نشست وزرای خارجه گروه 7 در ایتالیا

نشست وزرای خارجه گروه 7 در ایتالیا
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 13:04

نشست سالانه وزرای خارجه گروه 7، امروز در ایتالیا آغاز می‌شود.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز؛ وزرای خارجه گروه 7 (متشکل از 7 کشور بزرگ صنعتی جهان) امروز در قالب نشستی سالانه در ایتالیا گرد هم می‌آیند. قرار است در این نشست، کشورهای اروپایی و ژاپن از آمریکا بخواهند در خصوص برخی مسائل – از جمله سوریه – شفاف‌سازی کند.
این نشست دو روزه در حالی در «توسکانی» برگزار می‌شود که آمریکا یک ناو تهاجمی خود را برای آنچه کاهش نگرانی‌ها از بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی می‌نامد، در نزدیکی شبه جزیره کره مستقر کرده است. همچنین روابط سرد روسیه و غرب بر برگزاری این نشست سایه افکنده است.
اما جنگ داخلی سوریه احتمالاً به محور اصلی این نشست بدل خواهد شد و ایتالیا امیدوار است بتواند سندی را به امضای اعضای گروه 7 برساند که به تقویت تلاش‌های سازمان ملل برای پایان بخشیدن به جنگ 6 ساله این کشور منجر شود.
این نشست برای ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، کانادا و ژاپن نخستین فرصت را فراهم خواهد کرد تا از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا بخواهند درباره اینکه آیا واشینگتن به سرنگونی دولت بشار اسد متعهد است یا خیر، توضیح دهد.
مشخص نیست آیا حالا واشینگتن نیز همانند اروپایی‌ها می‌خواهد بشار اسد از صحنه سیاسی سوریه حذف شود و یا اینکه حملات موشکی آمریکا به سوریه تنها به معنای یک هشدار بود.
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در روزهای اخیر گفته است تغییر رژیم در سوریه برای ترامپ یک اولویت است؛ اما تیلرسون روز شنبه گفت اولویت اصلی، شکست گروه تروریستی داعش است. این پیام‌های متناقض، متحدان اروپایی آمریکا را گیج و نا‌امید کرده است.
برخی مسائل نظیر تجارت و تغییرات آب و هوایی احتمالاً در نشست ایتالیا به بحث گذاشته نخواهند شد. اما موضوع لیبی و پشتیبانی از دولتِ مورد حمایت سازمان ملل این کشور، یکی از مسائل مورد بحث در نشست گروه 7 خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها