وزیر خارجه انگلیس روسیه را تهدید به تحریم کرد

وزیر خارجه انگلیس روسیه را تهدید به تحریم کرد
سه شنبه 22 فروردين 1396 - 07:54

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه وجهه کشورش را به دلیل حمایت از سوریه مخدوش کرده است، تهدید کرد: مسکو بایستی میان قطع حمایت از بشار اسد و یا مواجهه با تشدید تحریم های بین المللی یکی را انتخاب کند.

العالم ـ اروپا

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در آستانه شرکت در نشست گروه «جی7» در ایتالیا در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت که انتظار دارد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دست از حمایت از «بشار اسد» بردارد.
وی افزود: ولادیمیر پوتین اعتبار روسیه را به دلیل همپیمانی با دولت بشار اسد، زیر سئوال برده است.
جانسون از پوتین خواست تا برای «حل و فصل سیاسی بحران سوریه تلاش» و همگام با جامعه جهانی اطمینان حاصل کند که حمله شیمیایی دیگری مشابه هفته گذشته در سوریه تکرار نشود.
وزیر خارجه انگلیس در همین حال بیان داشت که در نشست گروه جی 7 در رابطه با احتمال تحریم برخی دیگر از شخصیت های نظامی سوری و روسی صحبت خواهد شد.
وی با این حال عنوان نکرد که چنانچه روسیه دست از حمایت بشار اسد بردارد آیا قادر به پیوستن دوباره به گروه جی 7 که پس از بحران اوکراین از این گروه کنار گذاشته شد، خواهد بود یا خیر.
منابع انگلیسی می‌گویند که وزارت خارجه انگلیس پیش‌نویس بیانیه‌ای را آماده کرده که بر اساس آن اعضاء گروه «جی 7 » تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه به دلیل حمایت از بشار اسد اعمال کنند.
امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) شهر لوکا در شمال ایتالیا میزبان نشست وزرای امور خارجه جی 7 است.
وزیران امور خارجه آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، انگلیس و فرانسه علاوه بر نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرد هم آمده و درباره موضوعات مهم بین‌المللی ازجمله سوریه گفت گو می‌کنند.
روزنامه گاردین روز دوشنبه در گزارشی نوشت: انگلیس و آمریکا بر این باورند که گروه «جی7» بایستی با روسیه بر سر ادامه حمایت از بشار اسد و مواجهه با تحریم های تازه و یا همکاری با جامعه جهانی برای مقابله با تروریسم در خاورمیانه و بازسازی سوریه اتمام حجت کند.
به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: «ژان مارک ایرولت» وزیر خارجه فرانسه در آستانه نشست گروه «جی7» به خبرنگاران گفت: جنگ علیه تروریسم بدون ارتباط آن با حل مشکل سوریه امکان پذیر نیست.
این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: بوریس جانسون و 'رکس تیلرسون' وزرای خارجه انگلیس و آمریکا پیش از شرکت در نشست گروه جی 7 با یکدیگر گفت وگو و بر لزوم تغییر حکومت سوریه در صورتی که راه حل سیاسی حاصل نشود تاکید کردند.
گاردین با اشاره به حمله هفته گذشته موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه افزود: با این حال «رکس تیلرسون» اعلام کرد که اولویت واشنگتن همچنان مقابله با گروه تروریستی داعش و نه برکناری بشار اسد از قدرت است.
این روزنامه انگلیسی نوشت: تیلرسون قرار است سه شنبه پیام گروه «جی 7» را به همتای روسی اش در مسکو تحویل دهد.
وزیر خارجه انگلیس قرار بود روز دوشنبه برای دیدار با مقامات روسیه به مسکو سفر کند که به دنبال افزایش تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن به دنبال حمله موشکی آمریکا به سوریه اعلام کرد که سفر برنامه‌ریزی‌شده‌اش را به روسیه لغو کرده است.
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس روز دوشنبه (دیروز) در گفت وگو با شبکه بی.بی.سی ضمن انتقاد از حمایت وزیر خارجه انگلیس از حمله موشکی آمریکا به سوریه، نسبت به بروز جنگ نیابتی میان روسیه و آمریکا در سوریه هشدار داد.
وی تأکید کرد که تنها راه‌حل بحران سوریه، از طریق گفت‌وگوهای سیاسی امکان‌پذیر است.
نخستین تجاوز مستقیم آمریکا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه اوایل بامداد روز جمعه با شلیک 59 موشک به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص آغاز شد.
این حمله موشکی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا و از ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها