آیت‌الله مکارم شیرازی:

باید فکری به حال امواج کرد

باید فکری به حال امواج کرد
يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 08:36

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، بر لزوم استمرار طرح تحول سلامت تاکید کرد و گفت: مردم و خیرین نیز باید کمک کنند که مسئله درمان که به صورت فعلی درآمده، عقب‌گرد نکند و بلکه پیشرفت داشته باشد.

العالم- ایران

آیت‌الله مکارم شیرازی عصر شنبه(دوم اردیبهشت) در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مدرسه امام سجاد(ع)، با بیان این‌که مسئله سلامت از نظر شرعی و عقلی در زندگی انسان حرف اول را می‌زند، افزود: انسان تا سلامت نباشد، نمی تواند در هیچ تخصص و علمی نقش آفرینی کند و همه چیز در سایه سلامت است.

وی با اشاره به این‌که امام سجاد(ع) در دعای خود از خداوند، نعمت سلامتی را درخواست می‌کنند، افزود: هرچه کمک به موضوع سلامت در جامعه شود، کمک به تولید، علم، پیشرفت و جهاد شده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که تامین سلامت و ایجاد زیرساخت‌های درمانی فقط از سوی اشخاص و افراد امکان پذیر نیست، تصریح کرد: دولت، ملت و خیرین باید  دست در دست یکدیگر دهند تا تامین سلامت صورت گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم گسترش فرهنگ پیشگیری در جامعه تاکید کرد و افزود: پیشگیری ارزان، موثر و مفیدتر از درمان است و نسبت به این مسئله باید تلاش گسترده‌ای صورت گیرد.

وی با اشاره به عواملی که امروز موجب بیماری می شود و در گذشته وجود نداشته است، گفت: بعضی از پزشکان به بنده می گویند این پارازیت‌ها و حتی امواج موبایل یکی از عوامل مهم گسترش سرطان است.

معظم‌له با بیان این‌که باید فکری برای این امواج کرد، افزود: شخص مطلعی می‌گفت وقتی افراد در خارج کشور وارد منزل می شوند، موبایل خود را وارد اتاق نمی‌کنند که از آن‌ها دور باشد اما اینجا موبایل در خواب و بیداری کنار افراد است.

این مرجع تقلید بر لزوم آموزش و آگاهی مردم نسبت به موضوع امواج تاکید کرد و افزود: این مسئله فرهنگ‌سازی شود که افراد در داخل منزل سلامتی خود و خانواده را حفظ کنند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم مطالعه جامع، کامل و دقیق نسبت به آسیب امواج از سوی وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: باید راهکاری جهت پیشگیری برای این مسئله نیز اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که هورمون‌هایی که به حیوانات می دهند، تاثیر زیادی در بیماری ها دارد، گفت: عدم تحرک مردم در افزایش انواع بیماری‌ها بسیار موثر است؛ براساس سخن بزرگان سلامتی اول در تحرک، دوم تغذیه و سوم دارو و درمان است.

این مرجع تقلید بر لزوم تقویت ورزش همگانی در کشور تاکید کرد و گفت: مردم باید روزی سی دقیقه تحرک حسابی داشته باشند و از گسترش بیماری ها جلوگیری کنند؛ امروز مسئله چاقی در کودکان و بزرگسالان زیاد شده و ام‌الامراض است.

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم تلاش رسانه ملی و رسانه‌ها در راستای آگاهی مردم تاکید کرد و افزود: گسترش آموزش عمومی در مسئله سلامت موجب کاهش بیماری‌ها و هزینه های درمان می‌شود.

وی همچنین افزایش آلودگی هوا را یکی دیگر از عوامل مهم بیماری‌ها عنوان کرد و گفت: نهادهای مختلف باید دست در دست هم دهند و مسئله آلودگی هوا را کاهش دهند؛ گاهی یک وسیله نقلیه دودزا، فضای زیادی از جامعه را آلوده می‌کند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، اهتمام دولت یازدهم به موضوع درمان را برجسته‌تر از سایر اقدامات برشمرد و گفت: مردم اهتمام به مسائل درمانی را لمس می‌کنند و می بینند که هزینه‌های درمانی کاهش یافته و کار قابل ملاحظه‌ای در مسائل درمانی انجام شده است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها