مذاکرات انصاری و دی میستورا در آستانه

مذاکرات انصاری و دی میستورا در آستانه
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 14:30

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در حاشیه چهارمین دور نشست سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار و مذاکره کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،در دیدار جابری انصاری و دی میستورا که با حضور هیات های دو طرف انجام شد، آخرین تحولات سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر امور خارجه ایران در این دیدار که روز چهارشنبه انجام شد، ضمن اشاره به ضرورت تسریع در حل و فصل بحران سوریه بر تداوم سیاست ثابت جمهوری اسلامی و اهمیت فعالیت جدی و مسئولانه سازمان ملل متحد و دیگر شرکای آستانه برای تحقق این هدف تاکید کرد.
دیروز نیز جابری انصاری با بشار جعفری سفیر و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد ملاقات کرد.
در این دیدار که هیات های اعزامی ایران و سوریه به کنفرانس آستانه پایتخت قزاقستان نیز حضور داشتند، دو طرف پیرامون آخرین تحولات روند مذاکرات و شرایط سیاسی و میدانی بحران سوریه رایزنی و تبادل نظر کردند.
براساس برنامه اعلام شده، نشست های دو روزه تخصصی و عمومی چهارمین دوره کنفرانس بین المللی آستانه با مشارکت هیات های ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند مذاکرات و هیات های طرف های ناظر از امروزآغاز می شود.
دی ماه سال گذشته نشست مشترک محمدجوادظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو، سبب شکل گیری مذاکرات آستانه، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) را در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شد.
نتیجه نشست های برگزار شده در دستور کار قرار گرفتن محورهای تشکیل کمیته سازوکار نظارت بر آتش بس با هدف پایایی بیشتر و شناسایی متخلفان، کارگروه تنظیم و تدوین قانون اساسی جدید براساس متن پیش نویس ارائه شده از سوی روسیه، هم افزایی نشست های سوری- سوری آستانه و ژنو در چارچوب پیشبرد راه حل سیاسی بحران سوریه بوده است.
برگزاری مذاکرات آستانه در طول چهار ماه با سطوح مختلف و حضور هیات هایی از ایران، روسیه و ترکیه کشورهای بانی مذاکرات، میزبانی قزاقستان، پیوستن اردن، حضور نظارتی آمریکا و هیات سازمان ملل به سرپرستی استفان دی میستورا نماینده دبیرکل این سازمان در امور سوریه، نشان می دهد موفقیت های بسیاری برای کاهش تنش ها به دست آمده و افق توافق ها روشن تر شده است.
با اعلام گروه نمایندگی معارضان مسلح برای شرکت در دور جدید نشست آستانه، ورود هیات نمایندگان دولت سوریه به پایتخت قزاقستان و همزمان نیز برنامه حضور هیات نمایندگی آمریکا، انتظار می رود تصمیم های مهمی در مذاکرات سوری-سوری گرفته شود تا ابتکار ایران، روسیه و ترکیه برای حل هر چه زودتر بحران سوریه متکی بر رای مردم این کشور و لزوم مبارزه با تروریسم ضدسوری، زمینه ساز پایان درگیری ها باشد./ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها