رضایت کویت از همکاری ایران با اوپک

رضایت کویت از همکاری ایران با اوپک
چهارشنبه 30 فروردين 1396 - 15:12

وزیر نفت اوپک اعلام کرد ایران می‌تواند در صورت تداوم کاهش تولید نفت سایر اعضای اوپک، تولید خود را در سطح کنونی نگاه دارد.

العالم

به نقل از بلومبرگ؛ عصام المرزوق، وزیر نفت کویت اعلام کرد اگر اوپک تصمیم بگیرد توافق 6 ماهه کاهش تولید را پس از ماه ژوئن تمدید کند، ایران احتمالاً اجازه خواهد یافت سطح تولید خود را بدون تغییر نگاه دارد.
وی که ریاست کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید نفت را بر عهده دارد، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای در ابوظبی گفت: «فکر می‌کنم اگر این توافق تمدید شود، آن‌ها (ایرانی‌ها) سطح تولید خود را حفظ خواهند کرد.» کویت نخستین کشوری بود که خواهان تمدید توافق کاهش تولید پس از ماه ژوئن شد. المرزوق افزود همزمان با افزایش تقاضا و کاهش ذخایر نفت در نیمه دوم سال، بهای طلای سیاه افزایش خواهد یافت.
بر مبنای این توافق، ایران اجازه یافت تولید نفت خود را افزایش دهد. این کشور می‌کوشد تولید خود را پس از سال‌ها رویارویی با تحریم‌های بین‌المللی تقویت کند. بر مبنای داده‌های بلومبرگ، از ژانویه 2016 و پس از کاهش تحریم‌ها، تولید نفت ایران 35 درصد افزایش یافته است. اما تولید نفت این کشور در سال 2017 به ثبات رسیده و تنها کمتر از 2 درصد افزایش یافته است. بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در 3 ماه نخست سال 2017 اندکی کمتر از روزانه 3.8 میلیون بشکه که در توافق اوپک برای این کشور تعیین شده است، نفت تولید کرد.
المرزوق در حاشیه نشست انرژی ابوظبی گفت: «آن‌ها تولید خود را کاهش نمی‌دهند؛ اما تولید را از سطحی که درباره آن توافق شده هم بالا‌تر نمی‌برند.... ایران در این توافق، همکاری مطلوبی با اوپک دارد.»
به گفته محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، هنوز زود است که در صورت تمدید توافق نفتی اوپک پس از ماه ژوئن، درباره پیوستن ایران، لیبی و نیجریه به آن صحبت شود.
قرار است اوپک در نشست 25 ماه مه خود درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت پس از 6 ماه نخست امسال تصمیم‌گیری کند. نیجریه و لیبی به دلیل تداوم حملات شبه نظامیان و بی‌ثباتی سیاسی، از توافق کاهش تولید نفت مستثنی شده اند.

پربیننده ترین خبرها