آلمان به ماکرون تبریک گفت، روسیه به لوپن!

آلمان به ماکرون تبریک گفت، روسیه به لوپن!
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396 - 08:04

با اعلام نتایج اولیه شمارش آرا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، واکنش‌های جهانی به پیشتازی امانوئل ماکرون و مارین لوپن متفاوت بوده است.

العالم ـ اروپا

در حالی که سخنگوی صدراعظم آلمان و مقام‌های اتحادیه اروپا به ماکرون تبریک گفته‌اند، در روسیه این لوپن بوده که "مایه امید" نامیده شده است.

نتایج اولیه شمارش آرای دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ساعتی پیش اعلام شد که بر اساس آن امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال و میانه‌رو و مارین لوپن، نامزد راست افراطی به دور دوم راه یافته‌اند.

با شمارش بیش از ۹۶ درصد آرا امانوئل ماکرون و مارین لوپن برنده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شدند.

این دو باید برای دریافت کلید کاخ‌ الیزه دو هفته دیگر دوباره رقابت کنند.

منابع رسمی با استناد به شمارش ۹۶ درصد آرا گفته‌اند امانوئل مکرون با ۲۳.۹ درصد در دور نخست رتبه اول را کسب کرده و مارین لوپن با ۲۱.۴ درصد دوم شده است.

فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون نیز حدود نوزده درصد آرا را به دست آورده‌اند. این نتایج هنوز قطعی نیست و ممکن است با اضافه شدن آرای شهرهای بزرگ تغییر کند.

در واکنش به این نتایج که انتظار می‌رود تا ساعاتی دیگر نهایی شود، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به امانوئل ماکرون تبریک گفته و سیاست‌های او را که حامی اتحاد اروپاست ستایش کرده است.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هم در کنار فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ماکرون تبریک گفته‌اند.

در همین حال، کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سفلی روسیه با تبریک به مارین لوپن، او را "تنها مایه امید برای تغییر" خوانده است.

امانوئل ماکرون پس از اعلام اولین نتایج گفت: مردم فرانسه اشتیاق خود را برای تغییر نشان دادند و تردیدی نیست که فصل تازه‌ای در تاریخ سیاسی فرانسه رقم خورده است.

مارین لوپن هم نتیجه رأی‌گیری را تاریخی خواند و گفت: آینده فرانسه در معرض خطر است و مردم باید به دنبال نامزدی باشند که تغییر واقعی ایجاد می‌کند. او خود را نامزد مردم خواند و وعده داد، با روند افسارگسیخته جهانی شدن مبارزه کند.

فرانسوا فیون، نامزد حزب جمهوری‌خواهان شکست را پذیرفته و از طرفدارانش خواست در دور دوم به امانوئل ماکرون رأی دهند.

بنوا آمون، نامزد حزب سوسیالیست هم که بر اساس نتایج اولیه پنجم شده از مردم خواسته تا در دور دوم همگی به امانوئل ماکرون رأی بدهند. او شکست خود را "شکست فاحش تاریخی" برای چپ فرانسه خواند.

اما ژان لوک ملانشون، نامزد چپ افراطی شکست را نپذیرفت و گفت: وقتی نتایج رسمی آرا اعلام شود، همه باید به آن احترام بگذارند.

این انتخابات صبح روز یک‌شنبه در حوزه‌های رأی‌گیری در خاک فرانسه آغاز شد و ساعتی پیش در تمام حوزه‌های رأی‌گیری به پایان رسید.

بیش از یک میلیون نفر از رأی دهندگان فرانسوی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، یک روز قبل‌تر رأی خود را به صندوق‌ها ریختند.

بر اساس گزارش بی.بی.سی، در دومین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا حدود ۴۷ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند.

این انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی، با حضور بیش از پنجاه هزار پلیس و هفت هزار سرباز، برگزار شد.

انتخاب دو نامزد راست و چپ افراطی، مارین لوپن از جبهه ملی و ژان لوک ملانشون از حزب "فرانسه نافرمان" برای ثبات اتحادیه اروپا که اخیرا شاهد خروج بریتانیا از آن بوده، اهمیت حیاتی دارد. مارین لوپن وعده خروج از اتحادیه اروپا را داده و ملانشون گفته درباره عضویت فرانسه با این اتحادیه از نو مذاکره خواهد کرد.

در دور اول انتخابات یازده نامزد با هم رقابت کردند تا در نهایت دو تن از آنها به دور دوم و نهایی برسند.

فرانسه در دو سال گذشته هدف حملات متعدد و مرگبار بوده و در آخرین مورد، چندی پیش در شانزه‌لیزه، معروف‌ترین خیابان پاریس، مرد مسلحی به افراد پلیس حمله کرد و یکی از آنها را کشت.

پس از رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا گفته بود، فرانسه ممکن است کشور بعدی باشد که ضربه‌ای به نظام سیاسی مستقر بزند.

فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فعلی از حزب سوسیالیست که محبوبیتش را از دست داده، در این انتخابات نامزد نشد. او در تاریخ معاصر فرانسه اولین رییس‌جمهوری است که تصمیم گرفته برای دور دوم نامزد نشود.

بر اساس آخرین گزارش‌ها مشارکت مردم در انتخابات بیش از ۷۰ درصد بوده که در چهل سال گذشته بی‌سابقه است و فقط مشارکت در انتخابات دوره قبل اندکی بیشتر بوده است.

حدود ۲۰ درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکرده‌اند. برخی از کسانی که به پای صندوق‌ها نرفتند، بی‌اعتمادی به نظام سیاسی و نامزدها را دلیل خودداری از شرکت در انتخابات دانسته بودند.

امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال میانه‌رو و طرفدار اتحادیه اروپا که بر اساس نظرسنجی‌های پیش از روز انتخابات بیش از همه شانس پیروزی در دور دوم را دارد، در صورتی که به ریاست‌جمهوری برسد، در ۳۹ سالگی جوان‌ترین رییس‌جمهور تاریخ فرانسه خواهد شد.

منبع : ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها