"سلطان سلیمان" درباره نتایج همه پرسی ترکیه نظر داد

دوشنبه 28 فروردين 1396 - 22:30

اعلام نتیجه همه پرسی اصلاحات قانون اساسی در ترکیه، هالیت (خالد) ارگنچ، هنرپیشه ترک و مشهور در جهان عرب به اسم "سلطان سلیمان" را وادار کرد که حساب رسمی اش را در تویتر پس از حدود دو سال دوباره فعال کند. آخرین توییت خالد را حدود 174 هزار کاربر دنبال کردند.

العالم - تركيه

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ارگنچ با انتشار عکسی از "مصطفی کمال آتاتورک" بنیانگذار جمهوری ترکیه در تویتر خطاب به مخاطبان گفت: "مرا شناختید". عکسی را که این هنرمند ترک، پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در همه پرسی منتشر کرد تعجب بیش از 19 هزار مخاطب را برانگیخت تا جاییکه بیش از پنج هزار نفر آن را در صفحه خود منتشر کردند.

حزب جمهوری خواه خلق که مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار آن می باشد اصلاحات قانون اساسی را مردود می داند و به همین منظور کمپین بزرگی را برای متقاعد کردن ترک ها به رای "نه" برای پاسداری از میراث آتاتورک به عنوان رهبر آن تشکیل داده است.

گفتنی است که آخرین توییت این هنرپیشه به هفتم سپتامبر 2015 برمی گردد به این معنی که خالد از آن زمان تاکنون از این حساب استفاده نکرده است همین موجب شد کاربران زیادی از صفحه اش در تویتر استقبال نکنند در حالیکه وی از شهرت گسترده ای در داخل ترکیه و خارج آن برخوردار است.

روزنامه های ترکیه تصاویری از این هنرمند ترک منتشر کردند که روز (یکشنبه) 16 آوریل 2017 به همراه همسرش در همه پرسی شرکت کردند.

همانطور که بسیاری از ستاره های ترکیه و مشاهیر آن موضع خود را درمورد اصلاحات قانون اساسی اعلام کردند هیچ بیانیه ای در این باره از این ستاره ترک صادر نشد و پیش از به اشتراک گذاشتن عکس آتاتورک در تویتر، ترجیح داد در این باره اظهارنظری نکند.

براساس اصلاحات جدید در قانون اساسی ترکیه، نظام سیاسی ریاست‌جمهوری به جای نظام پارلمانی روی کار خواهد آمد. پارلمان ماه گذشته بعد از کسب رای مثبت بیش از ٣٣٠ نماینده که حداقل آرای لازم بود، این لایحه جنجال برانگیز را تصویب کرد تا آن را در فرآیند برگزاری همه‌پرسی قرار دهد. امری که مخالفان می‌گویند زمینه بروز استبداد را در ترکیه فراهم می‌کند.

به موجب آن اردوغان، رییس‌جمهور فعلی ترکیه می‌تواند تا سال ٢٠٢٩ در قدرت باقی بماند و اختیارات جدید برای صدور احکام، اعلام وضعیت اضطراری، انتصاب وزرا و مقامات ارشد دولت و انحلال پارلمان به دست خواهد آورد. طبق این لایحه پست نخست‌وزیری برای همیشه و برای نخستین بار از سیستم سیاسی ترکیه حذف خواهد شد و رییس‌جمهور مسوول مستقیم تعیین وزرا خواهد بود.

بر اساس مفاد اصلاحیه قانون اساسی، تعداد نمایندگان مجلس از ٥٥٠ نفر به ٦٠٠ نفر افزایش یافته و انتخابات میان دوره‌ای حذف و نمایندگان علی‌البدل امکان ورود به مجلس پیدا می‌کنند. تشکیل وزارتخانه‌ها طبق بخشنامه ریاست‌جمهوری انجام خواهد شد. حکومت نظامی حذف و اختیار اعلام وضعیت فوق‌العاده نیز جزو اختیارات رییس‌جمهوری به شرط تصویب آن در پارلمان خواهد بود. مجلس ملی ترکیه یا رییس‌جمهوری تصمیم برای برگزاری انتخابات جدید خواهند گرفت و در صورت چنین تصمیمی، انتخابات هر دو نهاد مجریه و مقننه به صورت همزمان برگزار می‌شود.
221

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها