تولید استخوان زیست‌مهندسی شده برای پیوند مغز استخوان

تولید استخوان زیست‌مهندسی شده برای پیوند مغز استخوان
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 14:33

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو روی تولید نوعی استخوان مصنوعی مطالعه می‌کنند که شاید روزی به پزشکان امکان انجام پیوندهای مغز استخوان را با عوارض جانبی اندک بدهد.

العالم - گوناگون


پیوند مغز استخوان یکی از ناخوشایندترین فرآیندهای پزشکی‌ است زیرا پیش از ورود سلول‌های مغز استخوان جدید به بدن، باید سلول‌های مغز استخوان قدیمی کشته شوند.
استخوان‌های طویل بدن حاوی مغز استخوان هستند که طی فرآیندی موسوم بهhematopoiesis  و لنفوسیت، روزانه 500 میلیون گلبول قرمز تولید می‌کنند و این فرآیند برای دستگاه ایمنی بدن بسیار حیاتی‌ است.
با این حال، چنانچه در اثر بیماری مشکلی در مغز استخوان ایجاد شود، فرد مبتلا به کم‌ خونی و سیستم ایمنی ناقص خواهد شد. گاهی اوقات این نقص در اثر سرطان، شکلی از عفونت، مشکل مادرزادی یا مشکل خودایمنی رخ می دهد. با این حال، ممکن است یکی از اثرات جانبی پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی نیز باشد.
در این جا کارآمدترین درمان، پیوند مغز استخوان یا به طور دقیق‌تر، پیوند سلول بنیادی خونساز است و راه معمول، یافتن اهداکننده مناسب یا جمع‌آوری مغز استخوان سالم از بیمار، ذخیره‌کردن آن و سپس کاشت دوباره آن است.
مشکل اینجاست که چنین پیوندی نیازمند کشتن سلول‌های مغز استخوان موجود در بدن بیمار از طریق پرتودرمانی یا مواد شیمیایی است به طوری که سلول‌های جدید مجبور به رقابت با سلول‌های قدیمی نباشند. با این حال، این فرآیند فشار زیادی به بدن وارد می‌کند و موجب بروز اثرات جانبی مانند خستگی و ناباروری می‌شود.
برای اجتناب از این مشکل، تیم علمی دانشگاه کالیفرنیا روی شیوه‌ای کار می‌کند که در آن، سلول‌های مغز استخوان جدید با استفاده از استخوان‌ مصنوعی و بدون نابودکردن سلول‌های میزبان وارد بدن می‌شوند.
رویکرد دانشمندان تولید نوعی استخوان ابزاری زیست تقلیدکننده و بیومهندسی شده است که بتوان آن را به بدن پیوند زد. این استخوان مصنوعی باید بتواند میزبان سلول‌های اهدایی باشد تا پزشکان مجبور نباشند این سلول‌ها را به استخوان‌های طویل پیوند بزنند.
جزئیات این مطالعه در PNAS منتشر شد.


منبع : isna

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها