تشکیلات خودگردان: دیگر هزینه برق غزه را نمی‌پردازیم

تشکیلات خودگردان: دیگر هزینه برق غزه را نمی‌پردازیم
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1396 - 15:04

تشکیلات خودگردان فلسطین از توقف پرداخت هزینه برق نوار غزه به اسرائیل خبر داد.

العالم - فلسطین

به نقل از رویترز؛ تشکیلات خودگردان فلسطین روز پنجشنبه اعلام کرد دیگر هزینه برقی را که از سرزمین‌های اشغالی در اختیار نوار غزه قرار می‌گیرد، به اسرائیل پرداخت نخواهد کرد. این اقدام می‌تواند به قطع برق کامل نوار غزه منجر شود؛ جایی که 2 میلیون ساکن آن همین حالا نیز در بیشتر ساعات روز، به برق دسترسی ندارند.
این تصمیم، یکی دیگر از نشانه‌های تند شدن سیاست تشکیلات خودگردان فلسطین در تعامل با حماس – که بر نوار غزه تسلط دارد – محسوب می‌شود. حماس در سال 2007 کنترل غزه را در دست گرفت.
یک سخنگوی حماس این تصمیم را «اقدامی در مسیر تشدید اختلافات و دیوانگی» نامید.
تشکیلات خودگردان از راهکارهای مختلفی برای تشدید فشار بر حماس به منظور وادار کردن این گروه به برگزاری انتخاباتی جدید استفاده می‌کند. برای مثال، تشکیلات خودگردان بر سوختی که برای تنها نیروگاه برق غزه خریداری می‌کند، مالیات وضع کرده است. فعالیت این نیروگاه دو هفته پیش متوقف شد.
بر اساس مندرجات بیانیه‌ای که رژیم اسرائیل آن را منتشر کرده است، تشکیلات خودگردان فلسطین فوراً از پرداخت هزینه 125 مگاوات برقی که به وسیله 10 خط به غزه منتقل می‌شود، امتناع می‌کند. این میزان برق، معادل حدود 30 درصد از نیاز غزه است.
با توجه به توقف فعالیت تنها نیروگاه غزه و بروز اختلالات پیاپی در برق ارسالی از مصر، این اقدام تشکیلات خودگردان می‌تواند بحران تازه‌ای را در نوار غزه به وجود آورد. هم‌اکنون ساکنان غزه روزانه تنها 4 تا 6 ساعت برق دارند. سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین از اظهارنظر در این خصوص امتناع کرد.
اسرائیل برای تأمین بخش اندکی از برق غزه، هر ماه از تشکیلات خودگردان 11 میلیون دلار دریافت می‌کند. این هزینه از طریق درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان تأمین می‌شود.

پربیننده ترین خبرها