رییس جمهوری اعلام کرد:

پارس جنوبی سکوی پرش ایران به سوی پیشرفت

پارس جنوبی سکوی پرش ایران به سوی پیشرفت
يکشنبه 27 فروردين 1396 - 18:15

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری گفت: فازهای پارس جنوبی سکوهای پرش ایران به سمت پیشرفتی است که مورد انتظار ملت بزرگ ایران است .

العالم ـ ایران

رئیس جمهوری روز یکشنبه در آئین بهره برداری رسمی از فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی در تماس تلفنی با مدیران این پروژه ها دستور بهره برداری از این سکوها را با یاد و نام  خداوند بزرگ و به میمنت ایام مبارک ماه رجب صادر کرد.
رئیس جمهوری یادآورشد: امروز شاهد افتتاح بزرگترین سرمایه گذاری در صنعت نفت، گار و پتروشیمی به دست مدیران، جوانان و طراحان ایرانی هستیم.
روحانی اظهارداشت: دردولت یازدهم این چهارمین نوبتی است که به منطقه پارس جنوبی آمده ام و هر بار با افتخار بیشتری به مهندسان، کارگران و مدیران عزیز کشور که موجب فخر و افتخار ما است نگاه کردم.
وی گفت: هربار شاهد یک قدم بلند در توسعه و پیشرفت کشور بودیم، یادمان باشد بزرگترین هدف ما ایرانیان ایران پیشرفته و پیش رو است.
رئیس جمهوری همچنین در آئین بهره برداری رسمی از فازهای یادشده در سالن همایش فازهای 20و21 پارس جنوبی با اشاره به اینکه ما روزهای بزرگی در تاریخ کشورمان داشته ایم افزود:بزرگترین هدف ما آن است که ایران را به نقطه اوجی برسانیم که همه ایرانیان در تاریخ در انتظار آن بوده اند .
وی گفت: دیروز در مراسم افتتاح ده‌ها پروژه صنعت دفاعی کشور، وقتی که چندین طرح جدید موشکی و هواپیمای جنگنده و هلی‌کوپتر ملی به طور همزمان به افتتاح رسید احساس غرور و افتخار کردم چرا که در 8 سال دفاع مقدس، هر روز به فکر پیشرفت صنعت دفاعی کشور، برای قدرت سرزمین مقدس‌مان بودیم.
روحانی افزود: آن روز که من دیدم اقتصاد دانان کشور توانستند تورم 45درصدی را تک رقمی کنند آن روز، روز افتخار نه برای دولت و اقتصاد دانان بلکه برای ملت ایران بود.
وی تصریح کرد: آن روز که شاهد بودیم رشد کشوربعد از 12 سال انتظار برای اولین بار از هشت درصد عبور کرد روز افتخار بود.
وی افزود: آن روز که توانستیم در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا حرف ملت ایران را به کرسی بنشانیم و بعد از دعای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان پیروزی بزرگ را در سایه دعای مردم و رهبری رهبرمعظم انقلاب، فداکاری و قدرت دیپلماسی شاهد آن پیروزی بودیم روز افتخار ما بود.
رئیس جمهوری گفت: آن روز که طرح تحول سلامت در ایران به ثمر نشست و مردم در بیمارستانها مجبور نبودند برای پرداخت پول بیماری، طلای همسران و فرش زیرپایشان را بفروشند و روزی که دیدم روستائیان، حاشیه نشینان و همه ایرانیان زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند آن روز، روز فخر ما بود.
وی تصریح کرد: امروز نیز با بهره برداری از فازهای 17،18، 20، 21 و 19 روز تحقق اقتصاد مقاومتی ایران و افتخار دیگری رقم خورد.
روحانی اضافه کرد: صنعت نفت و مدیران نفت ما در سال 95 و 96 برای ما روزهای پرافتخاری را آفریدند.
وی افزود: آن روزی که ظرف چند ماه مدیران نفتی توانستند قدرت صادرات نفت خام و میعانات را به دو برابر افزایش دهند، آن روزی که مدیران نفت ما و وزیر نفت ما در اوپک توانست حق غصب شده ملت ایران را بازپس بگیرد و ما توانستیم حقمان را بگیریم و تولید نفتمان را همزمان با کاهش دیگر تولید کنندگان نفت به مرز قبل از تحریم برسانیم افتخاری بزرگ برای ملت ایران بود.
روحانی گفت: امروز که ( 27 فروردین سال 1396) که بعنوان روز ماندگار صنعت نفت و گاز کشور ما است در یک روز پنج فاز و یک فاز که معادل دو فاز است در واقع شش فاز پارس جنوبی افتتاح و بهره برداری می شود.
وی یادآور شد: همزمان بابهره برداری از طرحهای یاد شده برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز امروز آغاز می شود و همچنین چند طرح پتروشیمی این منطقه نیز بهره برداری خواهد شد.
رئیس جمهوری افزود: اینکه ایران قدرتمند ما در یک روز سرمایه گذاری بیش از 20 میلیارد دلار را افتتاح و بهره برداری می کند بعنوان یک روز به یاد ماندنی برای تاریخ صنعت نفت کشور ما خواهد بود.
روحانی گفت: عزت ما در سایه اقتصاد مقاومتی، در سایه موفقیت ما در صحنه های مختلف، امنیت بزرگ، آرامش، صدای بلند آزادی ملت ایران و ان شاالله مشارکت بزرگ ملت ایران در 29 اردیبهشت در سرزمین ایران و پیشرفت به دست ایرانیان عزیز در همه زمینه هاست.
وی تصریح کرد: افتخار ما این است که امروز می بینیم در یک میدان مشترک که همسایه ما از همین میدان استفاده و بهره برداری می کند از میزان بهره برداری او داریم سبقت می جوئیم خود یک افتخار است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اینکه در آغاز به کار این دولت تولید و ظرفیت ما 240میلیون مترمکعب گاز در روز بود و امروز بعد از سه سال و نیم تولید و ظرفیت ما با افزایش بیش از دو و سه تا چهاردهمی برابر به 575میلیون مترمکعب رسیده است به معنی این است که ما می توانیم.
وی افزود: اگر با هم باشیم، وحدت داشته باشیم و دست به دست هم دهیم ما می توانیم.
روحانی اظهارکرد:ما می توانیم عزت، پیشرفت،آرامش دوباره، موفقیت و اقتصاد دانش بنیان و حرکت به سمت قله های پیشرفت را به ارمغان آوریم و به دنبال مسائل جزیی و پیش پا افتاده نرویم.
روحانی تاکید کرد:ملت ایران ملت فرهنگ، عشق به قرآن، عشق پیامب رو اهل بیت (ع) و دارای اخلاق است نگذاریم فضای ما با دروغ، تهمت، باگفتن سخن خلاف، آلوده شود.
رئیس جمهوری افزود: افتخار ما راستگویی، شفافیت، احترام به حقوق یکدیگر و بزرگانمان است.
وی تصریح کرد: دیدیم روزی که به بهشتی توهین کردند و سالها بعد شرمنده بودند،به هاشمی رفسنجانی توهین کردند و امروز بعد از پرواز روح او به آسمانها شرمنده هستند.
رئیس جمهوری بااشاره به اینکه نگذاریم در برابر افتخارات کشورمان و بزرگان کشورمان شرمنده باشیم افزود: تازه این شرمندگی دنیا است و شرمندگی قیامت بیشتر و بدتر است.
وی بدون نام بردن از فرد خاصی گفت: باید برادرانه، در کنار هم و دستگیر یکدیگر باشیم و با مردم با صداقت سخن بگوییم.
روحانی افزود: ملت ما صلح، آرامش ، پیشرفت، امنیت و عزت بلند می خواهد.
وی با بیان اینکه ما می توانیم به همه این اهداف برسیم گفت: ما انقلاب نکرده بودیم که رو در روی هم باشیم، همدیگر را تخریب کنیم و برای مواد غذایی دستمان به سوی بیرون دراز باشد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت به دنبال خودکفایی در گندم و صادرات آن و به فکر خودکفایی در زمینه تولید گاز، نفت و گازوئیل بود و امیدواریم در زمینه بنزین هم کشور خودکفا و با این طرح ها همه انتظارات ملت برآورده شود.
وی گفت: ایران یک قانون اساسی، یک دولت، یک رهبر، یک آرمان و یک انقلاب دارد و یک ایران سربلند و عزیز داریم.
روحانی افزود: امروز روزی است که به حمد الله شاهد یک قدم بزرگ در پیشرفت کشور هستیم و روز خوشحالی و افتخار برای ملت و دولت ایران و روز غرور برای ایران و همه دوستداران ایران عزیز خواهد بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: امید می رود در همه زمینه ها بتوانیم قدمهای بلندمان را برداریم.
وی یادآو رشد: در حمل و نقل به فکر نوسازی هستیم و نوسازی خواهیم کرد.
روحانی افزود: در زمینه ارتباط با دنیا ایران را بعنوان کریدور شمال – جنوب و شرق و غرب قرا داده ایم، طوریکه بزرگترین بنادر کشور تا پایان دولت یازدهم در چابهار و شمال کشور افتتاح می شود تا کریدور شمال جنوب را برای بهره برداری اقتصادی ایران راه اندازی کنیم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ما در همه زمینه ها شامل آب، محیط زیست، برق، عمران شهری و روستایی و گازرسانی توفیقات خوبی داشتیم و باید در زمینه علم، دانش و فناوری که به حمد الله امسال در میان 25 کشور بزرگ دنیا رتبه اول علمی را کسب کرده ایم و در بعد فرهنگی، اجتماعی نیز باید گامهای جدی را برداریم.
رئیس جمهوری گفت: اما هرکجا پیشرفتی شاهد هستیم باید برای پیشرفت آن منطقه نیز تلاش شود.
وی یادآور شد: اینکه در عسلویه، نخل تقی و کنگان امروز شاهد میزبانی مردم بوشهر برای صنعت گاز، نفت و پتروشیمی کشور هستیم باید از محصول این پیشرفت مردم این استان و به ویژه این منطقه استفاده و بهره برداری بهینه کنند.
وی ادامه داد: باید بیشترین استفاده از مشاغلی که در این منطقه ایجاد می شود مردم بومی این استان و این منطقه نیز بتوانند استفاده کنند.
روحانی گفت: من در اینجا به صراحت به وزیر نفت می گویم ما خواهان توسعه هستیم اما توسعه باید به سلامت هوا، زمین، دریا و محیط زیست توجه کند و این مهم بعنوان اولین اولویت ما در پیشرفتهای عمرانی در سراسر کشور باشد.
وی اظهار کرد: از مشاغلی که در منطقه ایجاد می شود مردم بومی این استان و منطقه باید بتوانند استفاده کنند.
رئیس جمهوری خطاب به وزیر نفت ادامه داد: در سابق هرجا نفت بود بهترین بیمارستان، دانشگاه، پارکها، بنادر، تفریح گاهها، اشتغال و نشاط از نفت بود.
وی یادآورشد: نفت و گاز را برای نشاط و سرزندگی مردم ایران می خواهیم.
روحانی ادامه داد: مردم این منطقه که میزبان شما هستند، مردم استان بوشهرعزیز ما، مردم کنگان، عسلویه و نخل تقی که شاهد این پیشرفت هستند باید در زندگی روزمره این پیشرفت را شاهد باشند.
وی بیان کرد: امسال به فکر سه درصد بودیم که مشکلاتی پیش آمد که طی لایحه ای دنبال می کنیم تا مردم بتوانند حل مشکلات اجتماعی را شاهد باشند.
رئیس جمهوری گفت: این روز پرافتخار را به صنعت نفت، کارگران، مهندسان و مدیران استان بوشهر به سراسر ایران و ملت ایران تبریک می گویم.
روحانی در پایان سخنان خود افزود: این روز برای صنعت و برای پیشرفت کشور ما روز مبارکی است.
به گزارش ایرنا آیین بهره برداری رسمی فازهای 21،20،19،18،17 و فاز 1 طرح توسعه لایه نفتی میدان مشترک گازی پارس جنوبی ظهر یکشنبه با حضور رئیس جمهوری در سالن همایش افتتاح فازهای 20 و 21 در عسلویه استان بوشهر انجام شد.
برای اجرای فازهای 17 و 18، 19 و 20و 21 و طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.
هم اکنون تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال 92 به بیش از 2 برابر افزایش یافته و از 250 میلیون مترمکعب در روز به 540 میلیون مترمکعب رسیده است.
با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی 150 میلیون متر مکعب گاز ، 200 هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال. پی. جی (گاز مایع ) به تولید ایران افزوده شده است.
با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، میزان برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر خواهد شد.
همچنین چهار طرح مجتمع های پتروشیمی کاویان 2، مروارید، انتخاب و تخت جمشید در منطقه پارس جنوبی که بدست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است امروز عصر با حضور رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد.
با راه اندازی این طرح های پتروشیمی در مجموع سالانه 2 میلیون تن به محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور به ارزش 2 میلیارد دلار افزوده می شود که این امر سبب تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.
هر 2 فاز پارس جنوبی سالیانه 3،5 تا چهار میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می دهد و در کمتر از 2 سال تمام سرمایه گذاری ها در این پنج فاز (21،20،19،18،17) به اقتصاد ملی باز می گردد.
رئیس جمهوری را در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری همراهی می کنند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها