آمار تروریست های اردنی حاضر در عراق و سوریه

آمار تروریست های اردنی حاضر در عراق و سوریه
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 11:52

یک مسئول بلند پایه اردنی گفت حدود 900 اردنی در زمان حاضر در صفوف گروه تروریستی داعش و گروه های مسلح دنباله رو القاعده در سوریه و عراق می جنگند.

العالم - اردن
به گزارش خبرگزاری رویترز، این مسئول عالی رتبه اردنی با اذعان به این موضوع تصریح کرد که تعداد اردنی هایی که جذب گروه های تروریستی شده اند، پس از تشدید قوانین مبارزه با تروریسم و کنترل و نظارت، به حداقل رسیده اند.
این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود گفت که اردنی هایی که در حال حاضر در عراق و سوریه می جنگند اغلب در سال های اول جنگ یعنی 2013 و 2014، اردن، متحد اصلی آمریکا را به قصد کشورهای یادشده ترک کرده اند.
وی افزود تعداد کسانی که به گروه های تروریستی پیوسته اند در سه سال اخیر به دلیل تلاش های سازمان جاسوسی و نیروهای امنیتی اردن برای سرکوب توطئه و دستگیری جوانانی که به افراط گری روی آورده و قصد داشتند کشور را ترک کنند، کاهش یافته است. همچنین مجازات کسانی که در این رابطه در سال 2014 دستگیر شده اند، شدت یافته است.
وی خاطرنشان کرد که حکومت از بیم گرایش این دست از افراد به سمت اصولگرایان افراطی، از اعمال مجازات های شدیدتر بر آنها خودداری می کنند.
منابع امنیتی می گویند اردن مرزهای خود را با سوریه و عراق بسته و تعداد اندکی که کشور را از سال 2014 ترک کرده اند، از طریق کشورهای دیگر به این دو کشور رفته اند.
این مقام مسئول گفت به دلیل اجرای این استراتژی ست که تعداد اتباع اردن در گروه های تروریستی بسیار کمتر از اتباع دیگر کشورهایی است که اصلا مرز مشترک با عراق و سوریه ندارند.
وی افزود که طبعا با توجه به اینکه اردن همسایه این دو کشور است، اگر کنترل مرزها نبود، می بایست تعداد اردنی های موجود در این کشورها، بسیار بیشتر از این باشد.
امان تلاش زیادی می کند تا خطر ناشی از بازگشت اردنیهای عضو وحشی ترین گروه تروریستی تاریخ را دفع کند. به همین دلیل اتخاذ تدابیر فوری پیشدستانه روی آورده و صدها نفر را قبل از حرکت به سمت سوریه بازداشت کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد که اگر این افراد به سوریه و عراق می رفتند و با شرکت در جنگ، آکنده از خوی وحشگری می شدند، در بازگشت به کشور خطر بزرگی را به وجود می آوردند. وی افزود اولویت ما این است که آنها اصلا کشور را ترک نکنند.
208

پربیننده ترین خبرها