اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل:

عربستان از ترس برجام به سلاح هسته‌ای روی می‌آورد

عربستان از ترس برجام به سلاح هسته‌ای روی می‌آورد
دوشنبه 14 فروردين 1396 - 20:00

اندیشکده آمریکایی علوم و امنیت بین‌الملل گزارش داد که عربستان سعودی از ترس توافق هسته‌ای ایران، به ساخت سلاح اتمی روی خواهد آورد.

العالم ـ عربستان سعودی
اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا در گزارشی نوشت که عربستان سعودی از ترس ایران به ساخت نیروگاه هسته‌ای و سلاح اتمی روی آورده است.

این گزارش تاکید می‌کند عربستان سعودی سرمایه گذاری‌اش در برنامه اتمی تسلیحاتی را بخاطر تهدیدی که از رسیدن توافق هسته‌ای ایران به پایان دوره‌اش احساس می‌کند، افزایش داده و قصد دارند طی سال‌های آتی حداقل 16 راکتور هسته‌ای احداث کنند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به تنش در روابط عربستان سعودی با ایران آمده است: «توافق هسته‌ای ایران نتوانست مانع تمایل پادشاهی (سعودی) برای دستیابی به سلاح اتمی شود اما حداقل فشارها بر عربستان را جهت مقابله با توان هسته‌ای ایران در کوتاه مدت، کاهش داد. بدین ترتیب، توافق (هسته‌ای ایران) نگرانی‌ها از عدم اشاعه هسته‌ای توسط عربستان سعودی را به تاخیر انداخت.»

به نوشته وبگاه «جوییش پرس» دلیلی برای شک کردن در تلاش عربستان جهت رسیدن به سلاح هسته‌ای نیست و اگر پس از پایان یافتن دوره برجام، ایران ظرفیت غنی‌سازی‌اش را افزایش دهد، عربستان سعودی نیز به سمت سلاح هسته‌ای پیش خواهد رفت.

اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد اولویتش را در ممانعت از توسعه چنین ظرفیت‌هایی (برنامه تسلیحاتی اتمی) علی الخصوص احداث تاسیسات غنی‌سازی توسط عربستان سعودی قرار داده و تاکید بر پایبندی به برجام می‌تواند به این هدف کمک کند.

این گزارش تصریح می‌کند با اینکه عربستان سعودی از سال 2014 به دنبال دانش کنترل چرخه کامل سوخت اتمی بوده اما هنوز در اولین مراحل توسعه هسته‌ای قرار داشته و چندان مواد اتمی در اختیار ندارد. این کشور می‌خواهد تعداد زیادی راکتور هسته‌ای وارد کرده و چندین قرارداد همکاری نیز با کشورهایی امضا کرده است.

به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی در پایان نوشت: عربستان سعودی علاقمند است توان داخلی برای ساخت راکتورهای هسته‌ای را توسعه داده و البته به میزانی اورانیوم دارد که بتواند برنامه تسلیحاتی مخفی را پیش ببرد. همچنین سرعت پیشرفت ریاض در دو جنبه کیفیت و کمیت سریع است. این نگرانی وجود دارد که عربستان از پاکستان کمک هسته‌ای بگیرد.

پربیننده ترین خبرها