ولید معلم: به ترکیه اطمینان نداریم

ولید معلم: به ترکیه اطمینان نداریم
دوشنبه 18 ارديبهشت 1396 - 14:09

وزیر امورخارجه سوریه با بیان اینکه دولت سوریه به ترکیه اطمینان ندارد، اظهار امیدواری کرد که دولت ترکیه به توافق مناطق کاهش تنش پایبند باشد.

العالم سوریه

"ولید معلم" ظهر دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما به نقش خصمانه ترکیه که در ریختن خون ملت سوریه دست داشته است، اطمینان نداریم.

معلم افزود: نقش ترکیه از آغاز بحران سوریه، خصمانه بوده است.
وی تأکید کرد: ترکیه به آنچه که امضا می کند پایبند نیست.
معلم گفت: ما هر دولتی را که در ریختن خون مردم سوریه نقش داشته، وتو می کنیم.
وزیر امورخارجه سوریه همچنین خاطرنشان کرد: سوریه با حضور سازمان ملل متحد و یا نیروهای بین المللی برای نظارت بر اجرای توافق مناطق کاهش تنش، مخالف است.
ولید معلم گفت: گسترش توافق مناطق کاهش تنش دشوار است، زیرا ارتش سوریه در حال نبرد در مناطقی است که داعش و جبهه النصره در آنجا حضور دارند.
وزیر امورخارجه سوریه همچنین نبرد شهروندان کرد علیه داعش را اقدامی مشروع و قانونی دانست.
وی همچنین با اشاره به اقدامات ائتلاف آمریکا اظهار داشت: آمریکا تا این لحظه اعلام کرده که در حال حمایت از برخی نیروها تحت عنوان نبرد علیه داعش است.
وی افزود: اگر هدف آمریکا تعدی به ارتش سوریه در شرق این کشور باشد، دفاع از خود را حقی طبیعی می دانیم.

در بین مخالفان هیچ شریکی را که به منافع ملت سوریه ایمان داشته باشد، نمی بینیم.

معلم تأکید کرد: دولت سوریه به روسیه و ایران به عنوان تضمین کننده و نقش آنها در این توافق اطمینان دارد.
معلم هشدار داد: هرکسی که توافق آستانه را نقض کند، با سرنوشت جبهه النصره در روستای الزلاقیات در حماه مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به تحولات مناطق مرزی سوریه با اردن و عراق افزود: اکنون اولویت با رویدادهایی است که در البادیه با مرز اردن و یا السخنه در مرز عراق اتفاق می افتد.
معلم خاطرنشان کرد: آزادسازی ادلب یا دیرالزور تفاوتی برای مردم سوریه ندارد، بلکه آنچه برای آنها مهم است، این است که آزادسازی این مناطق تأثیر مثبتی بر زندگی آنها می گذارد.
ولید معلم تأکید کرد: نبرد در بادیه الشام و بقیه مناطق به غیر از مناطق کاهش تنش، ادامه می یابد.
وزیر امورخارجه سوریه با این حال گفت: امکان توافق با جبهه النصره و داعش درخصوص مناطق کاهش تنش وجود ندارد، و ما با این گروه های تروریستی در جنگ هستیم.
ولید معلم اعلام کرد : ما امیدواریم که توافقنامه مناطق کاهش تنش باعث جدا کردن حساب گروه های مخالف -که این توافقنامه را امضا کرده اند- از حساب جبهه النصره و متحدان این گروه تروریستی شود.
معلم افزود : دولت سوریه برای جلوگیری از ریخته شدن خون مردم و بهبود وضعیت اقتصادی آنها به توافقنامه پایبند و امیدوار است که گروه های مسلح نیز به این توافقنامه پایبند باشند. ما به توافقنامه پایبند هستیم ولی اگر هر گروه مسلحی آن را نقض کند ، با واکنش سختی روبرو خواهد شد.
وزیر خارجه سوریه تأکید کرد: ما همزمان به برنامه آشتی ملی ادامه می دهیم و دست خود را به سوی هر کسی که خواهان زمین گذاشتن سلاح خود است ، دراز می کنیم .

214

پربیننده ترین خبرها