روحانی: نخستين برنامه دولت دوازدهم طرح كارورزی جوانان است

روحانی: نخستين برنامه دولت دوازدهم طرح كارورزی جوانان است
جمعه 22 ارديبهشت 1396 - 02:01

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با طرح کارورزی برنامه ویژه ای برای اشتغال جوانان داریم که طبق آن برای جوانان فارغ التحصیلی که مهارت کافی ندارند کارگاه های مهارتی ایجاد و تا یک سال به آنان یک سوم دستمزد به عنوان کمک آموزشی پرداخت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنجشنبه شب در دومین حضورش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با موضوع اقتصاد در پاسخ به این سوال که چه نیازهایی در اقتصاد مملکت و چه توانمندیهایی را برای تغییر در وضعیت اقتصادی در خودتان دیده اید گفت: کشور ما در شرایطی است که نیازمند به یک مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در طول سالهای گذشته  ایجاد شده و  این کار نیازمند این است که اولا فردی بیاید که نیازها و مشکلات و همچنین تحرکات دیپلماتیک دنیا را بشناسد.
روحانی افزود: رئیس جمهور باید فردی باشد که بتواند متخصصین را جذب کند، به کارآفرینان اعتماد دهد و سرمایه اجتماعی را در جامعه به وجود بیاورد و در عین حال با همه جناح ها و احزاب و گروه ها هم بتواند کار کند تا نیاز کشور برای تحرک لازم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به وجود آورد من احساس می کنم برنامه های 4 ساله بنده در این زمینه گام اول را برداشته و امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم گام های بعدی را هم برداریم.
وی در پاسخ به این سوال که کشور به چه تعداد شغل پایدار نیاز دارد، چه سرمایه ای برای آن احتیاج است و از چه محلی باید تامین شود گفت: بعضی ها فکر می کنند که مسئله اشتغال با دادن پول به افراد حل و فصل می شود یا فکر می کنند با اعلام اینکه ما چقدر شغل درست می کنیم می شود شغل ایجاد کرد، برای اشتغال در جامعه مردم اول باید به آینده کشور اعتماد داشته باشند و احساس آرامش و امنیت کنند.
این نامزد انتخاباتی افزود: این طور نیست که فردی بیاید سرمایه گذاری کند برای یک سال، به هر حال سرمایه گذاری ممکن است چند سال طول بکشد و بخواهد چندین سال یا چند ده سال از آن بنگاه اقتصادی استفاده کند بنابراین اینکه ما بگوییم چقدر پول تقسیم می کنیم بین مردم و بطور کلی پمپاژ کردن پول در جامعه در چند سال گذشته تجربه خودش را نشان داده  است.
روحانی گفت: ما باید محیط کسب و کار را در جامعه را برای جامعه مان فراهم کنیم تا مردم به آینده خودشان امیدوار شوند البته در کشور ما در دوره طولانی هفت ساله از سال 86 تا 91 تقریبا اشتغال خالصی نداشتیم بنابراین بیکارها سال به سال انباشت شدند و متاسفانه این مشکل را بوجود آوردند که جامعه ما به یک بیکاری بزرگ و مضمن مواجه شود این را ما باید جبران و شرایط را برای شغل و اشتغال فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه در برنامه 5 ساله ششم در صورت رشد 8 درصدی،برای 955 هزار نفر در سال  اشتغال پیش بینی شده است افزود: اگر مثل سال 95 که رشد بالای 8 درصد داشتیم بتوانیم در طول برنامه هم 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم بطور طبیعی می توانیم بالای 900 هزار شغل را طبق سند برنامه درست کنیم.
روحانی گفت: ما برای اینکه اشتغال را افزایش دهیم باید بتوانیم بنگاه های کوچک و متوسط را تقویت کنیم در سال 95 ما توانستیم به 24 هزار بنگاه متوسط و کوچک تسهیلات ارائه کنیم که موجب حرکت این بنگاه های اقتصادی شد ادامه این کار می تواند دو مرتبه برخی بنگاه های غیر فعال را فعال کند.
وی با اشاره به فضای مجازی و اینترنت  افزود: اینترنت امروز باعث ایجاد شغل برای جوانان ما شده است بخش فناوری اطلاعات ما در سال 95، 100 هزار شغل بوجود آورد، ما در فناوری های نو باید وارد شویم و بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم فعالیت بانکها یکی از پایه های این کار است بانک ها باید تقویت شوند تا بتوانیم اشتغال را تقویت کنیم.
این نامزد انتخاباتی گفت: ما برنامه ویژه ای را برای تحرک اشتغال داریم که یکی از آنها برنامه کارورزی است که بهمن سال گذشته در شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و بعد از آنکه در چند استان به شکل آزمایشی اجرا شد اکنون آماده اجراست که طبق آن برای جوانان فارغ التحصیلی که مهارت کافی ندارند کارگاه های مهارتی ایجاد می کنیم و بخش فنی و حرفه ای را تقویت خواهیم کرد.
روحانی افزود: جوانان در این دوره 4 ماه آموزش فنی و حرفه ای می بینند و در این 4 ماه به آنان، کمک آموزشی داده می شود یعنی به اندازه یک سوم حداقل دستمزد به آنها پول داده می شود سپس کارفرما اگر مایل باشد این نیروها را در همان کارگاه به کار می گیرد و در این صورت حق کارفرما در سال اول را دولت پرداخت می کند، بنابراین افراد اگر بتوانند در همان کارگاه فعالیت کنند شغل ثابتی پیدا می کنند این طرح، طرح کارورزی است که آئین نامه هایش به تصویب رسیده و می تواند اولین برنامه اجرایی دولت دوازدهم باشد.
وی با بیان اینکه ما نیاز به شغل فراوان داریم برای این کار باید محیط و تسهیلات لازم را فراهم کنیم و بازار ایجاد کنیم  گفت:در سال 94 ما این مشکل را پیدا کردیم که بنگاه اقتصادی ما فعال بود اما برای کالاهای آن بازار فروش نبود، ما باید بازار فروش درست کنیم و برای این منظور باید صادرات را توسعه دهیم صادرات غیر نفتی ما به طور متوسط سالانه 25 درصد رشد داشته و این رشد باید ادامه پیدا کند.
روحانی افزود: اشتغال، بازار می خواهد، مدیریت، تسهیلات و محیط مناسب کسب و کار نیاز دارد و همچنین فناوری های نو می طلبد،  این ها همه باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانیم اشتغال بوجود بیاوریم، تجربه ما در سال گذشته 650 هزار شغل بود و ما می توانیم تا 955 هزار شغلی که قانون برنامه به ما گفته افزایش داشته باشیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا روش کم هزینه ای هم برای ایجاد شغل سراغ دارید گفت: بهترین روش برای اشتغال بنگاه های کوچک و متوسط است بنگاه های بزرگ سرمایه گذاری های زیاد می خواهد و ممکن است با فناوری های نو اشتغال زیادی ایجاد نکند اما بنگاه های کوچک و متوسط می تواند اشتغال بیشتری تولید کند.
این نامزد انتخاباتی افزود: یکی از برنامه های اساسی ما در دولت دوازدهم توسعه گردشگری است ما در سال گذشته تحرک بسیار خوبی در حوزه گردشگری داشتیم و تقریبا شهرهای گردش پذیر ما، هتل هایشان برای 6 تا 7 ماه رزرو بوده و ما در سالهای 93، 94 و 95 هر سال شرایط بهتری را در زمینه گردشگری داشتیم.

اشتغال سريع و كم هزينه با گردشگري و صادرات غير نفتی

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: گردشگری و صادرات غیر نفتی می تواند اشتغال سریع و کم هزینه تری را برای جامعه ما به وجود بیاورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، روحانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که چه روشی را برای حل مشکل معیشت بازنشستگان و حل مشکل صندوق های بازنشستگی ارائه می دهید گفت: صندوق ها باید متحول بشوند، یکی از مباحث مهم ما هم در برنامه پنج ساله ششم و هم در برنامه دولت دوازدهم که من منتشر کرده ام و بنده از همه کاندیداها می خواهم برنامه های خودشان را منتشر بکنند تا مردم بتوانند بر اساس برنامه نسبت به دولت آینده قضاوت و برای رأی دادن، تصمیم گیری کنند.
وی افزود: اکنون چیزی حدود 70 درصد اعتبارات صندوق بازنشستگی را دولت پرداخت می کند چرا که خودش قادر نیست که حقوق بازنشستگان را پرداخت کند. دلایل خاص خودش را دارد که یکی از آنها زود بازنشسته شدن کارمندان است که به صندوق لطمه زده است.
روحانی گفت: صندوق نیروهای مسلح که تقریباً صد درصدش را دولت پرداخت می کند بنابراین صندوق ها حتماً باید اصلاح شود.
وی افزود: ما برنامه مفصل برای اصلاح صندوق ها داریم که در جلسات اقتصادی دولت آیین نامه های آن بررسی می شود.
این نامزد انتخاباتی گفت: در مبحث وضع بازنشستگان ما، شرایط بسیار بدی بود قبل از این دولت؛ شرایطی که حقوق بازنشستگی بسیار کمتر از تورم افزایش پیدا می کرد.
روحانی افزود: با طرحی که امسال اجرایی و عملیاتی شده است اولاً ما به طور سالانه به اندازه تورم حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم و سپس به دنبال همسان سازی حقوق بازنشستگان رفتیم.
وی گفت: امسال حداقل حقوق بازنشستگان یک میلیون و 50 هزار تومان است اما باید قدم های بیشتری برداشته شود تا بازنشستگان بتوانند معیشتشان را به راحتی اداره کنند.
روحانی در پاسخ به این پرسش که توسعه روستایی اولویت چندم برنامه های شماست و برای اشتغال آنان چه برنامه ای دارید؟ افزود: 30 درصد جمعیت ما در روستاها ساکن هستند، قدم های خوبی در این دولت برای روستاها برداشته شده و باید قدم های بیشتری در روستاها برداشته شود.
وی گفت: یک مشکلی که ما برای مهاجرت داریم این است که شرایط روستائیان به طور کامل فراهم نیست.
این نامزد انتخاباتی افزود: ما بخشی از یارانه را برای مسائل روستایی اختصاص دادیم، برای آسفالت کردن، قیر مجانی در اختیارشان قرار دادیم و 10 هزار کیلومتر راه روستایی در دولت یازدهم آسفالت شده، در برق رسانی اکنون دیگر روستای بالای 10 خانوار نداریم که به آنها برق رسانی نشده باشد، تلفن به همه روستاها رسیده و بخش زیادی از روستاها متصل به اینترنت هستند، مشاغل اینترنتی حتی ایجاد شده و روستائیان صنایع دستی که ایجاد می کنند از طریق اینترنت به علاقه مندان شهرها و حتی خارج از کشور معرفی می کنند و می فروشند.
روحانی گفت: روستاهای ما گردشگر داخلی و خارجی جذب می کند که این موجب رونق روستاهای ما می شود.
وی افزود: در زمینه کشاورزی با پرداخت یارانه و خرید تضمینی گندم کار بزرگی شده است. ما گندم را کیلویی 1300 تومان از کشاورز خریداری می کردیم که تقریباً چیزی حدود دو برابر استاندارد جهانی است. قبلاً شش میلیون تن گندم وارد می کردیم اما اکنون سه میلیون تن گندم می توانیم صادر کنیم و در سایه کار و تلاش کشاورزان عزیزمان به خودکفایی گندم رسیده ایم.
روحانی گفت: مردم قبلاً در روستاها باید کپسول گازشان را می بردند، پر می کردند و می آوردند یا با وسایل دیگر سوخت مورد نیازشان را تأمین می کردند اما امروز در بسیاری از روستاهای ما گاز کشیده شده، کل گاز روستایی ما از ابتدای تأسیس شرکت گاز از قبل از انقلاب تا ابتدای این دولت به 14 هزار روستا گاز داده شد اما در این دولت به 10 هزار روستا گاز رسانی شد بنابراین از نظر گازرسانی، برق رسانی و تأمین آب که ما 5200 روستا را در این دولت آبرسانی کردیم قدم هایی برداشته شده اما قدم های دیگری نیز باید برداشته شود.
وی افزود: طرحی که در دولت دوازدهم برای روستاها مخصوصاً روستاهای مرزی و محروم داریم این است که هر روستایی برای سرمایه گذاری اگر یک سوم پول را خودش بیاورد، دو سوم دیگر را از طریق تسهیلات بسیار کم بهره بانکی به او کمک می کنیم تا اشتغال روستایی افزایش پیدا کند، برای این کار ما لایحه استفاده از یک و نیم میلیارد دلار از صندوق را به مجلس داده ایم و سه میلیارد دیگر هم برای اینده آماده کرده ایم تا در زمینه اشتغال روستایی بتوانیم رونق ایجاد کنیم.
این نامزد انتخاباتی با تأکید بر اینکه ما همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار داده ایم، گفت: کار بزرگ دیگری که برای روستاها انجام گرفته مسئله درمانی و توسعه بهداشت و درمان بوده است، در همه روستاهای ما خانه بهداشت فعال است و بسیاری از شهرهای کوچک ما پزشک متخصص دارند، امروز آمبولانس هوایی در تمام روستاهای ما فعال شده و خرج روستاییان و افراد کم درآمد در زمینه درمان، وضعیت نسبتاً مناسبی پیدا کرده است.
روحانی افزود: در زمینه روستایی هم از لحاظ آموزش و هم از نظر درمان، جاده، ارتباطات، آب و برق اتفاقات خوبی افتاده اما باید کار ادامه پیدا کند تا روستائیان ما بتوانند زندگی راحتی داشته و نیاز به مهاجرت به شهرها نداشته باشند و حتی روستاهای ما مهاجرت معکوس داشته باشند و مردمی که به شهرها آمده اند بتوانند به روستاها برگردند.

تكميل 900 هزار واحد مسكن مهر در دولت يازدهم

 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در همه بخش ها به جز مسکن رشد خوبی داشتیم، گفت: در دولت یازدهم موفق شدیم 900 هزار مسکن مهر را تکمیل کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: یکصد هزار واحد مسکن مهر که یا داوطلب ندارد یا در جای مناسبی قرار ندارند تا پایان سال تکمیل می شوند.
وی ادامه داد: مسکن مهر امکانات لازم ازجمله برق، گاز، آب، جاده و مدرسه را نداشت که همه ایجاد شد و در دست اجراست.
روحانی گفت: بافت های فرسوده یکی از برنامه های مهم ماست، باید در داخل شهرها بافت های فرسوده را تغییر بدهیم که با این کار هم این بافت ها نوسازی می شود و هم باعث رونق در بخش مسکن خواهد شد.
این نامزد انتخاباتی افزود: دادن تسهیلات به خانه اولی ها از جمله برنامه های ما بود و هم اکنون در تهران 160 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت با بهره زیر 10 درصد به زوجین اختصاص می یابد که برنامه ما افزایش آن به 200 میلیون تومان است.
روحانی گفت: توجه به مسکن روستایی، استحکام بخشی ساختمان هایی که مستحکم نیستند و صادرات مصالح ساختمانی از دیگر برنامه های ماست.
وی افزود: وجود 600 هزار واحد مسکونی خالی و بدون مشتری در تهران نشان دهنده برنامه ریزی نادرست مدیریت شهری است و هم اکنون 100 میلیارد دلار پول کشور در مسکن های خالی تهران جا گرفته است.
روحانی گفت: ساختمان های بلندمرتبه در تهران جلوی تنفس شهر را گرفته اند و شرایط زیست محیطی را به هم زده اند.
وی افزود: درباره اقتصاد مقاومتی و توجه به درونزا بودن آن باید از همه امکانات و سرمایه های داخلی استفاده کنیم و سرمایه های خارجی را جذب نماییم.
این نامزد انتخاباتی گفت: توسعه تکنولوژی از جمله برنامه های ماست و در دولت یازدهم به همین منظور سه هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شد که درآمد سالانه پارسال آنها 30 هزار میلیارد تومان بود.
روحانی افزود: با برنامه های دولت یازدهم روند مهاجرت معکوس، فرار مغزها به کشور آغاز شده و سال گذشته 300 تا 400 نفر از افراد تحصیل کرده نخبه ایرانی که در خارج از کشور بودند به میهن بازگشتند.
وی گفت: در مبحث برون نگر بودن اقتصاد مقاومتی هم باید تلاش کنیم آنچه را تولید می شود بتوانیم با مشارکت یا بدون آن صادر کنیم.
روحانی افزود: در سال های گذشته بازار گردشگری را به ترکیه دادیم، گاز را به قطر و اگذار کردیم و حمل و نقل هوایی را به کشورهای همسایه دادیم، در همه زمینه ها باید شرایط را برگردانیم.
وی گفت: ایران می تواند گردشگر را جذب کند، از منابع مشترک استفاده نماید و بهترین حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی را داشته باشد.
این نامزد انتخاباتی با اشاره به اینکه همدان در هفته گذشته به راه آهن سراسری متصل شد، افزود: در ماه های آینده پنج استان دیگر به شبکه راه آهن سراسری کشور متصل می شوند.
روحانی تصریح کرد: باید با دنیا روابط و دیپلماسی پایدار داشته باشیم.
وی افزود: برای داشتن بازار صادراتی دنیا، آنها باید به ما اعتماد بلندمدت داشته باشند.
روحانی گفت: ما باید بتوانیم در منطقه و خارج از منطقه بازار را بدست آوریم.
وی افزود: برای نخستین بار هم اکنون خودرویی را با مشارکت خارجی ها می سازیم که می توانیم 30 درصد تولید آن را صادر کنیم.
این نامزد انتخاباتی گفت: در قرارداد با این شرکت ها تأکید کرده ایم که آنها باید تکنولوژی را بیاورند و 50 درصد سرمایه را هم تأمین کنند و نیروهای ما مشغول به کار شوند و 30 درصد تولیدات هم قابلیت صادرات داشته باشد.
روحانی افزود: باید وارد قراردادهای منطقه ای و بین المللی شویم و به خاطر همین است که هم اکنون با آسیا کار می کنیم.
وی گفت: صادرات غیرنفتی پارسال تحرک خوبی داشت.
روحانی افزود: با دیپلماسی پایدار می توانیم اقتصاد مقاومتی درون نگر داشته باشیم و محصولاتمان را به خارج صادر کنیم.
وی گفت: مشکلات اقتصادی کشور به تحریم ها و مدیریت مرتبط است.
این نامزد انتخاباتی افزود: در زمینه هسته ای در حالی که رکود داشتیم و تحریم ها برقرار بود، قیمت نفت را هم کاهش دادند، دیدند که اینها علیه کشورمان بی تأثیر است و وقتی دیدند در مدیریت داخلی موفق هستیم تسلیم شدند.
روحانی گفت: ما تنها کشوری در منطقه بودیم که با کاهش قیمت نفت، بدون برداشت از صندوق با همان درآمد کممان روی پایمان ایستادیم.
وی افزود: مهمترین مسئله؛ مدیریت داخلی است که می تواند تحریم ها را بشکند و ضامن آینده باشد.
روحانی گفت: این دستاوردها تنها با وحدت، انسجام، همدلی و همراهی همه قوا امکان پذیر شد و ادامه آنها هم تنها در سایه همین ها امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه در سال 92 با رکود تورمی مواجه بودیم افزود: من نخستین رئیس جمهوری بودم که از رکود تورمی سخن گفتم و این وقتی بود که تورم کشور بالا بود و رشد اقتصادیمان منفی شده بود.
این نامزد انتخاباتی گفت: در سال های 93، 94 و 95 رشد اقتصادی کشور مثبت بود و برای نخستین بار پس از تصویب سند چشم انداز به رشد 8 درصدی رسیدیم.
روحانی افزود: ما در کشاورزی، صنعت و خدمات رشد داریم و تنها رکود در بخش مسکن است.
وی گفت: جای خوشحالی است که هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری اینک از تورم صحبت نمی کنند در حالی که در انتخابات 92 همه از تورم 45 درصدی سخن می گفتند و این در حالی است که الآن به تورم تک رقمی و یک رشد قابل قبول رسیده ایم.
روحانی افزود: از نظر علمی الآن رکود و تورم بالا نداریم اما باید برای رسیدن به رونق اقتصادی کارهای دیگری انجام دهیم.
وی گفت: میزان نقدینگی هم اکنون در کشور یک میلیارد و 250 هزار میلیون تومان است و رشد نقدینگی مان 25 درصد است در حالی که در دولت قبل رشد نقدینگی بالای 28 درصد بود.
این نامزد انتخاباتی افزود: تورم بالا در سال 91 و اوایل سال 92 به استفاده از بانک مرکزی مربوط می شد و گرفتن 45 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی آن تورم بزرگ را ایجاد کرد.
روحانی گفت: نقدینگی باید مهار شود و نباید به سمت بازار ارز و سکه برود.
وی افزود: ریشه این مشکلات به گذشته باز می گردد و ما باید تلاش کنیم جلوی رشد نقدینگی را با انضباط مالی و پولی بگیریم.
روحانی گفت: باید بتوانیم دانشگاه ها را به تولید متصل کنیم تا بتوانیم وارد بازار شویم.
وی افزود: امروز نباید گرفتار شعار شویم بدون اینکه منابع را ذکر کنیم، نباید به مردم وعده هایی بدهیم که داد نمایندگان مجلس را هم درآورده است، وعده هایی که با قانون و اسناد بالادستی ما سازگار نیست.
این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: اینگونه وعده ها به معنای فریب دادن مردم است.
روحانی افزود: باید به افراد محروم توجه بیشتری کنیم همانطور که در دولت یازدهم مستمری ها را افزایش دادیم.
وی گفت: مفاسد اقتصادی تولید ما را از بین می برد و تنها راه مبارزه با آن؛ شفاف سازی و دولت الکترونیک است.
روحانی افزود: ما هر آنچه در سه و نیم سال گذشته بدست آوردیم در سایه همدلی و آرامش بود و باید تلاش کنیم تا در سایه آن انتخابات خوبی برگزار شود.
وی گفت: کشور ما تنها برای یک هفته آینده نیست و باید با آرامش کافی در انتخابات سالم و قانونی شرکت کنیم. / خبرگزاری صدا وسیما
 

پربیننده ترین خبرها