لطف ترامپ و احترام ویژه سعودی‌ها!

لطف ترامپ و احترام ویژه سعودی‌ها!
پنج‌شنبه 21 ارديبهشت 1396 - 16:10

رای الیوم نوشت رئیس جمهوری آمریکا چه چیزی به امت عربی و اسلامی تقدیم کرده است که سزاوار احترام ویژه عربستان سعودی باشد.

العالم - آمریکا

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم چاپ لندن در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت: ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی از هفده تن از سران کشورهای عربی و اسلامی دعوت کرد در نشست با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طی سفرش به ریاض در بیستم این ماه (میلادی) حضور یابند. درباره دستور کار این نشست و مسائلی که ممکن است در آن بررسی شود خبری درز نکرده است. آیا این نشست با هدف قرار دادن ترامپ در صدر ائتلاف همین کشورهای سنی است یا برای اینکه وی را تبرئه و شهرتش را به عنوان رئیس جمهور نژاد پرست متنفر از اسلام و مسلمانان پاک کنند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و صدور حکم برای جلوگیری از ورود اتباع شش کشور عربی به آمریکا بی شرمانه این تنفر را نشان داد.

همچنین ترامپ زمانی که وحشیانه ترین انواع باج خواهی مالی را علیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله خود عربستان سعودی اعمال کرد، هیچ علاقه و دوستی در قبال این کشورها از خود بروز نداد. ترامپ گفته است عربستان باید خود هزینه محافظت آمریکا از آن را بپردازد که اگر محافظت آمریکا نبود عربستان نابود می شد.

شیوه دعوتی که وزیر امور خارجه عربستان سعودی حامل آن به برخی کشورهای عربی و اسلامی برگزیده مثل مغرب، اردن، مصر و پاکستان بود چنین به نظر می رسد که بیشتر به یک حکم جلب و احضار برای حضور شباهت دارد یعنی مشابه حکم جلبی که پاسگاه های پلیس در کشورهای عربی یا کشورهای جهان سوم صادر می کنند. این جشن (جشن عروسی) چرا برای ترامپ برگزار می شود که در میان مردم آمریکا منفور است و چرا دوباره برای وی بازارگرمی می کنند در حالیکه با ما عربها و مسلمانان بر اساس نژاد پرستی صرف دشمنی می کند. آیا این امر به تمایلش یا اجرای طرح هایش برای شعله ور کردن جنگ طائفه ای در منطقه و خدمت به دشمن اسرائیلی است؟

پرسش دیگری که باید مطرح کنیم این است که چرا عربستان سعودیِ میزبان، دو نشست سران برای ترامپ برگزار می کند یکی با سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و نشستی با دیگران ؟ آیا سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس عرب و مسلمان نیستند و این تفاوت و دقیقتر بگوئیم این تبعیض برای چیست؟

سؤالات دیگری را مطرح می کنیم اینکه چرا عربستان سعودی فقط از ترامپ به گرمی استقبال می کند و همین کار را برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و یا شی جینپینگ رئیس جمهور چین انجام نمی دهد؟ آیا این دو سران دو قدرت بزرگ نیستند و چرا عربها و مسلمانان را به گونه ای نشان می دهد که گویی آنها تابع آمریکا هستند.

سؤال دیگر این است که چرا عربستان چنین کاری را برای رؤسای جمهور سابق آمریکا مثل باراک اوباما، بیل کلینتون یا حتی جرج بوش پسر انجام نداد؟ ترامپ که صد روز قبل قدرت را به دست گرفت به امت عربی و اسلامی چه چیزی داده است که سزاوار چنین احترامی از سوی کشوری است که در آن مقدسات اسلامی قرار دارد و هر سال میزبان دو میلیون حاجی و ده میلیون عمره گزار است؟ آیا مثلا ترامپ مسجد الاقصی را آزاد کرد؟

اکنون به طرح این سؤالات بسنده می کنیم و پس از اینکه آبها از آسیاب افتاد باز خواهیم گشت و خواهیم دید که پشت پرده این نشستها واقعا چه آشی پخته می شود.

پربیننده ترین خبرها