بیکاران عربستان تظاهرات می‌کنند

بیکاران عربستان تظاهرات می‌کنند
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1396 - 20:29

فعالان عربستانی از طریق فراخوان در شبکه های اجتماعی در اعتراض به رشد فزاینده بیکاری در این کشور، خواستار برگزاری تظاهرات در روز یکشنبه در مقابل مراکز کاریابی در این کشور شدند.

العالمعربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فعالان اینترنتی در عربستان  با انتشار پیامی در توییتر، حضور مردم این کشور را در تظاهرات روز یکشنبه، 30 آوریل در اعتراض به رشد بیکاری در این کشور، خواستارشدند.

این جنبش به عنوان یکی از گروههای مخالف نظام حاکم سعودی برای حضور مردم در خیابان ها و مشارکت در تکاپوی مسالمت آمیز در روز جمعه (21 آوریل) و اعلام مخالفت با تصمیمات سیاسی و اقتصادی ظالمانه آل سعود در حق مردم فراخوان داد؛ کاری که موجب حبس شدن نفس سران سعودی در سینه شد.

یکی از کاربران عربستانی توییتر در این باره نوشت، "به خاطر جنبش روز 21 آوریل همه حقوق و مزایای کارمندان برقرار شد؛ بنابراین ای برادر بیکار روز سی ام آوریل نیز به خیابان ها بیا ".

روز 21 آوریل نیز مردم عربستان سعودی به شرکت در تظاهراتی مشابه فراخوانده شده بودند؛ این مساله سبب افزایش تعداد نیروهای امنیتی در خیابان های شهر ریاض برای جلوگیری از تظاهرات معترضان شد.

اندکی پس از فراخوان "جنبش21 آوریل" برای تظاهرات مسالمت آمیز، ملک سلمان از بیم شورش مردمی، دستور احیای پاداش های مالی کارمندان را در قالب  مجموعه فرمان پادشاهی صادر کرد.

در این میان به نظر می رسد سران سعودی با وجود مشت امنیتی خود اطلاعاتی در مورد نارضایتی و شورش مردمی دریافت کردند از همین رو به منظور جلوگیری از هرگونه اتفاق غیرمنتظره و خطرناک، نیروهای امنیتی را در سطح گسترده ای در خیابان ها مستقر کردند.

اقتصاد عربستان سعودی به سبب کاهش بهای نفت دچار بحران شده است. این کشور در اواخر سال 2016 پیش بینی کرده بود که در سال 2017 با بیش از 52 میلیارد دلار، کسری بودجه مواجه شود.

نرخ بیکاری در عربستان سعودی با بیش از 30 میلیون نفر جمعیت، حدود 11 درصد است. این کشور در تلاش است تا با توسعه اقتصاد خود که فقط بر نفت متمرکز است، نرخ بیکاری را تا سال 2020 به 9 درصد کاهش دهد.

به عقیده افرادی که نسبت به این تصمیمات بدبین هستند، فرمان پادشاهی به معنی ضربه زدن به خواسته های مردم و آن دسته از خاندان حاکم است که فرزندان بن سلمان نیستند، از همین رو صدای مخالفان برای ادامه «تکاپو» و تظاهرات واقعی بلند شده است و اینکه نباید به دام تصمیمات پادشاهی گرفتار شد.

221

پربیننده ترین خبرها