ایران ... محور گفتگوهای سلمان و سیسی

ایران ... محور گفتگوهای سلمان و سیسی
يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 23:57

روزنامه رأی الیوم در یادداشتی به سفر امروز رئیس جمهور مصر به عربستان پرداخت و نوشت، به احتمال زیاد، پرونده‌های سوریه و ایران و همچنین تشکیل «ائتلاف عربی سنی» مورد نظر ترامپ علیه تهران، از اولویت‌های این سفر است.

العالم - عربستان

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر روز یکشنبه همانگونه که از قبل اعلام شده بود، در رأس یک هیأت بلند پایه و بعد از گذشت یک سال از روابط سرد بین قاهره و ریاض، وارد عربستان شد و با ملک سلمان بن عبدالعزیز، شاه این کشور دیدار کرد.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به سردبیری عبدالباری عطوان، تحلیلگر معروف عرب در یادداشتی به این رویداد در عرصه سیاسی پرداخت و دلایل این سفر سیسی را بررسی کرد.

این روزنامه نوشت، «بهبود» روابط مصر و عربستان بعد از یک سال از تنش تنها به لطف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بوده است؛ چرا که وی می‌خواهد با استفاده از این دو کشور، زمینه‌ای مناسب برای تشکیل ائتلاف عربی سنی در منطقه ایجاد کند تا به مسائل متشنج منطقه‌ای در سوریه، یمن و عراق بپردازد.

افزون بر این مسائل، مهمترین مسئله و هدف از تشکیل این ائتلاف، مقابله با گسترش نفوذ سیاسی و نظامی ایران در منطقه است.

روزنامه رأی الیوم با اشاره به سفر امروز سیسی به عربستان، آن را نخستین ثمره در راستای هدف و نقشه آمریکا در منطقه دانست که به احتمال زیاد، پرونده سوریه و ایران در رأس اولویت‌های مالی و اقتصادی این سفر گنجانده خواهد شد.

بر اساس این یادداشت، دونالد ترامپ طی سفری که محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان به آمریکا داشته، از مجازات نفتی مصر توسط عربستان آزرده خاطر شده و حتی وی را توبیخ کرده و خواسته است هرچه سریعتر روند توافق نفتی بین دو کشور از سر گرفته شود؛ توافقی که به موجب آن، ریاض هر ماه باید 700 هزار تن نفت به قیمت 15 میلیارد دلار طی 5 سال به قاهره تحویل دهد.

در بخش دیگر از این یادداشت به موضوع جنجالی واگذاری دو جزیره مصری صنافیر و تیران به عربستان اشاره شده که هر دو طرف، هم سعودی‌ها و هم مصری‌ها در این دیدار برای اجتناب از تنش، از پرداختن به این موضوع دوری‌ خواهند کرد.

روزنامه رأی الیوم به اوضاع اقتصادی و شرایط مالی عربستان نیز اشاره و تأکید می‌کند که قطعا سیسی در این سفر به موضوع کمک‌های مالی و سرمایه گذاری‌های بیشتر عربستان در مصر خواهد پرداخت ولی خزانه عربستان بعد از کاهش قیمت نفت تقریبا به نصف کاهش داشته و این کشور بدهی‌های داخلی و خارجی زیادی دارد.

بر این اساس، پسر ملک سلمان در سفر اخیر خود به آمریکا مجبور شد وعده سرمایه‌گذاری 200 میلیارد دلاری در این کشور را به ترامپ بدهد تا از این رهگذر، بتواند موجبات رضایت رئیس جمهوری آمریکا از عربستان را فراهم کند.

بر اساس این گزارش، آنچه در این سفر سیسی جدید و مهم بوده، پرونده‌های سوریه و ایران است و گزارش‌ها و اخبار حاکی از آن است که جیمس متیس، وزیر دفاع آمریکا در سفری که هفته گذشته به قاهره و ریاض داشته، با رهبران مصر و عربستان دیدار کرده و طرحی برای حل بحران سوریه ارائه داده که موضوع اصلی دیدار سران دو کشور مصر و عربستان خواهد بود.

در بخش دیگر از یادداشت رأی الیوم به موضع مصر در قبال دولت و بحران سوریه اشاره شده و اینکه موضع قاهره پیشتر در تضاد با موضع عربستان و آمریکا در قبال دولت سوریه بود و به همین دلیل بعد از حمله شیمیایی اخیر در سوریه، قاهره از اتهام دمشق به استفاده از سلاح شیمیایی سر باز زد و خواستار تحقیق بین‌المللی مستقل برای بررسی این حمله شد.

در ادامه یادداشت آمده است، هنوز معلوم نیست که آیا موضع مصر بعد از این دیدار در قبال سوریه و ایران تغییر خواهد کرد یا نه؛ عبدالفتاح سیسی پیشتر در نشست سران عرب در أردن، به صورت ضمنی به «دخالت ایران در امور کشورهای عربی» اشاره کرده است ولی عربستان شمشیر را از رو بسته و اقدام به جمع کردن اعراب سنی علیه ایران است.

در پایان آمده است، «آیا سیسی بعد از این سفر برای راضی کردن عربستان موضع خود در قبال ایران را تغییر داده و موضع ضد ایرانی اتخاذ خواهد کرد تا زمینه‌ را برای تشکیل «محور سنی» ضد ایرانی و ضد «هلال شیعی» که خواست ترامپ است، فراهم کند.

 

منبع: فارس

پربیننده ترین خبرها