گورباچف ناقوس «جنگ سرد» را به صدا درآورد

گورباچف ناقوس «جنگ سرد» را به صدا درآورد
يکشنبه 27 فروردين 1396 - 17:17

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی ضمن هشدار درباره وقوع درگیری جدید میان ابرقدرت های دنیا هشدار داد همه نشانه های جنگ سرد در جهان بروز کرده است.

العالم - اروپا

پایگاه خبری الجزیره به نقل از میخائل گورباچف که از سال 1988 تا زمان فروپاشی روسیه در دسامبر سال 1991 رهبر این کشور ابرقدرت بود نوشت امور در برخی مناطق به مرحله حساسی رسیده است.

وی خاطرنشان کرد نیروهای مسلح در مناطق مختلف اروپا اسلحه سنگین، تانک و زره پوش دارند. اشاره او به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که سامانه های موشکی خود را در کشورهای اروپای شرقی به منظور محاصره روسیه مستقر کرده است.

بین سال های 1945 تا 1991، نیروهای غربی به رهبری آمریکا وارد منازعات ایدئولوژیک، سیاسی، اقتصادی و رقابت تسلیحاتی با اتحاد شوری و کشورهای بلوک شرق شدند و اگرچه میان آنها درگیری مستقیم رخ نداد اما چند جنگ نیابتی بروز کرد و این دوره با فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 پایان یافت.

از سال 2014 روابط روسیه و غرب به شدت رو به تیرگی نهاد که دلیل آن الحاق شبه جزیره کریمه در اوکراین به روسیه و حمایت این کشور از شورشیان علیه دولت کییف در شرق اوکراین بود که به اعمال تحریم های اقتصادی علیه مسکو منتهی شد.

گورباچف در گفت و گو با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت مطمئن است آلمانی ها خواستار بروز دشمنی جدید با روسیه نیستند.

وی با اشاره به روابط خوب بین دو کشور که اخیرا از منازعات غرب و روسیه بر سر قضیه اوکراین تاثیر پذیرفته، تاکید کرد نباید آن چه در طول سالیان به دست آمده است ویران شود.

رهبر شوروی سابق در پایان خاطرنشان کرد آنگلا مرکل با حمایت از اعمال تحریم های اروپا علیه روسیه باعث تنش زایی اخیر در روابط میان دو کشور شده است.

202
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها