مذاکرات ژنو-5 چگونه پایان یافت؟

مذاکرات ژنو-5 چگونه پایان یافت؟
جمعه 11 فروردين 1396 - 22:53

فرستاده ویژه سازمان ملل در پایان مذاکرات ژنو-5 تاکید کرد که همه طرف های سوری آماده بازگشت به ژنو برای دور دیگری از مذاکرات هستند.

العالم - سوریه

مذاکرات ژنو-5 شامگاه پنجشنبه پس از 9 روز گفت وگوهای دوجانبه نماینده سازمان ملل با شرکت کنندگان در این مذاکرات با نشست مطبوعاتی استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به کار خود پایان داد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه پس از پایان این دور از مذاکرات موسوم به ژنو 5 دقایقی پیش با حضور در نزد خبرنگاران در مقر سازمان ملل در ژنو گفت: در این دور از مذاکرات در باره محتوای چهار محور یعنی تدوین قانون اساسی، برگزاری انتخابات، سازوکارهای تشکیل دولت و مبارزه با تروریسم گفت وگو شد.

استفان دی میستورا تاکید کرد: همانطور که پیش تر هم گفته ام، نباید انتظار معجزه داشت اما نباید مذاکرات را هم دست کم گرفت.

وی افزود: هرچند طرفین می گویند هنوز پیشرفتی حاصل نشده، اما باید بگویم که همه طرفین مذاکره بطور جدی کارکردند و در باره هر چهار موضوع در این دور از مذاکرات گفت وگو شد.

دی میستورا: یا همه، یا هیچ!

دی میستورا تاکید کرد: من بار دیگر می گویم تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، در واقع در باره هیچ چیز توافق نشده است.

وی با اشاره به اینکه گروههای شرکت کننده در مذاکرات ژنو را ترک می کنند؛ افزود: همه برای ششمین دور مذاکرات ژنو آمادگی خود را اعلام کردند.

دی میستورا در عین حال افزود که برای زمان دور بعدی مذاکرات باید با دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت گفت وگو کند و سپس زمان دور بعدی مشخص اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد که هفته اینده در نشست بروکسل که در باره مسایل بشردوستانه و بازسازی سوریه است شرکت خواهد کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل افزود: قرار است همچنین نشست مهمی در تهران با شرکت ایران؛ روسیه و ترکیه برگزارو در باره ضمانت اتش بس گفت وگو شود. وی همچنین گفت که در طول مذاکرات ژنو 5؛ نامه ای به ایران روسیه و ترکیه در باره ضمانت آتش بس نوشته بود.

دی میستورا با اشاره به اینکه همچنان چالش های سختی وجود دارد؛ گفت: قطار هنوز در ایستگاه هست اما دارد اهسته حرکت می کند.

دور جدید مذاکرات ژنو موسوم به ژنو-5 از پنج شنبه هفته گذشته ابتدا با مشورت های اولیه معاون دی مستورا با گروههای شرکت کننده در این نشست آغاز و یک روز بعد از آن (جمعه) رسما این مذاکرات با شرکت استفان دی میستورا از سر گرفته شد. نشست ژنو شامگاه امروز جمعه پایان یافت.

پربیننده ترین خبرها