نماینده سوریه: نشست آستانه-4 یک جهش بی‌نظیر بود

نماینده سوریه: نشست آستانه-4 یک جهش بی‌نظیر بود
پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1396 - 22:18

رئیس هیات مذاکره کننده سوری در مذاکرات آستانه گفت: نشست آستانه-4 و دستاوردهای آن یک جهش بی‌نظیر در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه به شمار می آید.

 العالم-سوریه

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دکتر بشار الجعفری روز پنجشنبه پس از امضای توافقنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه افزود: از قزاقستان، ایران و روسیه به خاطر این دستاورد که مسیر جدیدی را در مقابل حل و فصل سیاسی بحران سوریه می گشاید تشکر می کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم که دوستان روس و ایرانی در سریع ترین زمان ممکن درباره جزییات این توافقنامه گفت و گو کنند.

وزیر خارجه قزاقستان نیز گفت: ایران، روسیه و ترکیه بر پایبندی به حاکمیت ملی، استقلال و یکپارچگی سرزمینی سوریه تاکید کردند.

غیرت عبدالرحمان اف افزود: این کشورها تاکید کردند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه این بحران باید از طریق سیاسی و با تکیه بر اجرای قطعنامه های شورای امنیت و بویژه قطعنامه 2254 حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: کشورهای ضامن توافقنامه ایجاد مناطق بدون درگیری در خاک سوریه که با هدف توقف خشونت ها و بهبود وضعیت انسانی و ایجاد شرایط مناسب برای دستیابی راه حل سیاسی و مبازه فعال با تروریسم انجام می شود،امضا کردند.

عبدالرحمان اف اظهارداشت: کشورهای ضامن تاکید کردند که همه طرف ها باید با اقدامات اعتماد ساز برای دستیابی به حل و فصل سیاسی و آتش بس دائم نقش آفرینی کنند.

پس از مذاکرات سه جانبه امروز هیات های نمایندگی ایران، روسیه و ترکیه در نشست سوری آستانه، تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه امن در سوریه امضا شد.

حسین جابری انصاری، الکساندر لاورنتیف و سدات اونال رئیسان هیات های اعزامی به کنفرانس بین المللی سوری آستانه در باره این تفاهم نامه توافق و آن را امضا کردند.

براساس اطلاعات انتشار یافته، روسیه پیشنهاد داده تا چهار منطقه کاهش تنش در استان ادلب، منطقه شمالی شهر حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه ایجاد شود.

بنا به اعلام رسانه روسی اسپوتنیک، در متن پیشنهادهای روسیه آمده است: محورهای امن (خطوط مرزی) ایجاد می شود که در امتداد آن تنش ها برای جلوگیری از درگیری مستقیم مسلحانه بین دو طرف در سوریه کاهش پیدا می کند.

در چهارمین دور از مذاکرات دو روزه سوری آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه شکل گرفته، مسائل مختلفی برای حل سیاسی بحران سوریه با حضور هیات های دولتی و نمایندگان مخالفان، دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، هیات های نظارتی آمریکا و همچنین قزاقستان به عنوان میزبان بررسی شد.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها