افتتاح پالایشگاه خلیج فارس و جشن خودکفایی بنزین

افتتاح پالایشگاه خلیج فارس و جشن خودکفایی بنزین
يکشنبه 10 ارديبهشت 1396 - 16:29

رییس جمهوری روز یکشنبه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان را با ظرفیت تولید روزانه 120هزار بشکه میعانات گازی، افتتاح کرد.

العالم ـ ایران

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اجتماع مردم بندرعباس در این مراسم با تبریک روز ملی خلیج فارس و اعیاد شعبانیه گفت: از اینکه روز خودکفایی در تولید بنزین را در کنار شما جشن می گیریم خوشحالم و خداوند را سپاسگزارم.
وی در این آیین که در سالن ورزشی چهار هزار نفری فجر بندرعباس برگزار شد، افزود: با افتتاح مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، کشور ایران در زمینه تولید بنزین به خودکفایی رسید.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: با افتتاح 2 مرحله باقی مانده این طرح تا پایان امسال و بهار سال آینده، جمهوری اسلامی ایران به جرگه کشورهای صادرکننده بنزین خواهد پیوست.

روحانی پیش از سخنان خود در سالن ورزشی بندر عباس، در بازدید از بخش مختلف پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و اتاق کنترل و نیز در جلسه ای با حضور مهندس زنگنه وزیر نفت، مدیران و مهندسان این پالایشگاه، در جریان روند احداث و چگونگی فعالیت ها و تولیدات این مجموعه قرار گرفت.

رییس جمهور در مراسم پرده برداری از یادمان افتتاح این پالایشگاه با تقدیر از تلاش متخصصان و کارگران پرتلاش کشورمان، گفت: بهره برداری از این پروژه و خودکفایی در تولید بنزین موجب افتخار ملت ایران است.

این پالایشگاه در راستای استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاه های پارس جنوبی و به منظور پرهیز از خام فروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت، ایجاد ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد ناخالص ملی در منطقه ای راهبردی از لحاظ دسترسی آسان به امکانات و تاسیسات بندری احداث شده است.

خودکفایی کشور در واردات بنزین و عدم وابستگی به بیگانگان و حرکت در راستای صادرات، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به فرآورده های با ارزش تر، تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات بنزین در حوزه خلیج فارس، ایجاد فرصت های ویژه اقتصادی در عرصه تجارت نفت و گاز منطقه و کمک به بهبود شاخص های محیط زیست و کنترل آلایندگی های صنعتی در ایران از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه است.

در نخستین فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.

به گزارش ایسنا، با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد.

دو مرحله باقی مانده پالایشگاه ٣٦٠ هزاربشکه ای میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز به ترتیب به فاصله هر ٦ ماه وارد مدار تولید می‌شود و در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره برداری کامل از این طرح تا پایان سال ٩٦ خواهیم بود.

این پالایشگاه به تنهایی معادل ٥٥ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور، بنزین تولید می کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید، ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآوردهای نفتی کشور افزوده خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها