تلاش ایران برای جذب سرمایه هندی در چابهار

تلاش ایران برای جذب سرمایه هندی در چابهار
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 18:59

روزنامه اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت ایران به هند پیشنهاد کرد فاز اول بندر چابهار را عملیاتی کند.

العالم - ایران

 در این گزارش به قلم دیپانجام روی چودری آمده است: حضور هند در بندر راهبردی چابهار در ایران - که دروازه هند به سوی افغانستان محصور در خشکی محسوب می شود- قرار است تسریع شود.

تهران اخیرا به دهلی نو پیشنهاد کرده است مرحله نخست این بندر را عملیاتی کند، حتی با آن که دو طرف همچنان در حال برگزاری مذاکرات در ارتباط با مفاد و شرایط درباره نقش هند در گسترش فاز دو این بندر می باشند، جایی که دولت مودی قصد دارد دویست و سی و پنج میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کند. اکونومیک تایمز دریافت که تهران حق مدیریت و عملیاتی کردن فاز نخست این بندر را به مدت دو سال به دهلی نو پیشنهاد کرده است و یک دهه دیگر می توان این حقوق را تمدید کرد.

اما پیشنهاد عملیاتی کردن این بندر تنها درباره توسعه بندر چابهار نیست و قرار است در ماه مه درباره انجام شدن یک سری از فعالیت ها در بند چابهار، نشستی سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان برگزار شود. سال گذشته، سه طرف توافق نامه ای برای عملیاتی کردن بندر چابهار امضا کردند.

علاوه بر این، قرار است اواسط ماه مه در ایران، نشستی به منظور جذب سرمایه گذاری ها برای منطقه ویژه اقتصادی در این بندر برگزار شود. دهلی-کابل و تهران همچنین ممکن است به زودی رایزنی های سه جانبه ای در ارتباط با آینده افغانستان برگزار کنند و اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند قرار است در آستانه برگزاری یک سری رایزنی های سازمان داده شده توسط مسکو در ارتباط با اوضاع در افغانستان و استفاده از مادر بمب ها توسط آمریکا علیه دولت اسلامی عراق و شام (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) در این کشور، به تهران سفر کند. 

بر اساس قرارداد حاصله بین دو طرف برای تأمین تجهیزات به منظور توسعه دو لنگرگاه در این بندر، سرمایه گذاری دویست و سی و پنج میلیون دلاری هند برای فاز دو توسعه بندر چابهار در دو بخش انجام می شود.

هند حق عملیاتی کردن دو اسکله و چند ترمینال را در فاز دو این بندر به دست آورده است.

این بندر راهبردی به هند اجازه خواهد داد با دور زدن پاکستان از طریق دریا به افغانستان و آسیای میانه دسترسی داشته باشد. هند همچنین در حال احداث راه آهن بین چابهار و زاهدان به منظور اتصال این بندر به شبکه ریلی ایران است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها