اختلاف نظر مشاوران ترامپ بر سر آینده اسد

اختلاف نظر مشاوران ترامپ بر سر آینده اسد
سه شنبه 22 فروردين 1396 - 05:06

پس از حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه، تردیدها و گمانه زنی‌های زیادی درباره سیاست واشنگتن در قبال دولت سوریه پس از این حملات مطرح است.

العالم - سوریه

به گزارش رویترز، پس از حملات موشکی آمریکا به سوریه، مشاوران ارشد دونالد ترامپ بر سر سیاست واشنگتن در قبال حکومت سوریه اختلاف نظر دارند و هنوز مشخص نیست که آیا برکناری بشار اسد از قدرت اکنون یکی از اهداف اصلی ترامپ خواهد بود یا نه.

پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه به بهانه استفاده نیروهای ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان، مقام های دولت ترامپ تاکید کردند که در صورت لزوم، آماده انجام اقدامات بیشتری خواهند بود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا چندین اولویت در سوریه دارد و برقراری ثبات در این کشور با رئیس جمهور بودن اسد، غیر ممکن خواهد بود. تا زمانی که بشار اسد رئیس دولت سوریه است، هیچ امکانی برای برقراری صلح در سوریه وجود ندارد. باید مطمئن شویم که در این روند حرکت می کنیم. راهکار سیاسی باید همراه با عزم مردم سوریه محقق شود.

به نظر می رسد اظهارات هیلی با سخنان رکس تیلرسون وزیر خارحه آمریکا در تناقض آشکاری بوده است، تیلرسون تاکید کرده است که حمله موشکی آمریکا به سوریه تنها با هدف جلوگیری از استفاده بیشتر تسلیحات شیمیایی توسط دولت اسد بوده است. هیچ تغییری در آرایش نظامی ارتش ما وجود ندارد.

وی افزود: اولویت آمریکا در سوریه، شکست داعش است. زمانی که داعش شکست داده شد، آمریکا می تواند توجه خود را بر روی کمک به برقراری روند سیاسی متمرکز کند که منجر به برقراری ثبات در سوریه شود. ما بر این باوریم که مردم سوریه می توانند درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم گیری کنند.

یک مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده، در این باره گفت: هر گونه اختلاف در این نکات دقیق و ظریف، ناخواسته و غیرعمدی بوده است.

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی نیز بارها تاکید کرده بود که شکست داعش یک اولویت مهمتر نسبت بر برکناری اسد از قدرت خواهد بود.

تیلرسون همچنین روز یکشنبه روسیه را به خاطر ناکامی در انهدام کامل زرادخانه سلاح های شیمیایی سوریه، سرزنش کرد و گفت: ناکامی و شکست مربوط به حمله اخیر و حمله با تسلیحات شیمیایی در سوریه تا حد زیادی مربوط به ناکامی روسیه در دستیابی به تعهداتش در قبال جامعه بین المللی برای از بین بردن زرادخانه شیمیایی سوریه بوده است.

اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد: آمریکا در صورت نیاز آماده اقدام نظامی بیشتر در سوریه است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اسد باید از قدرت برکنار شود، گفت: ما نمی گوییم که می خواهیم بر این تغییر تاثیرگذار باشیم. چیزی که ما می گوییم این است که سایر کشورها باید از خودشان این سئوالات سخت را بپرسند. روسیه باید از خودش این سئوال را بپرسد که "ما در اینجا چه کار می کنیم؟"

221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها