ارتش آمریکا به‌سوی تسلیحات لیزری پیش می‌رود+عکس

ارتش آمریکا به‌سوی تسلیحات لیزری پیش می‌رود+عکس
شنبه 19 فروردين 1396 - 20:54

سلاح‌های لیزری در حال تبدیل شدن به بخشی واقعی از تجهیزات ارتش آمریکا هستند.

العالم - آمریکا

سلاح‌های لیزری که ده‌ها سال در فیلم های علمی- تخیلی به تصویر کشیده شده اند اکنون در حال تبدیل شدن به بخشی واقعی از تجهیزات ارتش آمریکا هستند، هرچند قدرت این سلاح‌ها به اندازه‌ای نیست که در سینما به نمایش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، همه شرکت های بزرگ فعال در بخش صنایع نظامی آمریکا مثل لاکهید مارتین، نورثروپ گرومن Northrop Grumman، و رایتیون در حال ساخت نمونه هایی از سلاح های لیزری برای پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) هستند. نیروی دریایی آمریکا از سال 2014 سرگرم آزمایش سلاحی لیزری با قدرت 30 کیلووات روی ناو جنگی یو اس اس پونس است.

به این ترتیب لیزر به تدریج از فیلم های جنگ ستارگان وارد دنیای واقعیت می شود هرچند سالها طول کشید تا امکان مجهز کردن هواپیماها و خودروهای ارتش به انواعی از سلاح های لیزری فراهم شود.

شرکت لاکهید مارتین اخیرا اعلام کرد سلاحی لیزری با قدرت 60 کیلووات ساخته است که به زودی روی کامیون های ارتش آمریکا نصب خواهد شد تا در میدان عملیات علیه خمپاره ها و پهپادهای کوچک آزمایش شود. این هواپیما برای سرنگون کردن پهپاد از فاصله 500 متری از طریق پرتاب اشعه لیزر به سوی آن به مدت چند ثانیه طراحی شده است. اما برخلاف آنچه در فیلم ها دیده می شد، نمی توان اشعه لیزر را با چشم غیرمسلح دید. با تمرکز این اشعه روی گلوله خمپاره، می توان گلوله را داغ و آن را در هوا منفجر کرد. همچنین اشعه لیزر می تواند به پوشش خارجی پهپادها نفوذ و آنها را سرنگون کند.

مارک گونزنگر کارشناس مرکز ارزیابی های مالی و راهبردی در امور دفاعی گفت گام های سریعی به سوی ساخت سلاح های لیزری نسبتا کوچک در حال برداشته شدن است و احتمالا ظرف چند سال نمونه هایی قدرتمندتر تا 150 کیلووات و حتی بیشتر ساخته خواهد شد. سلاحی با این قدرت می تواند یک موشک را از بخش جانبی که پوشش نازکتری دارد هدف قرار دهد و سرنگون کند. به گفته گونزنگر نیروهای عملیات ویژه آمریکا مایلند چنین سامانه ای را تاسال 2020 روی یک هواپیمای سی-130 که برای پشتیبانی از نیروهای زمینی به کار برده می شود نصب کنند.

به گفته گونزنگر، احتمالا ظرف شش تا هشت سال آینده، نیروهای آمریکایی استفاده از سلاح های لیزری را با قدرت بیش از 300 کیلووات آغاز خواهند کرد. چنین سلاحی می تواند موشکی را با هدف قرار دادن مستقیم کلاهک آن در جو نابود کند.

ارتش آمریکا همچنین در حال بررسی امکان نصب سلاح های لیزری روی هواپیماهای بدون خلبان است که در ارتفاع پایین پرواز می کنند تا بتوانند موشک های بالستیک را اندکی پس از شلیک شدن سرنگون کنند.

از مزایای سلاح لیزری از نظر ارتش آمریکا، برخوردار بودن از قدرت آتش بدون هزینه و نامحدود است. برخلاف توپ های معمولی که نیاز به مهمات گذاری دارند، توپ های لیزری صرفا به مقداری برق نیاز دارند که قابل تولید است.
گونزنگر سلاح لیزری را به ویژه برای هواپیماهای جنگی سلاحی آینده دار می داند که از جنبه تئوری به ذخیره ای بی پایان از قدرت آتش برای مقابله با موشک های دشمن مجهز می شوند. او می افزاید: هواپیمای مجهز به سلاح لیزری نیازی ندارد برای مهمات گذاری به پایگاه خود بازگردد.

اما مشکل کنونی حجم بالای سلاح های لیزری است که برای مجهز کردن هواپیماهای جنگی به آن باید اندازه آن کوچک شود. مهندسان اکنون برای حل مشکل حجم و همچنین نحوه خنک کردن سامانه های لیزری قابل حمل که حرارت بالایی ایجاد می کنند تلاش می کنند.

با این حال فعالان صنایع نظامی آمریکا می گویند هیچ چیز مانع پیشرفت در زمینه ساخت سلاح های لیزری نمی شود غیر از فقدان حمایت مالی دولتی. کنگره آمریکا در این زمینه محتاطانه رفتار می کند. قانونگذاران آمریکایی در سال 2012 پروژه ای پرهزینه را به منظور ایجاد تغییراتی در هواپیمای بوئینگ 747 برای مجهز کردن آن به سلاح لیزری که توانایی سرنگون کردن موشک را داشته باشد متوقف کردند در حالی که پنج میلیارد دلار به مدت ده سال برای این پروژه هزینه شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها