«توطئه خان شیخون» در نگاه تحلیلگران لبنانی

«توطئه خان شیخون» در نگاه تحلیلگران لبنانی
پنج‌شنبه 17 فروردين 1396 - 15:27

تحولات اخیر در خصوص شهر خان شیخون سوریه و طرح اتهام علیه دولت در استفاده از سلاح شیمیایی، از سوی تحلیلگران لبنانی مورد کند و کاو قرار گرفت. بسیاری از تحلیلگران این رخداد را توطئه ای علیه دولت سوریه همزمان با پیشروی های اخیر نظامی علیه مخالفان دانستند.

العالم ـ یادداشت

رویدادهای اخیر در سوریه و اتهام درباره استفاده نیروهای دولتی از سلاح شیمیایی در خان شیخون، همچنان در صدر اهتمام و توجه رسانه های لبنانی قرار دارد.
روزنامه های صبح امروز (پنجشنبه) لبنان بخشی از مطالب خود را به سخنان اخیر ترامپ و چرخش آشکار موضع وی در قبال سوریه و بشار اسد اختصاص دادند.
روزنامه «الاخبار» در سر مقاله امروز خود، «هجوم خان شیخون» را فرصتی برای فشار به مسکو و ترامپ (با توجه به موضع اخیر وی که گفته بود کناره گیری «بشار اسد» از قدرت اولویت نیست) در شورای امنیت خواند و نوشت: حمله شیمیایی در شهر خان شیخون ادلب، برای محور غربی مخالف مصالحه با مسکو و دولت سوریه به منزله فرصت طلایی بود تا موج تازه ای از حملات را علیه تغییر موضع اخیر کاخ سفید درباره آینده رئیس جمهوری سوریه به راه اندازد.
الاخبار با اشاره به سخنان طرف های مختلف حاضر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و حمله متقابل نماینده روسیه و نمایندگان کشورهای پیشنهاد دهنده قطعنامه، سخنان ترامپ درباره دمشق و بشار اسد را شدید اللحن و حاوی «یک چالش جدید» خواند که در روزهای آینده از سوی آمریکا دنبال خواهد شد.
روزنامه «البناء» نیز در این باره نوشت: روند پرشتاب تحولات سیاسی و نظامی در سوریه نشان می دهد که جنگ علیه سوریه به مراحل پایانی خود نزدیک می شود و ماجرای سلاح شیمیایی در خان شیخون صرفا به مثابه تلاشی از سوی طرف های شکست خورده برای بازنویسی تاریخ است که گاهی در قالب تراژدی و زمانی به صورت مضحک و خنده دار خود را نشان می دهد.
به نوشته این روزنامه، در شرایطی که متحدان نظام سوریه و طرفداران آن با ثبات قدم، عزم خود را برای مقابله با حمله رسانه ای و دیپلماتیک ضد سوری جزم کرده اند، دشمنان نظام سوریه با شگفتی این سوال را از خود می کنند: سوریه با پیروزی های نظامی و مقبولیت سیاسی اخیر چرا باید دست به چنین کاری بزند؟ آیا می توان پذیرفت که طرف پیروز بر سر دستاوردهای خود ریسک کند؟
البناء افزود: با وجود لحن تند نمایندگان بریتانیا و فرانسه و آمریکا در شورای امنیت، مسکو و پکن موفق شدند طرح پیشنهادی فرانسه را از برنامه رای گیری این شورا خارج سازند و مسکو طرح دیگری در زمینه انجام تحقیقات بین المللی ارائه کرد که با حمایت پکن مواجه شد.
این روزنامه در ادامه آورد: در این میان، سخن رئیس جمهوری آمریکا که نظام سوریه را متهم کرد، توجه همه را به خود جلب کرد. ترامپ با اشاره به اینکه نظرش درباره رئیس جمهوری سوریه تغییر کرده حرف از «خط قرمزها» و «پاسخی» زد که حاضر به ارائه توضیح درباره آن نشد. عده ای این سخنان ترامپ را به معنی فروخوردن خشم و انتظار تا زمان روشن شدن نتیجه تحقیقات دانستند اما در مقابل، عده ای نیز آن را به پیروزی (طرف های غربی) در تغییر موضع آمریکا و اضطراب افکنی در آن تفسیر کرده اند.
روزنامه البناء در مطلب دیگری به قلم «ناصر قندیل»، حمله خان شیخون را رویدادی دانست که امضای اردوغان پای آن زده شده است. قندیل نوشت: کاملا روشن بود که استفاده از سلاح شیمیایی و کشتار خان شیخون منجر به تغییر موضع ترامپ درباره سوریه خواهد شد و حتی ممکن است باعث عقب نشینی دولت آمریکا از موضع گیری اخیرش شود. همچنین می شد پیش بینی کرد که این حادثه عملیات نظامی ارتش سوریه را مختل کرده و فشارهای بین المللی به آن را افزایش خواهد داد.
قندیل در پایان تصریح کرد: این حادثه که اردوغان در خان شیخون مرتکب آن شد هنوز از چند و چون آن اطلاعی در دست نیست اما روزی خواهد رسید که معاونان یک «ترامپ دیگری» آن فاش خواهند کرد همانطور که معاونان «این ترامپ» خبر دادند که اردوغان چطور با کمک هیلاری کلینتون و به واسطه جبهه النصره در منطقه الغوطه از گاز سارین استفاده کرد.
روزنامه «النهار» نیز با پوشش اظهارات تند طرف های غربی در جلسه شورای امنیت، از قول یک منبع عالی رتبه دیپلماتیک در شورای امنیت نوشت که روسیه طرح دیگری در مقابل طرح غربی ها به شورای امنیت ارائه کرده و مذاکرات تا دستیابی به یک زبان مشترک ادامه دارد، به ویژه در رابطه با بند پنجم که به فصل 7 میثاق نامه سازمان ملل اشاره دارد.
النهار به نقل از این منبع افزود: ایالات متحده با همه توان تلاش می کند این قطعنامه صبح پنجشنبه (به وقت نیویورک) شورای امنیت به رای گذاشته شود.
اما روزنامه «الجمهوریه» درباره اتفاقات اخیر نوشت: به دور از باور طرف های غربی درباره کشتار وحشتناک در خان شیخون و طرف مسئول در این قضیه، منافع سیاسی در این قضیه بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کند، بدین معنا که هیاهوی رسانه ای در این قضیه شاید تا مدتها ادامه داشته باشد اما در نهایت منجر به تغییر ریشه ای در توازن های سیاسی موجود نخواهد شد.
الجمهوریه به نقل از «منابع دیپلماتیک مطلع» افزود: اسرائیل که هنوز از شوک موشک های زمین به هوای سوری خارج نشده به واشنگتن پیشنهاد کرده که در پاسخ به کشتار خان شیخون، اقدام به بمباران و نابودی جنگنده های سوری موجود در فرودگاه های سوریه کند و اینکه شرایط برای چنین اقدامی مهیاست، اما آمریکا با مستمسک قرار دادن موضع روسیه، به این درخواست جواب منفی داده است چرا که این کار می تواند منجر به درگیری هوایی با جنگنده های روسی شود.
به گزارش ایرنا، الجمهوریه در پایان نوشت: نباید در بررسی خط و خطوط پیچیده و در هم تنیده سیاسی دچار خطا شد و به توهمات دل خوش کرد، همیشه به خاطر داشته باشیم که ترامپ یک تاجر با لباس نظامی است که با وجود لحن تند و جنگ طلبانه برای دستیابی به مصالحه تلاش می کند.
حادثه شیمیایی اخیر در خان شیخون از توابع استان ادلب سوریه منجر به کشته شدن 60 نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر دیگر شد. نظام سوریه و ارتش این کشور ضمن رد هرگونه اتهامی به دست داشتن در این حمله، معارضان مسلح را مسبب وقوع این حادثه دانست. 

پربیننده ترین خبرها