«الماس» خاویار ایران درراه بازارهای جهانی

«الماس» خاویار ایران درراه بازارهای جهانی
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 11:30

فعالان شیلات باتولید ناب‌ترین خاویار موسوم به «الماس» عزم خویش را برای بازگشت به بازارهای جهانی جزم کرده اند و این محصول زمستان امسال در کرانه خزر تولید و روانه بازارهای جهانی می‌شود.

العالم-ایران
  دیر سالی نیست که خاویار خزر و مازندران شهره آفاق بود اما چند صباحی است که از آن روزهای اوج خبری نیست و صید خاویار در دریای خزر حد قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، علاوه بر این، نبود پایانه صادراتی سبب شده تا خاویار ایران در گمرکات اروپایی نرخ‌گذاری شود و سهم ناچیزی عاید ایران و تولیدکنندگانش شود.

مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری قره برون جویبار، بزرگ‌ترین مرکز پرورش این نوع ماهیان در کشور به شمار می‌رود و با استفاده از دانش فنی مناسب و انتقال آب دریای خزر به ۹۶ استخر این شرکت، امکان تولید این نوع ماهیان به شیوه طبیعی را فراهم کرده است. این مرکز با بهره‌گیری از توان داخلی، اشتغال و ارزآوری توانست بار دیگر خاویار خزر را در مسیر جهانی‌شدن قرار دهد و دومین پایانه جهانی صادرات خاویار در این مرکز راه‌اندازی می‌شود.

اسحاق اسلامی، مدیر مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری قره برون جویبار که به پیشنهاد عروس بزرگش که دانش‌آموخته شیلات است و به‌صورت خانوادگی در سال ۸۱ اقدام به سرمایه‌گذاری درزمینهٔ پرورش ماهیان خاویاری کرده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: به دلیل اینکه پروسه استحصال خاویار روند طولانی‌مدت است، لذا دربازه زمانی ۱۰ سال قبل از زمان انتظار استحصال، میلیاردها دلار تنها از فروش گوشت ماهیان خاویار، برای کشور ارزآوری شد و بیش از ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم و هزار نفر بطورغیرمستقیم مشغول به کار شدند.

این کارآفرین نمونه و برتر، با تقدیر از حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و استاندار مازندران ادامه داد: انتظار این است برای اشتغال و ارزآوری بیشتر و تحول در اقتصاد منطقه و حاشیه‌نشینان دریا این همکاری‌ها بطورمستمرو مداوم باشد زیرا هرچند تا رسیدن به مقصد جایگاه واقعی برند جهانی خاویار ایرانی، حلقه مفقوده وجود دارد.

وی به موانع فراروی صادرات خاویار اشاره و اضافه کرد: ایران باوجود دارا بودن بزرگ‌ترین تولیدکننده ماهیان خاورمیانه در جهان به دلیل نداشتن پایانه صادراتی، متأسفانه خاویار ایرانی در گمرکات کشورهای اروپایی قیمت‌گذاری می‌شود و به‌سادگی میلیاردها دلار ارز و اشتغال را نادیده می‌گیریم.

همچنین معصومه بنافتی بانوی کارآفرین و فعال در حوزه پرورش ماهیان خاویاری در مازندران بابیان اینکه بر اساس آمار شیلات ایران که سال ۱۳۰۴ را انقراض کامل ماهیان خاویاری اعلام کرده بود اظهار داشت: اما اکنون شاهدیم باهمت و تلاش مضاعف بخش خصوصی نظاره‌گر احیا ماهیان. ناب خاویار ایران‌زمین هستیم.

وی خواستار مشارکت‌پذیری طیف سرمایه‌گذاران داخلی با هر میزان آورده سرمایه داخلی شد و افزود: در حال حاضر باوجود پتانسیل نیروهای جوان تحصیل‌کرده دانشگاهی.، بخش خصوصی با بهره‌گیری از توان فکری و فیزیکی این قابلیت‌ها می‌تواند طرح‌های خلاق و نوین دهد و با ایجاد فرصت درآمدزایی کند.

وی تأکید کرد: شرکت‌ها باید همواره خود را با جهان و فناوری‌های نوین دنیا تطبیق دهند، تصریح کرد: با بروز بودن و اثبات قابلیت‌ها می‌توان در تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های برنامه‌های اقتصادی دولت باید ایفاگر نقش باشیدو یاریگر دولت باشد.

این کارآفرین برجسته بین‌المللی، بابیان اینکه لازمه رهایی و برون‌رفت از بیکاری و مهاجرت به آن‌سوی آب‌ها، تلاش وهمت مضاعف در عمل کردن به اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد:، باید به توان داخلی و الزام تعهد ایجاد تولید ونیز اشتغال اعتقاد بنیادین داشته باشیم.

همچنین حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهوری در بازدید از بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری در جویبار، با اشاره به اینکه امسال برای دومین سال از سوی رهبری، سال اقتصاد مقاومتی البته با پسوند اشتغال و تولید قرار گرفت، افزود: از ابتدای صدور فرمان رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی، دولت تمام همت خود را برای اجرایی کردن فرمان ایشان به کار گرفت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و برنامه‌های متنوعی برای حمایت از تولید با نگاه اشتغال‌زایی هر چه بیشتر آماده و به بخش‌های مختلف ابلاغ‌شده است.

وی با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها ازلحاظ مالی و حقوقی، افزود: در این زمینه، بخصوص در معاونت حقوقی لوایح موردنیاز تهیه و به مجلس تحویل‌شده و درزمینهٔ تسهیل مقررات نیز، گام‌های خوبی برداشته‌شده و مجوزهای غیرضروری و موانع حذف‌شده است.

انصاری با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن این سیاست‌ها گفت: در طی ماه گذشته ثمره آن را در پارس جنوبی مشاهده کردیم و برای هفته آینده، افتتاح ستاره خلیج‌فارس راداریم و امروز نیز در این واحد تولید خاویاری هستیم که یک واحد مکمل آن افتتاح‌شده و همه این‌ها تولید با استفاده از مزیت‌های داخل کشور است و طبعاً اشتغال‌زایی خواهد داشت.

توسعه پرورش ماهیان خاویاری و آبزی‌پروری می‌تواند ارزآوری خوبی برای اقتصاد مازندران داشته باشد ازاین‌رو به تأکید صاحب‌نظران و کارشناسان باید برنامه‌ای مدون برای فعالیت‌های شیلاتی در استان طراحی و شیوه‌های سنتی تولید کنار گذاشته شود.

به‌هرروی، مازندران تا رسیدن به افق توسعه‌ای مطلوب درزمینهٔ پرورش و صادرات ماهیان خاویاری راه زیادی در پیش دارد و درحالی‌که هرروز بر مشتریان خاویار خزر افزودهٔ می‌شود، اما این امر مستلزم حمایت از تولیدکنندگان و فعالان این حوزه است.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها