مجوز مجلس برای تعطیلی واحدهای آلاینده

مجوز مجلس برای تعطیلی واحدهای آلاینده
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 10:43

نمایندگان مجلس به سازمان حفاظت از محیط زیست اجازه دادند تا از فعالیت واحدهای تولیدی آلاینده جلوگیری کند.

العالم- ایران

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان رسیدگی به لایحه هوای پاک را ادامه داده و ماده 12 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، سازمان حفاظت از محیط زیست مکلف شد تمامی مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، ‌خدماتی، ‌عمومی و کارگاهی که آلودگی آنها بیش از حدمجاز مصوب باشد را‌ مشخص نموده و مراتب را با تعیین نوع، میزان‌آلودگی، وسعت منطقه تحت تأثیر و حساسیت منطقه به مالکان یا مسئولان یا مدیران عامل و یا بالاترین مقام تصمیم‌گیر واحد ابلاغ نماید تا در مهلت معینی‌ که توسط سازمان تعیین می‌شود (بر اساس نوع آلودگی و ماهیت فرآیند کنترلی) نسبت به رفع آلودگی یا تغییر تولید یا تغییرفرآیند تولید یا تعطیل کار و فعالیت خود اقدام نمایند. در طی مدت تعیین تکلیف این واحدها، طبق مفاد  این قانون، به واحدهای مذکور، جریمه ایجاد و انتشار آلودگی تعلق می‌گیرد.

طبق تبصره یک این ماده، تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی کامل کار و فعالیت کارخانجات، معادن بزرگ و واحدهای آلاینده بزرگ که تأثیرات ملی و منطقه‌ای دارند بر عهده ستادی متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان، استاندار استان و بالاترین مقام دستگاه ذی‌ربط است.

در تبصره 2 این ماده مصوب شد در صورت عدم اجرای مفاد این ماده، در پایان مهلت مقرر، سازمان از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل آورده و متخلف را جهت پیگرد قضایی، طبق مفاد این قانون به مرجع صالح قضایی معرفی می‌نماید. واحد تولیدی علاوه بر جبران خسارات وارده به پرداخت جریمه نقدی معادل سه تا پنج برابر خسارات وارده به محیط زیست محکوم می‌شود.

بر اساس مصوبه مجلس، مجازات مقرر در این تبصره در خصوص مالکان، مسئولان و مدیران کارخانجات، واحدها و کارگاه‌های تولیدی، صنایع نفتی و گازی، نیروگاه‌ها و سایر واحدهای تولیدی، خدماتی و معدنی آلوده‌کننده که پس از تعطیلی، رأساً و بدون کسب اجازه از سازمان مبادرت به بازگشایی و ادامه فعالیت آنها بنمایند، نیز اعمال می‌شود.

طبق مصوبه مجلس در تبصره 3، حدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تعیین می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین در ماده 13 این لایحه مقرر شد حداکثر یک‌سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، ‌خدماتی،  ‌عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی، موظفند از سوخت استاندارد مصوب استفاده نمایند. در صورت عدم وجود سوخت مناسب، واحدهای مذکور مکلفند به هر نحو ممکن ترتیبی اتخاذ نمایند تا آلاینده‌های منتشره، درحدود مجاز انتشار آلاینده‌های هوا باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها