احتمال احراز صلاحیت کدام کاندیداها بالاست؟

احتمال احراز صلاحیت کدام کاندیداها بالاست؟
يکشنبه 27 فروردين 1396 - 20:55

با نگاهی به چهره های شاخص جریان های سیاسی و افراد مستقل با سابقه مدیریتی کلان تقریبا می توان پیش بینی کرد کدام گزینه ها خواهند توانست پس از بررسی های نظارتی در بین کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت سال جاری در معرض رای مردم قرار گیرند.

العالم ـ ایران
مهلت ثبت نام کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته پایان یافت و این بار رکورد تعداد داوطلب در تاریخ جمهوری اسلامی جابجا شد. گروه ها و جریانات سیاسی شناخته شده در کنار برخی از چهره های مستقل کاندیداهای خود را به سوی ستاد انتخابات وزارت کشور گسیل کردند و در نهایت حدود 30 نفر از چهره های سیاسی و برخی نمایندگان فعلی و پیشین مجلس در این مهلت 5 روزه داوطلب ریاست جمهوری شدند.

اگرچه خیل عظیم ثبت نام کنندگان در این پروسه تا حدی کار نهادهای نظارتی مربوط به انتخابات برای احراز صلاحیت ها با توجه به محدودیت زمانی 5روزه سخت تر خواهد کرد، ولی با نگاهی به چهره های شاخص جریان های سیاسی و افراد مستقل با سابقه مدیریتی کلان تقریبا می توان پیش بینی کرد کدام گزینه ها خواهند توانست پس از بررسی های نظارتی در بین کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت سال جاری در معرض رای مردم قرار گیرند. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ساز و کار احراز صلاحیت نامزدهای ثبت نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شورای نگهبان طبق قانون ۵ روز فرصت دارد تا صلاحیت نامزدها را بررسی و اعلام کند.
به نظر می رسد 8 گزینه زیر از 28 چهره شناخته شده امکان حضور در بین کاندیداهای نهایی انتخابات پیش رو ردا داشته باشند:

حسن روحانی
با توجه به تجربه سالهای گذشته و کارنامه تایید صلاحیت شدگان دوره های گذشته انتخابات ریاست جمهوری، رئیس دولت مستقر حسن روحانی یکی از کسانی خواهد بود که در جمع کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری امسال قرار خواهد داشت. روحانی که روز جمعه 25 فروردین بدون داشتن همراهی در وزارت کشور حاضر شد پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: دوباره آمده ام برای ایران و برای اسلام. با توجه به اعلام مواضع گروه های اصلاح طلب و اعتدالی او کاندیدای اصلی این جریانات سیاسی محسوب می شود.
جبهه نیروهای مردمی که از ماه ها پیش تجربه ای نو را در انتخاب و معرفی کاندیدا در پیش گرفته بود پس از برگزاری دو مجمع عمومی و رایزنی ها با داوطلبان کاندیداتوری از درون جمنا بالاخره 4 نفر را به عنوان برگزیده این جبهه معرفی و اعلام کرد: کاندیداتوری هر کدام از این 4 نفر بلامانع است. قرار بر این است 3 کاندیدای جمنا در نهایت به نفع یکی از آنها که نفر نهایی جمنا محسوب خواهد شد تا روز رای گیری کناره گیری بکنند.

ابراهیم رئیسی
ابراهیم رئیسی که حائز اولین رای در بین منتخبان جمنا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است روز جمعه و ساعاتی پس از روحانی با حضور در ستاد انتخابات داوطلب ریاست جمهوری شد. او هم اکنون تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد. حجت الاسلام رئیسی از سال 1383 تا سال 1393، به مدت 10 سال معاون اول قوه قضائیه بوده و از سال 1393 تا اواخر سال 1394 نیز مسئولیت دادستانی کل کشور را برعهده داشته‌است. همچنین ایشان از سال 1391 تا کنون با حکم مقام معظم رهبری, دادستان کل ویژه روحانیت است.

محمد باقر قالیباف
دیگر کاندیدای منتخب جبهه مردمی نیروهای انقلاب، محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی تهران است که در انتخابات سالهای 84 و 92 نیز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بوده است. قالیباف در انتخابات دوره قبل جدی ترین رقیب روحانی بود و با اختلاف رای ناچیزی از راه یافتن به دوره دوم انتخابات برای دوئل انتخاباتی با روحانی باز ماند. به نظر می رسد کاندیدای اصلی اصولگرایان از بین ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف انتخاب شود. قالیباف در کارنامه مدیریتی خود علاوه بر مدیریت یک دهه ای بر پایتخت ، فرماندهی ناجا و نیروی هوایی سپاه را نیز دارد.

اسحاق جهانگیری
در واپسین دقایق مهلت ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در ستاد وزارت کشور و پس از قطعی شدن حضور قالیباف در این دوره رقابت ها، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی نیز وارد وزارت کشور شده و داوطلب ریاست جمهوری شد. از ماه ها قبل مبحث کاندیدای پوششی در بین حامیان دولت و اصلاح طلبان مطرح بود و به نظر می رسد خروحی این مباحث در نهایت رضایت روحانی به اعلام کاندیداتوری معاون اول خود در انتخابات باشد. جهانگیری در جایی اعلام کرده ساعت 14 روز آخر ثبت نام تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات گرفته است. برخی منابع هم کاندیداتوری او را خواست رئیس دولت اصلاحات و توصیه مرحوم هاشمی رفسنجانی جهت کمک به روحانی در فرایند مناظره ها دانسته اند. اسحاق جهانگیری با سابقه وزارت 8 ساله در دولت اصلاحات و نیز مدیریت اجرایی دولت یازدهم شخصیتی است که هم احتمال احراز صلاحیت بالایی دارد و هم می تواند در مناظره ها کمک حال روحانی باشد. البته برخی حضور او را حتی به خاطر پیش آمدن اتفاقات پیش بینی نشده ای هم می دانند که می تواند امکان حضور روحانی در این انتخابات را منتفی کند.

محمد هاشمی
محمد هاشمی برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیاستمدار کهنه کار کارگزارانی که ریاست صدا و سیما را در دهه های اول انقلاب در کارنامه خود دارد نیز برخلاف انتظار رسانه ها و سیاسیون با حضور در وزارت کشور داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد. او پس از ثبت نام هدفش از حضور در این دوره انتخابات را تبیین اندیشه اعتدالی برادر فقیدش آیت الله هاشمی ذکر کرد و در مورد امکان کنار کشیدنش به نفع روحانی گفت: برای صحبت در مورد کناره گیری زود است و اگر شرایط فراهم باشد تا آخر در رقابت ها حضور خواهد داشت. با وجود اینکه شورای های سیاست گذاری اصلاح طلبان و برخی شخصیت های اصلاح طلب آمدن محمد هاشمی در انتخابات دوازدهم را نتیجه تصمیم جمعی خود نمی دانند هاشمی تصمیم به حضورش در انتخابات را تصمیم خانواده هاشمی عنوان کرده است و امکان اینکه او نیز دیگر کاندیدای پوششی روحانی باشد دور از ذهن نیست.

حمید حاجی بابایی
حمید حاجی بابایی وزیر آموزش  پرورش کابینه محمود احمدی نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و دیگر کاندیدای منتخب جمنا نیز از جمله کسانی است که احتمالا احراز صلاحیت شده و در کنار قالیباف و رئیسی به عنوان کاندیداهای جمنا ضمن مطرح کردن دیدگاه های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در مبارزات انتخاباتی حضور خواهد داشت. با توجه به ساز و کارهای پیش بینی شده در جمنا در صورت تایید صلاحیت احتمال کناره گیری او به نفع قالیباف یا رئیسی بالاست.

در بین ثبت نام کنندگان یک چهره متمایل به اصولگرایان و یک چهره مستقل نیز دیده می شود که احتمالا خواهند توانست پس از بررسی صلاحیت ها در بین کاندیداهای نهایی انتخابات قرار گیرند.

مصطفی میرسلیم
حزب موتله اسلامی جز اولین احرابی بود که کاندیدای خود در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری را معرفی کرد. مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفۀ اسلامی کاندیدای یکی از قدیمی ترین احزاب کشور بود که پس از کلی پر فراز و نشیب در رابطه با عضویت در جمنا و چگونگی حضورش در جبهه مردمی و انتخابات ریاست جمهوری در روز اول مهلت ثبت نام داوطلب شد. او سابقه وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت آیت آلله هاشمی را دارد و یکی از سیاسیون کهنه کار در جمهوری اسلامی محسوب  می شود. میرسلیم از همان ابتدا به حضور خود تا آخرین مناظره ها تاکید کرده بود و احتمال کناره گیری به نفع کاندیدایی را پایین دانشته بود. اگرچه برخی دیگر از اعضای موتلفه پایبندی خود به جمنا را جز مسائل پذیرفته شده خود و حزب مطبوعشان دانسته اند.

محمد غرضی
محمد غرضی که در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری هم کاندیدا شده و احراز صلاحیت شده بود به احتمال قوی در این دوره نیز خواهد توانست در بین کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری در معرض رای مردم قرار گیرد.

به گزارش تابناک، او سابقه وزارت نفت و وزارت پست و تلگراف را در کارنامه دارد و سالها ریاست سازمان نظام مهندسی کشور را بر عهده داشته است. او خود را متعلق به جناح های راست و چپ و اصولگرا و اصلاح طلب نمی داند و خود را مستقل اعلام می کند.برخی از شعارهای تبلیغاتی او در انتخابات گذشته از جمله دولت ضد تورم مورد استقبال برخی رسانه ها قرار گرفته بود.

با توجه به آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری در نهادهای نظارتی مرتبط با انتخابات باید منتظر ماند و دید چه کسانی بالاخره خواهند توانست در لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرند و آرایش کاندیداهای جریانات مختلف به چه شکلی خواهد بود. تا اعلام نتیجه تایید صلاحیت شده های این انتخابات 5 روز بیشتر نمانده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها