تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش اعتماد به توافق هسته‌ای

تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش اعتماد به توافق هسته‌ای
دوشنبه 11 ارديبهشت 1396 - 23:09

شبکه راشاتودی گزارش کرد:‌ با توجه به رقابت حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند در اثنای لفاظی‌های پرخاشگرانه ترامپ اعتماد نسبت به توافق هسته‌ای تاریخی با ایران را افزایش دهد.

العالم-اروپا

به گزارش  شبکه خبری راشاتودی، میکل آریاس کانیته کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوایی در سفری دو روزه به ایران با مقام های این کشور شامل رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیران نفت و انرژی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این سفر نمایندگان بیش از ۵۰ شرکت و موسسه تجاری را از کشورهای اتحادیه اروپا به همراه خود داشت.

سفر کمیسیونر انرژی اروپا به تهران آخرین مورد از ارتباطات سطح بالا میان ایران و اتحادیه اروپاست، ‌جایی که رهبران آن نگران لفاظی‌های تند واشنگتن علیه تهران هستند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی ایران را به نقض روح توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ میان این کشورو قدرت های جهانی حاصل شد، متهم کرد. توافقی که رفع تحریم‌های تهران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور را در پی داشت.

تحریم‌های هسته‌ای به اقتصاد ایران آسیب وارد کرد اما از طرفی دیگر بر مشتریان اروپایی نفت ایران نیز تاثیرگذاشت. توافق هسته‌ای منجر به برقراری مجدد و فوری روابط اقتصادی میان دو طرف شد.

کانیته در دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر ادامه حمایت بروکسل از توافق هسته‌ای تاکید کرد و پایبندی کامل ایران به مفاد این توافق را مورد تائید قرار داد.

دو طرف در این دیدار درباره یک برنامه سرمایه گذاری پنج میلیون یورویی که بر اساس آن، اتحادیه اروپا برای ارتقاء‌ ایمنی هسته‌ای به ایران کمک کند، رایزنی کردند. کمیسیون اروپا و ایران به تازگی نیز قراردادی برای ایجاد مرکزی تخصصی برای این مسئله امضا کردند. اتحادیه اروپا علاوه بر این برای انجام یک تست مقاومت در نیروگاه هسته‌ای بوشهر به عنوان بخشی از این توافق کمک خواهد کرد.

به گزارش راشاتودی، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند موضع حسن روحانی را تقویت کند. تندروها در تهران وی را به دلیل عدم موفقیت در برآورده کردن انتظارات مالی و اقتصادی پس از اجرای توافق هسته‌ای مورد انتقاد قرار می‌دهند. این در حالی است که انتقادات ترامپ علیه این توافق نیز بازی کردن به نفع آن‌هاست.

توافق هسته‌ای منجر به ورود بازرگانان بین‌المللی به ایران، شامل تولید کنندگان بزرگ هواپیما مثل بوئینگ و ایرباس خودروسازان پژو سیتروئن و رنو و شرکت زیمنس شده است. هر چند این کشورهنوز مشکلات زیادی با نظام مالی بین‌المللی که تحت تاثیر تصمیمات نظارتی و کنترل های واشنگتن قرارداد مواجه است. انتخابات ریاست جمهوری ۱۹ مه در ایران برگزار می‌شود. در این میان اتحادیه اروپا آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا بررسی طرح جدید کنگره علیه ایران را که به وضع تحریم علیه تهران منجر خواهد شد به تعویق بیندازد./ایسنا

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها