه پدر زنش متناسب نبود. براساس این کتاب، اشرف مروان معتاد به قماربازی شده بود و همیشه وقت خود را در باشگاههای مجلل قمار در لندن می گذراند و پول هنگفتی را برای آن هزینه می کرد. متاسفانه دختر جمال عبدالناصر به عنوان همسر اشرف مروان نیز او را در ریخت و پاش و نشست و برخاست با قشر اشرافی همراهی می کرد.
این روزنامه نگار فلسطینی مقیم لندن می افزاید: براساس این کتاب، موساد نخستین بار به او پنجاه هزار دلار و پس از آن صد هزار دلار پرداخت کرد. موساد هر ماه دو بار چنین مبلغی را در ازای اطلاعاتی که او به کارفرمایانش می داد، پرداخت می کرد. همچنین، نویسنده در کتاب آورده است که موساد، صد هزار دلار نیز اضافی و به عنوان پاداش اطلاعات عملیات جنگ اکتبر و زمان آغاز عملیات آن به او پرداخت کرد. این اقدام مروان، اسرائیل را از شکست حتمی نجات داد.
عبدالباری عطوان تأکید کرده است: اشرف مروان برای اسرائیل یک فرشته و برای عربها و مسلمانان، یک ننگ بود که در یکی از بزرگ ترین عملیات جاسوسی در تاریخ رویارویی عربها و اسرائیل دست داشت.
به گفته عطوان، مُنا عبدالناصر، همسر اشرف مروان، همواره اعلام می کرد که موساد قاتل همسرش است. وی ادعا می کرد همسرش جاسوس دوجانبه بوده است و عناصر موساد در سال 2007 او را از بالکن آپارتمانش در لندن به خیابان پرتاب کردند. اما کتاب "فرشته" با اسنادی که ارائه می کند، ثابت می کند که او جاسوس کامل اسرائیل بود و به کشور، امت و عقیده خود خیانت کرد و مخلص دولت غاصب اسرائیل بود؛ البته تصور نمی کنیم که او عقیده ای جز خیانت داشت.
سردبیر روزنامه رأی الیوم در ادامه می افزاید: حسنی مبارک رئیس جمهور (وقت) و اعضای شورای نظامی مصر با حضور در مراسم تشییع جنازه او مخالفت کردند و قتل او را تسلیت نگفتند. روزی محمد حسنین هیکل، دوست فقیدم، به من گفت که او نیز حضور در مراسم تشییع جنازه او را تحریم کرد، اما برای تسلیت به همسرش- به عنوان دختر عبدالناصر و نه همسر اشرف مروان- به منزل او رفت و تسلیت گفت.
عطوان در پایان نوشته است: مهم ترین پرسشی که همچنان مطرح است این است که چه کسی اشرف مروان را به قتل رساند و به بیان دیگر چه کسی حکم اعدام او را اجرا کرد؟ بعید نمی دانم که قتل او کار دستگاه اطلاعات مصر باشد. زیرا شیوه پرتاب از ساختمان های بلند و به ویژه در لندن، نشان دهنده شیوه ای است که سازمان اطلاعات و امنیت مصر درباره شورشیان و خائنان از سرلشکر "علی شفیق" گرفته تا "سعاد حسنی" و "اشرف مروان" به کار گرفته است.
 

پربیننده ترین خبرها