برده داری نوین زیرپوست جام جهانی قطر

برده داری نوین زیرپوست جام جهانی قطر
پنج‌شنبه 17 فروردين 1396 - 11:31

تحقیقات انجام شده توسط کمیته برگزاری مسابقات درباره جام جهانی قطر نشان داد که صدها نفر از کارگران آسیایی برای پیدا کردن شغلی در ساخت استادیوم های جام جهانی قطر هزینه هایی برای استخدام شدن پرداخته اند و برخی نزدیک به پنج ماه بدون حتی یک روز استراحت، کار کرده اند.

العالم خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری "رویترز"، شرایط کارگران هندی، نپالی و بنگلادشی که در ساخت و بهینه سازی زیرساخت های 200 میلیاردی قطر برای جام جهانی 2022 مشغول کار هستند، تحت بررسی دقیق گروه های حقوق بشر قرار دارد و آنها می گویند مهاجران در فلاکت زندگی کرده و بدون دسترسی مناسب به آب و سرپناه کار می کنند.این در حالی است که با توجه به تحقیقات به عمل آمده صدها نفر از کارگران آسیایی برای پیدا کردن شغلی در ساخت استادیوم های جام جهانی قطر هزینه هایی برای استخدام شدن پرداخته اند و برخی نزدیک به پنج ماه بدون حتی یک روز استراحت، کار کرده اند.

بر اساس گزارشی که به کمیته برگزاری مسابقات ارائه شده و شهادت کارگران نیز در آن آمده، مهاجرانی هستند که شش روز در هفته روزانه 18 ساعت در ورزشگاه های در حال ساخت کار می کنند و گذرنامه آنها از سوی کارفرمایان گرو گرفته شده است.
سه نفر از کارگران گفتند آنها 148 روز متوالی، نزدیک به پنج ماه ، بدون استراحت کار کرده اند .در حالی که بیش از سه چهارم از 253 کارگران مورد مطالعه نیز گفتند که آنها به واسطه هایی در کشورهای خود هزینه های استخدام پرداخت کرده اند.سال گذشته دو کارگر پروژه جام جهانی به اتهام تحریک کارگران به اعتصاب علیه سیستم موجود، اخراج شدند.
در این گزارش 46 صفحه ای عنوان شده قطر شرایط اقامت و ایمنی کارگران را بهبود بخشیده است، با این وجود فعالان می گویند اصلاحات به اندازه کافی انجام نشده است.مثلا کارگران برای تغییر شغل خود هنوز هم مجبورند از کارفرمایان خود اجازه بگیرند که این وضعیت ممکن است 5 سال هم طول بکشد.
گفتنی است، اتحادیه جهانی‌ کارگری در دسامبر ۲۰۱۵ ادعا کرد ۷۰۰۰ کارگر مهاجر در ساخت و ساز‌های جام جهانی‌ قطر تا زمان شروع این تورنمنت، جان خود را از دست خواهند داد. این گزارش توسط قطری‌ها رد شد. سازمان عفو بین الملل ادعا کرد کارگرانی که مسئول آماده سازی ورزشگاه خلیفه قطر هستند، در شرایط بسیار وحشتناکی‌ زندگی‌ می‌‌کنند و ماه‌ها پاسپورت آنها را گرو گرفته بودند بدون اینکه اجازه خروج از قطر داده شود.
۱.۸ میلیون کارگر خارجی‌ در حال حاضر در قطر حضور دارند که ۶۰۰ هزار نفر هندی و ۵۰۰ هزار نفر نپالی جز آنها هستند. بقیه‌ هم کشور‌های جنوب شرق آسیا هستند. کشور نفت خیز عربی‌ هفته‌ای ۴۰۰ میلیون پوند خرج جام جهانی‌ می‌‌کند که مستقیم یا غیر مستقیم به جام جهانی‌ پر زرق و برق آنها ربط دارد و تقاضا برای نیروی کار در سال‌های اخیر هر روز زیاد تر می‌‌شود.
221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها