پشت‌پرده حمله شیمیایی ادلب/دستان ترکیه درکاراست

پشت‌پرده حمله شیمیایی ادلب/دستان ترکیه درکاراست
پنج‌شنبه 17 فروردين 1396 - 12:22

مشاور نخست‌وزیری سوریه از اسناد و مدارکی پرده برداشت که بر دست داشتن گروه‌های تروریستی و کشورهای منطقه‌ای حامی آنها در حادثه شیمیایی منطقه خان‌شیخون در حومه ادلب تأکید می‌کند.

العالم ـ سوریه

«عبدالقادر عزوز» مشاور نخست‌وزیری سوریه تأکید کرد اسناد و مدارکی که دولت سوریه به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی ارائه کرده، دست داشتن گروه‌های مسلح و کشورهای منطقه‌ای حامی آنها را در حادثه شیمیایی خان شیخون در حومه ادلب مورد تأکید قرار می‌دهد.
عزوز که با تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: شکی نیست که متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شهرک خان شیخون در چارچوب دگرگونی تحولات در سوریه همچون پیشروی میدانی ارتش سوریه و دوستانمان در محور مقاومت در نبرد با تروریسم با تمام اشکالش یعنی تروریسم کشورها و تروریسم گروه‌هاست، شکی نیست که تروریست‌ها و حامیانشان برای جبران آنچه در صحنه میدانی از دست داده‌اند، به تشدید تنش‌ در سطح رسانه‌ای روی خواهند آورد که این اقدامات با نبردها و فعالیت‌های دیپلماتیک چه در ژنو یا شورای امنیت همزمان است.

مشاور نخست‌وزیری سوریه افزود: این اتهامات و ادعاها در چارچوب دور جدیدی قرار دارد که اذهان را به شرایط سال 2013 بازمی‌گردد زمانی که دوباره این مسئله مطرح شد، مسئله‌ قدیمی که تکرار شد، ما به‌خوبی می‌دانیم که دولت سوریه به تمام تعهدات خود در قبال سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی عمل کرده است، دولت سوریه حتی زمانی که سلاح شیمیایی در  اختیار داشت، نیازی به استفاده از آن نداشت، بلکه هدف از آن سلاح ایجاد حالت بازدارندگی و  تعادل خلل موازنه راهبردی با رژیم صهیونیستی در آن زمان بود.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت نبرد و جنگ با گروه‌های تروریستی امروز مستلزم عناصر و تاکتیک‌هایی است که هرگز نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی نیست، در نتیجه بر این اساس، سوریه به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیوست.

قاچاق 12 دستگاه کامیون حامل گازهای شیمیایی با اطلاع ترکیه

«عبدالقادر عزوز» مشاور نخست‌وزیری سوریه

مشاور نخست‌وزیری سوریه فاش کرد: دولت سوریه چند روز پیش اسناد و مدارک موثق و قاطعی را در اختیار سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی قرار داد که این اسناد بر قاچاق 12 دستگاه کامیون حامل کپسول‌های حاوی گاز خردل و گازهای سمی دیگر با اطلاع مقامات ترکیه تصریح می‌کند که پس از آن، گروه‌های تروریستی این مواد سمی را در کپسول‌های گاز قرار می‌دهند، دولت سوریه در این زمینه به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و جامعه بین‌المللی هشدار داد تا به مسئولیت خود در خصوص حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل کنند و از این مسئله اطلاع حاصل کنند که گروه‌های تروریستی سلاح‌ شیمیایی و گازهای سمی با اطلاع دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در اختیار دارند.

وی تأکید کرد: در ژانویه سال 2015، سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، گزارشی منتشر کرد که در آن به اقدام گروه‌های مسلح در استفاده از گاز کلر در ماه‌های آوریل و آگوست سال 2014 اشاره شده، اما ماهیت این گروه‌ها مشخص نشده بود، اینها دلایل و مدارک واضحی است به اینکه گروه‌های تروریستی در سوریه، سلاح شیمیایی در اختیار دارند.

عزوز درباره نشست ویژه شورای امنیت که به درخواست آمریکا، فرانسه و انگلیس با هدف محکوم کردن دولت سوریه در ادعای استفاده از سلاح شیمیایی برگزار شد، به تسنیم گفت: آنها پیش از مشخص شدن نتایج تحقیقات، به اتهام‌زنی به دولت سوریه پرداختند، در حالی که هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد. البته ما از تلاش‌های مستمر و دائمی گروه‌های تروریستی و حامیانشان برای تشدید تنش تعجب نمی‌کنیم، بلکه تشدید این اقدامات در سطح هیاهو و جنجال‌سازی رسانه‌ای و تلاش برای جعل واقعیت‌های میدانی و بزرگنمایی و تلاش برای اینکه آن را یک تحول میدانی نشان دهند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند،‌ پیش‌بینی می‌کنیم. آنها نتوانسته‌اند در سطح میدانی دستاوردی کسب کنند به همین سبب دروغ‌ حمله شیمیایی را مطرح کرده تا به اهدافشان دست یابند.

پربیننده ترین خبرها