محکومیت هنرمند زن کُرد در ترکیه به خاطر یک تابلوی نقاشی!

محکومیت هنرمند زن کُرد در ترکیه به خاطر یک تابلوی نقاشی!
پنج‌شنبه 10 فروردين 1396 - 10:39

دادگاه جزایی استان ماردین در جنوب شرق ترکیه "زهرا دوگان" نقاش و روزنامه‌نگار کُرد این کشور را به جرم کشیدن نقاشی انتقادی از ویرانی شهر نصیبین توسط ارتش، به 2 سال و 10 ماه و 22 روز زندان محکوم کرد.

العالم - ترکیه
روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه در این باره نوشت، جرم اصلی این نقاش، کشیدن پرچم ترکیه بر فراز مکان‌هایی است که توسط نیروهای ترکیه ویران شده است.
محکومیت زهرا دوگان به خاطر به تصویر کشیدن عملیات نظامی به کم‌تر از سه سال زندان از سوی دادگاه در حالی صورت می‌گیرد که این نقاش دلیل زندانی‌شدنش را کشیدن پرچم ترکیه روی ساختمان‌های ویران، عنوان کرد.
خبرگزاری انگلیسی زبان "آرت نیوز" در این باره نوشت:  زهرا دوگان در صحفه تویتر خود مسئول ویرانی این ساختمان‌ها را دولت ترکیه دانسته است و او تنها این خرابی‌ها را به تصویر کشیده‌است.

دادگاه، زهرا دوگان را به عضویت در حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متهم کرده است؛ اما وکیل زهرا دوگان اظهار می دارد که این حکم حمله به هنر است و موکلش جرمی مرتکب نشده است.
شهر کردنشین "نصیبین" در استان ماردین سال گذشته شاهد عملیات نظامی نیروهای ترکیه به منظور حمله به نیروهای (پ.ک.ک) بود که دولت ترکیه آن را یک تشکیلات تروریستی می‌داند. بر اثر این عملیات نظامی بخش اعظم این شهر به ویرانه تبدیل و مردم آن آواره شدند.
وب‌سایت "پروژه صدا" نیز بعد از محکوم‌شدن خانم دوگان به زندان، تبلیغات بین‌اللملی اطلاع‌رسانی برای آزادی این خانم روزنامه‌نگار را آغاز کرده‌ است.

 

زهرا دوگان


216
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها