هدف نامه محسن رضایی به حسن روحانی چه بود

هدف نامه محسن رضایی به حسن روحانی  چه بود
جمعه 8 ارديبهشت 1396 - 14:15

محسن رضایی درباره نامه چندی پیش خود به روحانی، از مسائل داخلی و منطقه‌ای، برجام و ایجاد فضایی جدید در انتخابات توسط نیروهای انقلابی سخن گفت

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه تلویزیونی دستخط درباره نامه چندی پیش خود به حسن روحانی، مسائل داخلی و منطقه‌ای، برجام و ایجاد فضایی جدید در انتخابات توسط نیروهای انقلابی سخن گفت.

محسن رضایی در ابتدای برنامه و در پاسخ به سوالی در خصوص نامه چندی پیش خود به حسن روحانی، گفت: در نامه کاملاً مشخص بود که از موضع دلسوزی نوشته شده و اصلاً هدف سیاسی یا انتخاباتی در آن نبود. دولتمردان ما بعضی وقتها در درک شرایط تغییریافته اشتباه می کنند و زمانی را از دست می دهند تا متوجه شوند شرایط عوض شده و آنها هم باید رفتار و سیاست هایشان را تغییر می دادند.

وی ادامه داد: برداشت من این بود که ادبیات دولت یازدهم حتی اگر در گذشته دستاوردی داشت، امروز در مواجهه با ترامپ خود تبدیل به بهانه ای می شود که آنها بگویند به گفته رئیس جمهور خود کشور هم عده ای در ایران جنگ طلب هستند و قاعدتاً به همین بهانه بعضی از تخلفات خود در آینده را به اسم ما تمام کنند، کما اینکه اخیراً ستونی از ناوهای آمریکا از تنگه هرمز عبور کرده بود و با اینکه قایق های ما ۳ کیلومتر از آن فاصله داشتند، یکی از ناوها از مسیر خارج شده و خودش را به ۵۰۰متری قایق ما رسانده بود. البته بعد اطلاعیه دادند که ایرانی ها به ۵۰۰ متری ما نزدیک شده اند و این نشان می دهد که تغییر رفتاری در ستون ها و ناوهای آمریکا در منطقه خلیج فارس شکل گرفته است. در چنین شرایطی همخوانی صدای داخلی با تغییرات بیرون مرزها، امروز دیگر نه تنها دستاوردی ندارد بلکه می تواند به یک تهدید تبدیل شود. لذا من در نامه ام به آقای روحانی تأکید کردم که لازم است وارد بحث جنگ اصلی، یعنی جنگ اقتصادی، جنگ با تحریم ها و حل مشکل معیشت مردم شوید.

رضایی با تاکید برعدم امکان اداره کشور با تفکر جناحی، افزود: حل مشکلاتی که وارد زندگی مردم ، اداره کشور و اقتصاد شده است، خارج از ظرفیت جناح هاست و ما به ظرفیت جدیدی نیاز داریم. الان زمانی است که نیروهای انقلاب باید با تفکر انقلابی و با برخورداری از تخصص در اقتصاد و صنعت به صحنه بیایند و اوضاع اقتصادی را اصلاح کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از این مصاحبه و با تشریح ابعاد گوناگون برجام، تصریح کرد: در مساله برجام واقعاً نظام هزینه داد و از اینکه مذاکرات جلو برود، دفاع کرد. رهبر بزرگوار انقلاب بارها دفاع کردند و خود ما بارها به پیروی از رهبر انقلاب اسلامی از مذاکرات حمایت کردیم، ولی در برجام دو اشتباه اساسی صورت گرفت که یکی اشتباهات تاکتیکی و دیگری از اشتباهات استراتژیکی بود. بخشی از اشتباهات تاکتیکی به شتابزدگی مربوط بود. ازطرف دیگر پیوستی که باید در زمینۀ اقتصاد نوشته می شد، بسیار ضعیف از کار در آمد؛ در پیوست اقتصادی لازم بود حداقل ۱۰، ۱۵ حکم برای خزانه داری آمریکا می نوشتند تا به محض اینکه این امضاء شد، خزانه دارایی آمریکا آن ۱۰، ۱۵ حکم را ابلاغ به اقتصاد آمریکا و اقتصاد بین الملل ابلاغ کنند. بانک مرکزی ما به بانکهای بزرگ خارجی مراجعه می کنند، می گویند ما می ترسیم، زیرا تحریم ها برطرف شده است، ولی حکم روشنی از طرف خزانه داری آمریکا برای ما نیامده است تا مبادلات با ایران را شروع کنیم.

این استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بنا به گفته برخی ترامپ به دنبال راه انداختن جنگ است و آیا این موضوع جدی است؟ گفت:اینکه نباید ترامپ را تحریک کرد، حرف درستی است، ولی نباید به ایشان میدان بدهیم که بیاید و در زمین ما بازی کند یا گام به گام جلو بیاید که این به هنر دیپلماسی نیاز دارد، به همین دلیل من به دولت پیشنهاد کردم به جای دیپلماسی سیاسی، روی دیپلماسی اقتصادی متمرکز شود.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس همچنین درخصوص سردار قاسم سلیمانی گفت: به نظر من ایشان موفق عمل کرده است. حاج قاسم را من از عملیات فتح المبین می شناسم، ما در منطقه معروف به چاه نفت و عین خوش یک تیپ کم داشتیم. به من گفتند بچه های کرمان در این منطقه مستقرند که حدود ۱۵۰، ۲۰۰ نفر یا بیشتر می شوند می‌دانستند ممکن است بگویم یک تیپ درست شود، گفتند ما نگران هستیم که اگر از این بچه ها یک تیپ تشکیل دهید، شاید نتوانند و تعداد زیادی درعملیات شهید شوند. مطالعه کردم و دیدم این برادرها می توانند، لذا گفتم تیپ ثارالله کرمان تشکیل شود. شهید حسن باقری می گفت که زود است اما بالاخره با او به توافق رسیدیم که به جای تیپ، گروه رزمی ایجاد شود. آقای قاسم سلیمانی هم فرمانده گروه رزمی شد که خیلی خوب عملیات را انجام داد و بعد از عملیات فتح المبین تیپ ثارالله تشکیل شد. الان هم در بین جوانان هجده نوزده ساله ما قاسم سلیمانی های دیگری هستند که اگر میدان پیدا کنند، مثل او می شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری که پرسید آیا ممکن است شاهد تغییراتی ساختاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام باشیم، گفت: پیشنهادهای بسیاری به محضر رهبر معظم انقلاب در خصوص اعضا، ساختار و رئیس مجمع ارائه شده است. از جمله ویژگی های خوبی که رهبر معظم انقلاب دارند، این است که همه نظرات را می شنوند، مطالعه می کنند و با حوصله تصمیم می گیرند.

رضایی در ادامه درباره دلیل خروج خود از سپاه پاسداران، گفت: برای اصلاح اقتصاد کشور از سپاه خارج شدم، سه سال بود که قصد و انگیزه ام را خدمت آقا گفته بودم و آقا قبول نکرده بودند. دیگر داشتم ناامید می شدم که یک روز خود آقا صدایم کردند و فرمودند برای چه می خواستی استعفا بدهی؟ من یک ساعت و چهل و پنج دقیقه خدمت آقا بودم که بیشتر هم من صحبت می کردم. بعد از اتمام حرفهایم آقا فرمودند حالا من قانع شدم، ولی شرطش این است که بتوانیم کسی را جایگزین شما کنیم. گفتم آقا تا چه زمانی؟ آقا فرمودند از دو هفته تا دو سال و بعد آقا رحیم دو سه ماه بعد انتخاب شد.

وی درخصوص فضای انتخابات سال ۹۶ نیز اظهار کرد: رقابتی جدی در صحنه انتخابات وجود دارد و با حضور نیروهای انقلاب، فضاهای جدیدی در کشور شکل می گیرد.

در پایان این برنامه رضایی یادداشتی نوشت که در آن آمده است:

«بسمه تعالی

ما خود را بدهکار انقلاب اسلامی، امام، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران می دانیم و اگر وارد فعالیت سیاسی شدم، برای برداشتنِ گامِ سوم زندگی ام بعد از استقرارِ امنیت و دفاع بوده است؛ یعنی یک تحول اقتصادی و فرهنگی در جامعه و معیشت مردم. امروز هم همچنان امیدوارم که با شکل گیری یک دولت انقلابی، نسل سوم و چهارم انقلاب در یک تحولِ اقتصادی فرهنگی وارد شوند و ضمن ساختن خود، اقتصاد و فرهنگ جامعه و کشور را شکوفا کنند".

سرباز رهبر معظم انقلاب و ملت سرافراز ایران اسلامی

محسن رضایی»

 

منبع : ایسنا

پربیننده ترین خبرها