نانوشیشه‌های آبگریز برای هوای بارانی و برفی

نانوشیشه‌های آبگریز برای هوای بارانی و برفی
پنج‌شنبه 24 فروردين 1396 - 08:26

نانو پوشش‌های آبگریز با قابلیت کاربرد بر روی شیشه‌ عرضه کردند که کاربرد آن در خودرو موجب بهبود بخشیدن دید راننده در هوای بارانی و برفی خواهد شد.

العالم - گوناگون

یکی از پرکاربردترین اقلام مصرفی در کاربردهای مختلفی چون ساختمان و خودرو، شیشه است؛ از این رو تولید شیشه در تمام کشورهای دنیا از صنایع مهم محسوب می‎شود.
شیشه تنها واسطه‌ای است که اشیای ماورای خود را آن‌گونه که هست، نشان می‌دهد و بر این اساس تمیز نگه داشتن آن امری مهم بشمار می‌رود و این در حالی است که خاصیت لکه‌پذیری شیشه و نیاز آن به نظافت مداوم از جمله مشکلات این محصول در کاربردهای مختلف است.
با ظهور فناوری نانو این مشکل تاحدودی رفع شده است.
در این راستا محققان پارک علم و فناوری فارس با استفاده از فناوری نانو راهکاری ضد آب و لک و آسان تمیز شونده برای این امر ارائه کردند.

در این مطالعات این محققان پوشش‌های آبگریز نانومتری عرضه کردند. این نانو پوشش با اعمال بر سطح شیشه، آن را آبگریز می‌کند.

محصول نانوشیشه تولیدشده یک سطح شیشه‌ای دافع آب ایجاد می‌کند که این امر موجب دفع آب و ذرات گرد و غبار از سطح شده، ضمن آنکه به راحتی می‌توان شیشه را تمیز کرد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده یکی از دلایل تصادفات، عدم دید مناسب و کافی به ویژه در شرایط جوی نامساعد مانند باران و گردوغبار است؛ از این رو استفاده از شیشه‌های ضد لک می‌تواند دید رانندگان را بهبود بخشد.

اعمال این ماده بر روی شیشه خودرو قابلیت دید راننده خودرو را در هوای بارانی و برفی بهبود می‌بخشد و علاوه بر آن خودرو را از برف پاک‌کن شیشه جلو بی‌نیاز می‌کند.

 منبع : sadkhabar

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها