تولید زیست‌رایانه با استفاده از سلول‌های کلیه

تولید زیست‌رایانه با استفاده از سلول‌های کلیه
چهارشنبه 9 فروردين 1396 - 11:25

محققان دانشگاه بوستون موفق شدند راهی برای وادار کردن سلول‌های کلیه انسان به پیروی از دستورات الگوریتمی پیدا کنند.

العالم - گوناگون

پیروی از دستورات الگوریتمی می‌تواند سلول‌ها را تبدیل به رایانه کند و به این ترتیب یک زیست‌رایانه به وجود بیاورد.

زیست‌رایانه وسیله‌ای است که در آن از "دی‌ان‌ای" برای رایانش به عنوان گزینه‌ای برای پردازنده‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌شود که به دلیل امکان استفاده از آن‌ها برای انجام محاسبات موازی و حجیم، منحصر بفرد هستند. محاسبه‌های زیستی در محیط‌های آزمایشگاهی در مورد مسایل محدودی انجام شده‌ است.

به گزارش انگجت، پیش از این محققان با استفاده از باسیل‌های موجود در غشای روده موسوم به اشریشیا کلی اقدام به ساخت زیست‌رایانه کرده بودند.

قابلیت این باسیل‌ها این است که به راحتی می‌توانند مورد دستکاری قرار بگیرند. حال محققان دانشگاه بوستون آمریکا موفق شدند به سلول‌های کلیه بیش از 109 دستور مختلف را بدهند.

تلاش‌های زیادی برای برنامه‌ریزی و فرمان‌دهی ژنتیکی بر روی DNA نیز انجام شده است، اما نتایج آنها امیدوارکننده نبوده است.

فرآیند مورد استفاده در این تحقیق نوترکیبی ژنتیکی نام دارد. نوترکیبی ژنتیکی فرآیندی است که طی آن مولکول اسیدنوکلوئیک شکسته شده و به شکل‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند.

"ویلسون ونگ"، سرپرست تیم محققان دانشگاه بوستون گفت: در حال حاضر این دستورات صحت تحقیقات را اثبات می‌کنند و باید دستورات بالقوه دیگری که می‌توانند برای مبارزه با سرطان و نابودسازی تومورها استفاده شوند، در آینده طراحی شوند.

وی افزود: قابلیت دیگری که از نتایج این تحقیق به دست می‌آید، این است که می‌توان با اعمال سیگنال‌های مختلف، سلول‌های بنیادی را به هر سلول دلخواه تبدیل کرد.

منبع: ایسنا

6

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها