برنامۀ داعش برای مسلمانان، بعد از ریشه کنی مسیحیان

برنامۀ داعش برای مسلمانان، بعد از ریشه کنی مسیحیان
يکشنبه 13 فروردين 1396 - 12:37

پایگاه انگلیسی آبزرور با اشاره به حوادث شهر الاقصر در مصر و درگیری مسلمانان و مسیحیان و زخمی و بازداشت شدن شماری از طرفین نوشت: عامل این درگیری ها، شایعات منتشره درباره مسلمان شدن نوجوانی از یک خانواده مسیحی و حبس شدن وی در منزل توسط والدینش با هدف تأثیر بر وی بود. در صورتی که پلیس در این موضوع دخالت نمی کرد قطعا معترضان خشمگین، خانواده وی را به قتل می رساندند.

العالم - مصر

این پایگاه با اشاره به زخمی شدن چهار پلیس در جریان پایان دادن به این تنش، حادثه مذکور را تغییر ریشه ای در سیاست پلیس مصر می داند. به طوری که تاکنون پلیس اوضاع شهر الاقصر را تحت کنترل دارد تا این خشونت ها به سایر بخش های مصر، انتقال نیابد. این در حالی است که در حادثه مشهور مشابهی در قاهره، زمانی که پلیس شاهد حمله جمعیت خشمگینی به یک کلیسا و آتش زدن آن به همراه مسیحیان داخل آن بود، از هر گونه دخالت با هدف پایان دادن به این خشونت ها خودداری کرد.
حدود 9 میلیون نفر از شهروندان مصر، مسیحی هستند که بزرگترین مجموعه مسیحی در خاورمیانه را تشکیل می دهند. این مسیحیان خودشان را به "قدیس مارک" در اسکندریه در دوره کلودیس امپراتور روم منسوب می دانند. می توان گفت آنها قدیمی ترین گروه مسیحی دنیا هستند.
پایگاه آبزرور افزود: در حمله داعش به یک کلیسا در دسامبر 2016 حدود 30 نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند. بیشتر قربانیان این حمله را زنان و کودکان تشکیل می دادند. رسانه های بین المللی این حمله را به طور گسترده ای مورد پوشش قرار دادند. اما حمله به مسیحیان نه تنها دارای ارزش خبری است، بلکه ابزاری اساسی برای تحلیل وضعیت ناپایدار جامعه اقلیت ها در خاورمیانه است. این بی عدالتی ها، معیاری است که از طریق آنها می توان درباره عملکرد دولت های عربی و واکنش های آنها قضاوت کرد. به طوری که باید وضعیت ناگوار اقلیت های مسیحی در سایه نظام هایی که در حال جنگ با داعش هستند مورد بررسی قرار داد. این در حالی است که رهبران مسیحی سراسر جهان همچنان در این باره سکوت کرده اند.
آبزرور به این حقیقت اشاره می کند که دفاع مصر از مسیحیان به خودی خود، اقدام مثبتی برای کل منطقه است. زیرا دفاع مصر از آنها، به عنوان ضربه قوی به داعش و طرفدارانش است و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، به خوبی از اهمیت اقدامات اخیر، آگاه است و می داند که باید جریان داعش را قبل از آن که در مصر بیش از این انتشار یابد کنترل کرد.
پایگاه مذکور تأکید کرد: داعش تفاوتی میان مسیحیان و مسلمانانی که دیدگاه آن را مردود می دانند قائل نیست. از این رو، داعش پس از یکسره کردن کار مسیحیان، سراغ مسلمانان خواهد آمد. از این رو، دفاع از مسیحیان در خاورمیانیه، بهترین روش برای متحد کردن مسلمانان علیه داعش است. به ویژه اینکه مسیحیان از زمان حضرت عیسی (ع) مسیحیان بخشی از خاورمیانه بوده اند.
آبزرور می افزاید: همه جوامع مسلمان به ارزش های همزیستی میان ادیان که در قرون گذشته تقویت شده است واقف هستند. از این رو، برای همگان واضح است که داعش درصدد تخریب این رابط از طریق نابودی مسیحیان و اماکن دینی آنهاست و در صورتی که انگیزه مسلمانان منطقه، دفاع از مسیحیان باشد، ما به تأثیرگذارترین روش برای نابودی داعش دست یافته ایم.
216 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها