هشدار سازمان ملل درباره رشد خشونت در لیبی

هشدار سازمان ملل درباره رشد خشونت در لیبی
پنج‌شنبه 31 فروردين 1396 - 14:33

نماینده سازمان ملل در لیبی نسبت به ورود این کشور به درگیری‌های گسترده‌ به دلیل تشدید خشونت‌ها هشدار داد و گفت، آینده لیبی را مردم این کشور خود باید از طریق گفتگو تعیین کنند.

العالم-لیبی

به گزارش  سایت الجزیره، مارتین کوبلر، نماینده سازمان ملل در لیبی، گفت: توافقنامه صخیرات هنوز چارچوب اصلی برای روند سیاسی داخل لیبی و خارج از این کشور را تشکیل می‌دهد.
وی افزود: سه مساله برای مناقشه درخصوص اصلاح توافقنامه به طوریکه با آرمان‌های مردم لیبی متناسب باشد، مطرح شده است.
این موضوعات شامل تشکیل شورای ریاستی می‌شود به طوریکه لیبیایی‌ها خواستار این هستند که این شورا به جای 9 عضو از سه عضو تشکیل شود. همچنین مساله تسلسل فرماندهی در ارتش لیبی و جدایی ریاست از نخست‌وزیری را شامل می‌شود.
کوبلر اعتراف کرد: با وجود گذشت یک سال از توافقنامه صخیرات اما نهادهای حاکمیتی از ضعف و بی‌اعتباری رنج می‌برند.
وی گفت: آینده لیبی را خود مردم لیبی تعیین می‌کنند و گروه بین‌المللی باید آنها را برای تحقق این هدف کمک کنند و نباید به جای آنها تصمیم‌گیری کنند.
کوبلر هفت اقدام را برای دستیابی به صلح در این کشور پیشنهاد داد که شامل این موارد می‌شود؛ اول: توافق سیاسی به عنوان چارچوبی باقی بماند که در قالب آن تلاش برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره صورت می‌گیرد. دوم: تمامی گروه‌های امنیتی تاثیرگذار باید هرگونه اقدامی را که موجب برانگیختن خشونت می‌شود متوقف کنند. سوم: تلاش فوری برای فعال‌سازی روند امنیتی با هدف تحقق ثبات و ایجاد شرایط لازم برای تشکیل سرویس امنیتی یکپارچه. چهارم: لزوم تحقق ثبات در وضعیت اقتصادی و مالی کشور. پنجم: ادغام آشتی ملی به شکل جدی در تمامی سطوح. پنجم: آغاز بهبود خدمات عمومی و امنیتی و اداره درست امور در سطوح ملی و مورد هفتم نیز درخواست از جامعه جهانی برای انجام اقداماتی در خارج از چارچوب کنترل است.
وی در این سخنرانی نسبت به آینده توافق سیاسی ابراز خوشبینی کرد.

پربیننده ترین خبرها