ترامپ دست پنتاگون را در سومالی باز می‌گذارد

ترامپ دست پنتاگون را در سومالی باز می‌گذارد
جمعه 11 فروردين 1396 - 17:40

رئیس جمهور آمریکا با طرح پنتاگون مبنی بر اعطای اختیارات به فرماندهی نظامی آمریکا – آفریقا برای حمله به جنبش افراطی الشباب سومالی موافقت کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش روسیا الیوم، "جف دیویس"، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که اعطای این اختیارات می تواند جنبش افراطی الشباب سومالی را از پناهگاه های امنشان که از آن برای حمله به شهروندان آمریکایی یا منافع آمریکا در منطقه استفاده می کنند، محروم کند.

ارتش آمریکا نیز می تواند با انجام حمله های هوایی دقیق، بهتر از هیئت اتحادیه افریقایی در سومالی و ارتش ملی سومالی در جنگ با این گروه تروریستی حمایت کند.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد که نیروهای اتحادیه افریقایی و نیروهای سومالی پیروزی های چشمگیری در جنگ با این گروه تروریستی و آزادسازی اراضی تحت اشغال آنها به دست آورده اند.

وی خاطرنشان کرد که با حمایت هر چه بیشتر از این نیروها، باعث افزایش فشار بر این گروه تروریستی شده و خطراتی را که در کمین نیروهای وابسته به متحدین آمریکاست کاهش دهد.

شبکه "سی ان ان" نیز به نقل از یک مقام مسئول در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که با صدور سند قانونی اختیارات جدید ارتش آمریکا می تواند با در نظر گرفتن اینکه جنبش الشباب، شاخه ای از سازمان القاعده است، علیه آن دست به حمله نظامی بزند.

این مقام مسئول افزود مشاوران آمریکایی که در حال حاضر سرگرم آموزش و دادن مشاوره به نیروهای سومالی هستند نیز می توانند خود، حمله های هوایی را سازماندهی کنند.

با دستور العمل جدید مناطقی از سومالی جزء "منطقه فعالیت های تروریستی فعال" دسته بندی شده و لذا محدودیت های اعمال شده بر روند مبارزه با تروریسم در این منطقه اعمال نخواهد شد. 

آنچه مایه نگرانی بسیاری است افزایش تلفات غیرنظامیان در سایه بازگذاشتن دست نیروهای ویژه برای عملیات در سومالی است، به ویژه اینکه این کشور سال‌هاست دچار قحطی است و مردم قحطی زده، گاه مسلح برای حفظ جان خود به دنبال آب و غذا در بیابان ها سرگردانند.

الشباب توانسته است با وجود از دست دادن بخش عمده ای از قلمروهای تحت تصرفش، حملاتی مرگبار را سازماندهی کند. این گروه به دنبال راندن صلح بانان سازمان ملل متحد از سومالی و سرنگون کردن دولت این کشور است. الشباب به دنبال پیاده کردن روایت افراطی از اسلام در سومالی است و با دولت این کشور که حمایت کشورهای غربی را دارد وارد جنگ مسلحانه شده است.

208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها