دستور کار اجلاس بعدی سران عرب: "لطفاً نخوابید"!

دستور کار اجلاس بعدی سران عرب:
شنبه 12 فروردين 1396 - 13:50

خواب عمیق چند تن از سران عرب از جمله رئیس جمهور مستعفی یمن و رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین در اجلاس سران اتحادیه عرب در بحر المیت، این روزها انتقاداتی گسترده به دنبال داشت.

العالم – خاورمیانه

"عبدالباری عطوان" روزنامه نگار باسابقه فلسطینی مقیم لندن و سردبیر روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" در سرمقاله اش در این باره نوشت: خواب عمیق سه تن از سران عرب در زمان برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب در بحر المیت توجه همگان را به خود جلب كرد. به ویژه كه دو تن از آنان، یعنی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن و محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین مسئولان مستقیم دو موضوع محوری در این تلاش مشترک كشورهای عربی بودند و بیش از سایرین نیاز به حمایت سران عرب داشتند.

در این كه سخنرانی بیشتر سران عرب در جلسات علنی این اجلاس، تكراری، خشک و كسالت بار و خمیازه آور بود، بحثی نیست، اما تحمل چند ساعت كوتاهِ دو جلسه این اجلاس و مقاومت در برابر چرت زدن و خواب عمیق كار دشواری نبود.

ما نمی دانیم پخش تصاویر خواب سران عرب در اجلاس، اقدامی عمدی بود، یا تلاشی برای ارائه تصاویر جدید بود تا پوشش تصویری جلسات، از یكنواختی خارج شود.

اما مطمئنا مسئولان ارشد پوشش خبری، چنین چیزی نمی خواستند. علت، هر چه كه باشد این تصویر برداران و كارگردانان كه واقعیت ها را منعكس كردند سزاوار دریافت جایزه اسكار هستند. چون در مستندسازی واقعیت سقوط اجلاس سران عرب، اتحادیه عرب و به طور كلی (ناكامی) تلاش مشترک كشورهای عربی، نوآوری داشتند.
قطعاً در نشست بعدی كه سال آینده در همین زمان برگزار خواهد شد، یكی از برجسته ترین و بزرگترین بنرها این خواهد بود: لطفا نخوابید! حتی عجیب نیست اگر به شركت كنندگان در این نشست و به ویژه افراد كهنسال، كه اكثریت آنان را تشكیل می دهند، قرص ضد خواب داده شود.
تشكیلات رسمی كشورهای عربی پیر و فرتوت شده است و در شرایطی بحرانی به سر می برد و اگر سقوط، هنوز اتفاق نیافتاده باشد، وقوع آن نزدیک است و آنچه كه در سالن رسمی نشست های سران عرب در اجلاس بحر المیت اتفاق افتاد، گواه قاطعی بر این موضوع است.
ما آن دسته از سران عرب را كه از حضور در این نشست ها پرهیز می كنند، یا كسانی كه از قبول میزبانی آن شانه خالی می كنند، سرزنش نمی كنیم. نشست های كشورهای عربی ارزش و اهمیت خود را از دست داده است و عامل اتلاف وقت و هزینه هایی زیاد است و پولی که برای این نشست ها هزینه می شود، حق فقرا و گرسنگان است كه تعداد آنها در كشورهای ما زیاد است.

205

پربیننده ترین خبرها