اسرائیل در احاطه چالش‌های امنیتی و نظامی

اسرائیل در احاطه چالش‌های امنیتی و نظامی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396 - 07:52

یکی از چالش های بزرگی که اسرائیل اکنون با آن روبه رو است، اعتصاب غذای سراسری اسیران فلسطینی و همزمان شدن آن با اعلام آمادگی حزب الله برای رویارویی با تجاوز اسرائیل به لبنان است.

العالم ـ فلسطین اشغالی
به گزارش پایگاه خبری العهد، اعتصاب غذای سراسری اسیران فلسطینی و همزمان شدن آن با اعلام آمادگی حزب الله برای رویارویی با تجاوز احتمالی اسرائیل به لبنان، این رژیم را به وحشت انداخته است.

چالش‌های امنیتی و نظامی اسرائیل

اسرائیل چه در سطح داخلی و چه در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی با لبنان و یا نقطه مرزی شمال شرقی با بلندی های جولان اشغالی با چالش های امنیتی و نظامی متعددی دست به گریبان است.

این چالش ها هیچ گاه از رژیم صهیونیستی دور نبوده است، زیرا این رژیم در اصل یک قدرت اشغالگر است در نتیجه نمی تواند از تهدیدها در امان بماند، اما این بار با ترس و تردید به این چالش ها می نگرد در نتیجه باید پرسید دلیل این ترس و وحشت چیست؟

وجه تمایز انتفاضه سراسری اسیران فلسطینی

بی تردید انتفاضه کنونی اسیران که رژیم اشغالگر با آن روبه رو شده است، کار ساده ای نخواهد بود و نخستین مورد از نوع خود نیز به شمار نمی آید  زیرا این رژیم با انتفاضه ها و تلاش ها و انقلاب های و نیز جنبش های مقاومت و سایر عملیات مشابه روبه رو بوده است که همواره با توسل به زور و خشونت و نیز تهدید و اعمال فشار به هر شکلی، راه حلی برای آن پیدا می کرد که نمونه آن بازداشت های ظالمانه و اداری و نیز تیراندازی به فلسطینی ها و تخریب منازل مسکونی آنان بوده است اما آنچه انتفاضه کنونی را با موارد قبلی متمایز می کند در نکات زیر است:

- برحق بودن خواسته های اسیران فلسطنیی با استناد به قوانین بین المللی و همراهی فلسطینیان بیرون از زندان ها با این خواسته ها، به اضافه همراهی گسترده رسانه ای بخصوص رسانه های محور مقاومت با این انتفاضه.

- گستردگی انتفاضه اسیران زیرا این انتفاضه در بیشتر زندان های رژیم اسرائیل به نحوی در جریان است که به نظر گسترده و بررسی شده می آید و روشن است به تدریج گسترده تر می شود.

- امن بودن اسیران، زیرا امکان تهدید آنان به زندان و اسارت وجود ندارد چرا که اکنون در بند هستند و نمی توان آنان را به شکنجه تهدید کرد چرا که عملا در معرض شدیدترین شکنجه ها قرار دارند.

ترور اسیران

همچنین امکان تهدید به قتل اسیران  نیست زیرا ترور آنان در زندان اشتباه مرگباری است که دشمن اسرائیلی نمی تواند از بازتاب های آن رها شود زیرا نمی تواند مدعی شود این اسیران حامل سلاح و چاقو بوده و یا اینکه با سوار شدن بر خودرو در صدد زیر گرفتن اسرائیلی ها بودند، بنابراین هیچ توجیهی برای ترور آنان وجود ندارد.

از سوی دیگر اسرائیل با نگرانی پیشرفت توانمندی های حزب الله از نظر مهارت تاکتیکی و میدانی و نیز در اختیار داشتن سلاح  و توانایی ها نظامی را زیر نظر گرفته است تا جایی که بر اساس پیشرفت نظامی که حزب الله در تمام جنگ ها در مقابل اسرائیل  به اثبات رسانده است، نشان داد که این توانمندی ها فعال بوده و قابل عملیاتی کردن است.

تغییر راهبردهای اسرائیل از بیم حزب الله

این نگرانی اسرائیل از جانب حزب الله موجب تغییر راهبردهای این رژیم شده است از جمله اینکه از عقیده هجومی به دفاعی متوسل شده و در صدد تقویت جبهه داخلی خود و تامین امنیت هوایی در تمام مناطق تحت اشغال خود در برابر موشک های حزب الله است و متقاعد شده است جنگ آینده بی تردید در داخل سرزمین اشغالی صورت خواهد گرفت.

همزمان با این نگرانی اسرائیل، حزب الله بازدید گروهی از خبرنگاران از نقاط مرزی شمال فلسطین اشغالی را ترتیب داد و با این اقدام برای دشمن و نیز دیگران این پیام روشن را ارسال کرد که نقشه اطلاعاتی کاملی در خصوص اقدامات دشمن در نقاط مرزی و در عمق فلسطین اشغالی در اختیار دارد و آماده هر جنگی است که اسرائیل در صدد آغاز آن علیه لبنان برآید و همزمان معمای رویارویی با دشمن و سلاح ها و اقدامات دفاعی و یا هجومی خود را نیز حفظ می کند.

بر این اساس اسرائیل همزمان شدن انتفاضه اسیران فلسطینی و بازتاب های احتمالی آن از جمله شعله ور شدن انتفاضه گسترده بیرون از زندان ها و در بین تمام فلسطینی ها را با مانور نظامی میدانی و یا موشکی جنبش حماس در غزه و نیز اعلام آمادگی کامل حزب الله برای دفاع از مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی و یا حمله به آن سوی آن و الجلیل و چه بسا نقطه دورتر از آن را به یکدیگر مرتبط می داند و همین امر موجب نگرانی و ترس آن شده است.

در سایه این بیم و نگرانی اسرائیل و متشنج بودن اوضاع منطقه چند سول مطرح است از جمله اینکه:

آیا اسرائیل با پاسخ به خواسته های برحق اسیران فلسطینی  که قوانین بین المللی و حقوق بشری و حقوق زندانیان و بازداشت شدگان ضامن آن است، در صد مهار و کنترل انتفاضه اسیران در داخل زندان ها برخواهد آمد؟

آیا اسرائیل که از طریق حمایت آشکار از گروههای تروریستی در سوریه و تهدید به هدف قرار دادن محور مقاومت به راههای مختلف از جمله طرح پرونده هسته ای و تاکید بر تسلیحات حزب الله، تنش با  این حزب و ایران و لبنان را رقم زده است، در صدد کاهش این تنش برخواهد آمد؟

آیا دشمن با اعمال فشار بر اسیران و سرکوب بیشتر آنان در زندان ها و قطع ارتباط آنان با خانواده هایشان، در رویارویی با انتفاضه اسیران شدت عمل بیشتری را در پیش خواهد گرفت؟ آیا از این نیز فراتر رفته و تحت حمایت دولت آمریکا که ماجراجوتر از تمام دولت های قبلی است، به سمت شدت اقدامات نظامی گسترده پیش می رود و با این کار منطقه را در آستانه جنگ ویرانگر قرار می دهد؟

روزهای آینده پاسخگوی این سوال ها خواهند بود.

منبع : تسنیم

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها