«دشمن شمارۀ یک زنان» عضو کمیته حقوق زنان شد!

«دشمن شمارۀ یک زنان» عضو کمیته حقوق زنان شد!
سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 - 20:50

انتخاب شدن عربستان سعودی به عنوان عضو کمیته حقوق زنان سازمان ملل متحد که مسئول احقاق حقوق زنان و ایجاد برابری بین زنان و مردان است، با واکنش ها و جنجال گسترده همراه بود زیرا این انتخاب در شرایطی صورت گرفت که کارشناسان حقوق بشر، عربستان را یکی از بدترین کشورها از نظر احترام گذاشتن به برابری زن و مرد در جهان می دانند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس بیانیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد، عربستان در رای گیری محرمانه به عنوان یکی از 12 عضو جدید کمیته حقوق زنان وابسته به سازمان ملل انتخاب شد و به مدت چهار سال در این سمت خواهد بود که از سال آینده آغاز می شود.

این کمیته مسئول رسیدگی به حقوق زنان و تقویت برابری بین زن و مرد است. علاوه برعربستان، کشورهای عراق، کره جنوبی، ژاپن و ترکمنستان نیز جمله اعضای جدید این کمیته هستند.

این انتخاب در شرایطی صورت گرفت که بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، زنان در عربستان حق دریافت گذرنامه یا ازدواج یا برخوردار شدن از تحصیلات دانشگاهی را بدون موافقت سرپرست مذکر خود ندارند که معمولا همسر یا پدر یا برادر یا پسر آنان است. همچنین زنان عربستان حق رانندگی ندارند و برای سفر کردن یا کار کردن باید از سرپرست مذکر خود اجازه بگیرند.

هلیل نویر مدیر اجرایی سازمان نظارت بر سازمان ملل (UN Watch) از این انتخاب انتقاد کرد و گفت انتخاب شدن عربستان به عنوان حامی حقوق زنان، مثل این است که یک آتش افروز را مسئول آتش نشانی کنیم.

نویر افزود، انتخاب عربستان برای دفاع از حقوق زنان، تحقیر آمیز است زیرا زنان در عربستان از زمان تولد تا مرگ باید طبق تصمیم یکی از خویشاوندان مذکر خود زندگی کنند و حق رانندگی هم ندارند.

با این حال هلن کلارک نخست وزیر سابق نیوزیلند که نامزد دبیرکلی سازمان ملل متحد به جای بان کی مون بود از انتخاب عربستان به عنوان عضو کمیته زنان استقبال کرد و گفت چنین کاری به نفع فعالان زن عربستانی است که مدافع حقوق زنان هستند.

پربیننده ترین خبرها