ساخت جمجمه و مغز قابل جراحی!

ساخت جمجمه و مغز قابل جراحی!
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1396 - 13:41

محققان دانشگاه جان هاپکینز موفق شدند با استفاده از چاپ سه‌بعدی نمونه‌ای از جمجمه و مغز انسان را برای تمرین جراحان مغز و اعصاب تولید کنند.

العالم - گوناگون

یکی از جنبه‌های استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، استفاده از آن در زمینه پزشکی است. با استفاده از این فناوری و چاپگرهای زیستی نمونه‌های زیادی از اعضای مختلف بدن در ابعاد متنوع تولید شده است.
تمرین عملی یکی از مهمترین‌ نیازهای جراحان برای بهبود قابلیت‌های جراحی است و جراحان مغز و اعصاب ضمن حساس بودن حیطه کاری، همواره با کمبود امکانات برای تمرین مواجه بوده‌اند.
حال محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به سرپرستی پروفسور آلن کوهن با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی موفق به ساخت نمونه‌ای از سر انسان شدند که جراحان مغز و اعصاب بتوانند روی آن تمرین جراحی انجام دهند.
در حال حاضر دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز نمونه‌ای از سر یک فرد 14 ساله را چاپ کرده‌اند.
برای تولید این نمونه از متخصصان هالیوودی نیز استفاده شده تا میزان طبیعی و واقعی بودن نمونه، حداکثر میزان ممکن باشد.
پیش از این نمونه‌ای از قلب یک کودک 14 ماهه در دانشگاه "لوئیس ویل" آمریکا چاپ شده بود. همچنین بخشی از اعضای  بدن در استرالیا برای آموزش آناتومی با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی زیستی تولید شده بود.
دکتر کوهن گفت: به کمک این نمونه دانشجویان می‌توانند کمتر در اتاق تشریح با اجساد کار کنند و برای شناخت بخش‌های مختلف مغز از این نمونه استفاده کنند.
عمل‌هایی نظیر درمان هیدروسفالی که تجمع مایع مغزی نخاعی در بافت مغز است با استفاده از این نمونه قابل تمرین هستند.
تلاش شده است تا این نمونه نزدیکی زیادی با واقعیت داشته باشد و به همین دلیل یک پمپ الکترونیک برای حرکت مواد مغذی و نخاعی در مغز و همچنین شبیه‌سازی ضربان مغز در این نمونه تعبیه شده است.

 


تمام دانشجویان جراحی که با این نمونه کار کرده‌اند از میزان واقعی‌بودن آن ابراز رضایت کرده‌اند و ترجیح می‌دهند که باز هم با استفاده از این نمونه به تمرین بپردازند.
دکتر کوهن خاطرنشان کرد: با استفاده از این فناوری ما موفق شدیم با هزینه بسیار پایین بهترین نمونه ممکن را بسازیم و امکان طراحی نمونه‌های مختلف برای شبیه‌سازی بیماران در جنسیت، سنین و بیماری‌های مختلف وجود دارد.
وی افزود: با استفاده از این نمونه‌ها هر جراح می‌تواند قبل از آغاز عمل جراحی یک بار عمل خود را از ابتدا تا انتها بر روی مدل انجام دهد تا روند انجام عمل جراحی در ذهنش بهتر شکل بگیرد.
نتایج این دستاورد علمی در مجله علمی Neurosurgery منتشر شده است.

 

منبع : isna

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها