سردرگمی هیأت مخالفان مسلح سوری در مذاکرات آستانه

سردرگمی هیأت مخالفان مسلح سوری در مذاکرات آستانه
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396 - 17:40

در شرایطی که هیات مخالفان مسلح سوریه مشارکت در دور چهارم مذاکرات آستانه را به حالت تعلیق در آورده، وزارت خارجه قزاقستان از حضور اعضای این هیأت در مذاکرات خبر می‌دهد.

 العالم - سوریه

وزارت خارجه قزاقستان عصر چهارشنبه اعلام کرد که اعضای هیأت مخالفان مسلح سوری، فردا در جلسات مذاکرات آستانه-4 شرکت خواهند کرد و امروز هم در تمامی نشست ها حضور داشته اند.

نمایندگان مخالفان مسلح موسوم به "هیأت ریاض" پیش از این مدعی شده بودند که از این مذاکرات خارج شده اند.

 قرار است دور چهارم مذاکرات آستانه طرح ایجاد مناطق امن در سوریه به منظور فراهم کردن زمینه آتش بس را مورد بررسی قراردهد. روسیه و ترکیه و ایران کشورهایِ ناظر بر مذاکرات میان دولت سوریه و گروههای مخالف مسلح به منظور پایان دادن به درگیری 6 ساله در سوریه هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی نزدیک به مخالفان آورده است که روسیه پیشنهادی مبنی بر تاسیس مناطق امن در شهرها و روستاهای تحت کنترل مخالفان در شمال استان ادلب و در مناطقی از استان حمص و نیز در الغوطه الشرقیه نزدیک دمشق ارائه داده است.

به موجب این پیشنهاد، هدف از این تدابیر پایان فوری خشونت ها و فراهم کردن شرایط لازم برای بازگشت آوارگان است.

بنا به این گزارش، به محض ایجاد مناطق امن، قرار است که از امدادرسانی و کمکهای انساندوستانه برخوردار گردد, همچنین ایست های نظارت و بازرسی ایجاد خواهد شد که توسط نیروهای مشترک از دولت و مخالفان و نیز نیروهای ناظر از سوی کشورهایی دیگر اداره خواهند شد.

در این گزارش آمده است که روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن اجرای این طرح خواهند بود. کشورهای مزبور ظرف 5 روز پس از امضای توافقنامه توسط طرفهای درگیر، یک گروه کار مشترک تشیکل خواهند داد که وظیفه اش تعیین مناطق امن و نظارت بر خلع سلاح در این مناطق خواهد بود.

کشورهای ضامن این طرح به دولت و مخالفان در مبارزه با گروههای افراطی از جمله داعش کمک می کنند.

این مذاکرات در تکمیل مذاکراتِ تحت میانجیگری سازمان ملل در ژنو است؛ مذاکرات ژنو بدون محقق کردن هدف اصلی خود در پایان دادن به درگیری ها به پایان رسید.

210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها