قاسمی اعلام کرد:

موضع ایران درباره اهتزاز پرچم اقلیم کردستان عراق

موضع ایران درباره اهتزاز پرچم اقلیم کردستان عراق
دوشنبه 14 فروردين 1396 - 16:54

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت : به اهتزاز درآمدن هر پرچمی غیر از پرچم عراق در کرکوک را اقدامی مغایر قانون اساسی این کشور و تنش آفرین می دانیم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه  العالم،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان امروز(دوشنبه) در خصوص تحولات اخير در استان كركوك عراق گفت: موضع اصولی جمهوری اسلامی ايران، حمايت از تماميت ارضی و حاكميت ملی عراق و تاكيد بر پايبندی همه طرف ها به قانون اساسی و حل اختلافات در اين كشور از طريق گفتگو و راهكارهای قانونی می باشد و بر اين اساس به اهتزاز در آمدن هر پرچمی غير از پرچم عراق در كركوک را كه طبق قانون اساسی اين كشور تحت حاكميت دولت فدرال می باشد، اقدامی مغاير با قانون اساسی و تنش آفرين می دانيم.

قاسمی افزود: مبارزه با تروريسم و پاكسازی مناطق باقيمانده عراق از لوث وجود تروريست های تكفيری و داعش، مهمترين مساله دولت و مردم عراق بوده كه جمهوری اسلامی ايران نيز از آن حمايت كرده و به حمايت های خود در اين زمينه ادامه خواهد داد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اقدامات اخير برخی طرف های عراقی در كركوک، از اين جهت كه می تواند بخشی از انرژی دولت و ملت عراق را از مسير مبارزه با تروريست ها منحرف و مصروف مسائل سياسی داخلی كند، نيز نگران کننده است.

یادآور می شود شورای استان کرکوک سه شنبه هفته گذشته در جلسه ای که با تحریم عرب ها و ترکمن های این استان برگزار شد با اکثریت آرا، برافراشته شدن پرچم منطقه کردستان در کنار پرچم عراق بر فراز کلیه ساختمان ها و ادارات دولتی را تصویب کرده بود.

به دنبال این موضوع روز شنبه این هفته مجلس نمایندگان عراق تصویب کرد که در کرکوک فقط پرچم عراق به اهتزاز درآید و دخل و تصرف در نفت آن منطقه هم فقط به عهده حکومت مرکزی بغداد است.

شماری از شهروندان ترکمن شهر کرکوک در شمال عراق هم در اعتراض به برافراشته شدن پرچم منطقه کردستان بر فراز ساختمان های دولتی، در مقابل ساختمان استانداری تظاهرات کردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها