جنگنده‌های رادارگریز آمریکا در مرزهای روسیه مستقر شدند

جنگنده‌های رادارگریز آمریکا در مرزهای روسیه مستقر شدند
سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 - 21:18

روس‌ها که پیش از این به شدت به استقرار سامانه موشکی آمریکایی‌ها در لهستان اعتراض کرده بودند، حالا باید شاهد حضور جنگنده‌های رادارگریز آمریکا در یکی دیگر از کشورهای همسایه خود باشند.

العالم - آمریکا

نیروی هوایی آمریکا که با تازگی جنگنده رادارگریز اف-35 را برای مأموریت‌های خود تحویل گرفته، در اقدامی تحریک‌آمیز دو فروند از این جنگنده‌ها را در مرز روسیه مستقر کرد.

آنطور که فاکس‌نیوز گزارش داده، این دو جنگنده در پایگاه «آمُری» در کشور استونی مستقر شده‌اند.

آمریکایی‌ها می‌گویند کابین خلبان اف-35 مشکل فنی دارد و از تحویل بیشتر جنگنده‌های خریداری شده به کشورهای سرمایه‌گذار در پروژه 5 میلیارد دلاری طراحی این جنگنده، خودداری می‌کنند.

روس‌ها نسبت به حضور نظامی غربی‌ها در مرزهایشان حساس‌اند. زمستان سال گذشته بود که روسیه در واکنش به استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در لهستان، سامانه موشکی اسکندر را در کالینینگراد مستقر کرد.

کالینینگراد جدا از سرزمین مادر روسیه و اولین خط تماس با اروپایی‌ها در دل اروپای غربی است؛ پیش از اشغال این منطقه توسط ارتش سرخ به عنوان غنیمت جنگ جهانی دوم، این منطقه با نام «کوئینسبرگ» خوانده می‌شد و بخشی از پروس شرقی بود.

اروپایی‌ها به شدت به استقرار یک سامانه موشکی پیشرفته در کالینینگراد اعتراض کردند ولی روسیه گفت که اولاً مسکو قصد تهاجم به هیچ کشوری را ندارد و ثانیاً، تا وقتی دلیل استقرار پدافند آمریکایی‌ها در لهستان مشخص نشود، جابجایی اسکندر مدنظر قرار نخواهد گرفت.

فارس

پربیننده ترین خبرها