گردهمایی اقتصادی ایران و فرانسه

گردهمایی اقتصادی ایران و فرانسه
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1396 - 00:52

گردهمایی بررسی چشم انداز حضور دربازار ایران با حضور شخصیت ها و فعالان سیاسی و اقتصادی فرانسه در پاریس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این گردهمایی به ابتکار بانک سرمایه گذاری عمومی فرانسه( BPI ) و بیزینس فرانس، با حضور علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، پل فرانسوا فورنیه ، معاون اجرایی در بخش نو آوری بانک BPI و جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگان شرکت های فرانسوی و متخصصین امور ایران در روز سه شنبه مورخ 5 ادریبهشت ماه 1395 در محل ساختمان بانک مذکور برگزار شد.

فورنیه ، معاون اجرایی در بخش نو آوری بانک سرمایه گذاری عمومی فرانسه در سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت تشویق شرکت های فرانسوی برای حضور در بازار ایران ، افزود انتقال تکنولوژی و همکاریهای تحقیقاتی در حوزه های مختلف اقتصادی ایران اعم از نفت و گاز، خودرو و .. دو موضوعی هستند که در صورت ارائه از سوی شرکت های فرانسوی با استقبال در بازار ایران همراه خواهند شد.

وی تاکید کرد نسبت به همکاریهای دو کشور و پیدا کردن مکانیزم های بیشتر برای فاینانس پروژه های مشترک در ایران با تلاش نهادهای اقتصادی و سیاسی دو کشور از جمله سفارتخانه ها و همانطور که در سفر اخیر آقای سپن ، وزیر اقتصاد فرانسه به تهران مطرح  گردید خوشبین می باشد.

در ادامه نشست سفیر ایران در فرانسه با اشاره به ظرفیت های اقتصادی دو کشور و تازه ترین تحولات در روابط با فرانسه از جمله سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در چارچوب برگزاری اولین دور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و دیدار  اخیر وزیر اقتصاد این کشور از ایران افزود « بعد از توافق هسته ای و سفر سال 94  رئیس جمهور ایران از فرانسه و سایر دیدارهای صورت گرفته در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و پارلمانی، فضای حاکم بر روابط دو کشور تحول اساسی یافته است.

آهنی افزود علیرغم تلاش های صورت گرفته متاسفانه بانک های بزرگ فرانسوی با احتیاط بیش از حد و ترس از مجازتهای آمریکا از همکاری با بانک های ایرانی امتناع می نمایند در حالیکه روابط دو کشور شایستگی و فرصت های بسیار خوبی برای توسعه دارد» .

وی گفت : شرکت های فرانسوی نباید به خاطر تحمیل قوانین فرا سرزمینی آمریکا به بانک های فرانسوی و ترس آنها از مجازات های آمریکایی فرصت های خوب همکاری با شرکای ایرانی را به نفع رقبای خود از دست بدهند. 

وی تاکید کرد در سفر وزیر اقتصاد فرانسه به تهران در مورد اهمیت همکاری بانک های مهم فرانسوی برای فاینانس پروژه های بزرگ، مشکلات ناشی از قوانین تحمیلی فراسرزمینی آمریکا علیه همکاری شرکت های فرانسوی با ایران، راههای کاهش ریسک های موجود و همکاری ایران با فاتف گفتگو گردید و بر ضرورت حمایت بانک های فرانسوی از حضور بیشتر شرکت های این کشور در بازار ایران تاکید شد.

رومن کراوال، رایزن اقتصادی و مسئول دفتر بیزنس فرانس در تهران هم ضمن اشاره به ارائه خدمات و اقدامات این دفتر برای شرکت های فرانسوی برای حضور در بازار ایران بر ضرورت شناخت شرکت های مذکور از فرهنگ و عرف مربوط به همکاری با شرکت های ایرانی و مردم ایران تاکید کرد.

وی افزود چشم انداز روشنی را برای روابط با ایران با توجه به داشتن موقعیت  مهم جغرافیایی در خاورمیانه، ظرفیت های عظیم اقتصادی، سیاست های دولت ایران در حمایت از سرمایه گذارای خارجی، استفاده از بازار ایران برای دسترسی به بازار کشورهای ثالث قائل می باشد.

وی گفت : میزان واردات و صادرات دو کشور در طول سال گذشته تا کنون سه برابر شده است و انتظار می رود این روند افزایش یابد. 

در این نشست سایر سخنرانان به شرایط سرمایه گذاری در ایران، چگونگی آشنایی شرکت های فرانسوی از ظرفیت های همکاری و مشکلات و موانع فراروی سرمایه گذاری در ایران و راهکارهای آن و همچنین تجربیات برخی از شرکت های فعال فرانسوی در ایران پرداختند.

پربیننده ترین خبرها