موگرینی: همه در قبال پایان بحران سوریه مسؤولیم

موگرینی: همه در قبال پایان بحران سوریه مسؤولیم
چهارشنبه 16 فروردين 1396 - 16:52

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که همه طرف‌ها برای پایان جنگ در سوریه مسؤولیت دارند.

العالم-اروپا

فدریکا موگرینی در آغاز کنفرانس بین المللی بروکسل درباره سوریه گفت: امروز رویکرد چند جانبه بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

موگرینی روز چهارشنبه با یک دقیقه سکوت کنفرانس 'حمایت از آینده سوریه و منطقه' را در بروکسل افتتاح؛ و تاکید کرد که کنفرانس امروز در بروکسل باید ضمن تقویت تلاشها برای پایان دادن به خشونت در سوریه و کسب تعهدات کمک مالی برای کمک به این کشور، به مذاکرات سیاسی در ژنو و آماده سازی برای اوضاع پس از جنگ در سوریه نیز کمک کند.

وی افزود: خشونت و جنگ کافی است؛ مردم سوریه خواهان صلح و بازسازی کشورشان در دموکراسی و آزادی هستند و به گمان من پ، کاری که ما امروز انجام می دهیم فوریت و اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: تصاویری که روز گذشته (در ادلب) شاهدش بودیم به همه ما یادآوری می کند که ما مسئولیت داریم بطور واقعی برای تعامل جدی جامعه بین المللی، بازیگران منطقه ای و طرف های مختلف سوری برای ایجاد صلح، متحد شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که کنفرانس بروکسل به تعهد دوباره ای برای اعطای میلیاردها یورو برای کمک به سوری ها و کشورهای منطقه شامل لبنان ، اردن و عراق شود.

وی همچنین خواستار تداوم مذاکرات سیاسی در ژنو شد و گفت: حضور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در کنفرانس امروز بروکسل نشان می دهد که جامعه بین المللی باید پشت این مذاکرات (ژنو) متحد شود و برای پیشبرد این مذاکرات نیرو و توانی جدی به کار گیرد زیرا تنها طرف های سوری هستند که می توانند درباره یک راه حل سیاسی به توافق برسند و به جنگ پایان دهند.

موگرینی حضور گوترش دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس بروکسل را خوشامد گفت و افزود : اتحادیه اروپا یکی از حامیان قوی و شاید قوی ترین حامی نظام سازمان ملل است و حضور دبیر کل سازمان ملل در اینجا یک علامت روشن از مشارکت و همکاری ما است؛ امروز رویکرد چندجانبه (در مورد سوریه) بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: رویدادهای وحشتناک روز گذشته در سوریه متاسفانه ثابت می کند که جنایات جنگی در سوریه ادامه دارد و قوانین انسانی بین المللی بطور مکرر نقض می شود.

گوترش افزود که سازمان ملل می خواهد برای چنین جنایاتی پاسخگویی ایجاد کند و اطمینان دارد که شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت خود را انجام خواهد داد.

سازمان امدادرسانی پزشکی شامگاه سه شنبه شمار قربانیان حادثه شیمیایی حومه ادلب سوریه را 100 کشته و 400 زخمی اعلام کرد.

ستاد کل ارتش سوریه شامگاه سه شنبه در بیانیه ای با رد استفاده از مواد شیمیایی و سمی توسط ارتش این کشور در حومه ادلب ، تاکید کرد: گروه های تروریستی اکنون بخاطر ناتوانی در میدان های نبرد و در توجیه شکست های خود این ادعاهای دروغین را مطرح می کنند.

ارتش سوریه گروه های تروریستی را مسئول حمله شیمیایی در شهرک خان شیخون دانست که 'برای دستیابی به اهداف و انجام برنامه های شنیع خود این جنایت علیه غیر نظامیان بیگناه را مرتکب شده اند'. فرماندهی ارتش سوریه تاکید کرد که ارتش در گذشته و آینده از مواد شیمایی و سمی اتفاده نکرده است و نخواهد کرد.

از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: کارخانه تولید مهمات شیمیایی معارضان سوری در ادلب در بمباران هواپیماهای نیروی هوایی سوریه منفجر شده است.

ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: بخش اصلی مهمات شیمیایی تولیدی در مرکز متعلق به جنگجویان به عراق ارسال و بخشی نیز در منطقه حلب سوریه استفاده می شد.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز چهارشنبه برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه دهد. آمریکا، فرانسه و انگلیس با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار تحقیقات کامل درباره حادثه روز سه شنبه شده اند.

حادثه مشکوک روز سه شنبه در خان شیخون استان ادلب سوریه ، کنفرانس بروکسل با عنوان 'حمایت از آینده سوریه و منطقه'‌ را تحت الشعاع خود قرار داده است. اتحادیه اروپا و سازمان ملل با مشارکت کشورهای کویت ، نروژ و قطر برگزار کنندگان این کنفرانس هستند. موگرینی در دسامبر 2016 طرح موسوم به ابتکار منطقه ای اتحادیه اروپا برای سوریه را معرفی کرد. این ابتکار کشورهایی از منطقه را برای بحث درباره حکمرانی در سوریه پس از جنگ و بررسی چگونگی پرداختن به موضوعات آشتی و بازسازی پس از آغاز فرایند گذار سیاسی در سوریه، گرد هم می آورد.

این ابتکار بنا به گفته منابع رسمی اتحادیه اروپا، می تواند شرایطی برای موفقیت مذاکرات سوری - سوری تحت هدایت سازمان ملل و مورد حمایت اتحادیه اروپا در ژنو ایجاد کند.به گفته موگرینی ‌این کنفرانس بخشی از تلاشها برای آماده سازی مناسب برای مرحله پس از جنگ در سوریه در ادامه مذاکرات صلح با حمایت سازمان ملل در ژنو است.

 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها