فارن افیرز:

سرخوردگی عربستان از سیاست های ترامپ

سرخوردگی عربستان از سیاست های ترامپ
جمعه 22 ارديبهشت 1396 - 14:03

مجله "فارین افرز" Foreign Affairs)) در گزارشی به بررسی اختلافات موجود بین آمریکا و عربستان و تنش های احتمالی بین دو کشور - به رغم خوش بینی زیادی که از روی کار آمدن دونالد ترامپ به وجود آمده بود – می پردازد.

العالم - آمریکا
پایگاه خبری "عربی 21" به نقل از فارن پالیسی گزارش داد، اقدام سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در انتصاب پسر کوچکش، خالد به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن، به منزله پیش درآمد افزایش قدرت برادر وی محمد بن سلمان در مقام وزیر دفاع و جانشین ولی عهد عربستان است.
بر پایه این گزارش پس از سالها تنش در روابط عربستان با بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، اکنون با روی کار آمدن ترامپ که پرونده قطوری از خصومت با ایران، به خصوص در موضوع برنامه هسته ای این کشور دارد، سعودی ها به وی خوشبین هستند.
در حالی که به رغم این خوشبینی، سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه، آنطور که باید و شاید باب میل سعودی ها نیست. "همچنان دیدگاه امنیتی ملی یک پارچه ای بر سیاست خارجی امریکا در قبال این منطقه حاکم است. گو اینکه اهداف اصلی واشنگتن در خاورمیانه همچنان مبهم و نامشخص است".
در این گزارش تصریح شده است: " با اینکه ترامپ سعی می کند خود را متفاوت با باراک اوباما نشان دهد، اما بعید به نظر می رسد که خطوط کلی سیاست آمریکا در برخورد عربستان تغییر کند. و سیاست های واشنگتن در قبال برکناری بشار اسد و رویارویی قابل ملاحظه با ایران همان است که بود".
علاوه بر این مسائل دیگری همچون بهبود روزافزون روابط بین آمریکا و روسیه هم هستند که ممکن است چندان به مذاق عربستان خوش نیاید و مانع توافق و همراهی کامل این کشور با آمریکا شود. چرا که بهبود روابط بین آمریکا و روسیه می تواند به تقویت بشار اسد و ایران شود. همچنین تلاش ترامپ برای از سرگیری طرح صلح عربی، مستلزم اعمال فشار بیشتر بر ریاض برای کشاندن تشکیلات خودگردان فلسطین به پای میز مذاکره است.
در مورد پرونده هسته ای ایران نیز - که طی سال های گذشته منشأ اصلی تنش بین عربستان و آمریکا بود و ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود به صراحت با آن مخالفت کرده بود – واشنگتن حداقل تاکنون تلاشی برای برگزاری دوباره مذاکرات نکرده است چه رسد به اینکه بخواهد آن را توافقنامه را لغو کند.
در مورد موضوع حقوق بشر و اصلاحات سیاسی درعربستان – که همواره مورد انتقاد باراک اوباما بود – و عربستان امید زیادی به مواضع ترامپ داشت.
در مورد مسئله مبارزه با گروه های تروریستی هم، ترامپ مثل باراک اوباما به صراحت اعلام کرده است که عربستان باید سهم خود از هزینه های مبارزه با تروریسم بپردازد؛ وی در آوریل گذشته تصریح کرده بود: "عربستان، تعامل عادلانه ای با ما نداشته است چرا که ما هزینه گزافی را برای دفاع از عربستان متحمل شده ایم".
در مورد بحران یمن نیز آنطور که در این گزارش آمده است با روی کار آمدن ترامپ، تغییرات چندانی در سیاست واشنگتن ملاحظه نشده است و کاخ سفید همچنان از مذاکرات صلح بین طرف های درگیر حمایت می کند و از سوی در ادامه سیاست های اوباما، به حمله به مواضع تروریست ها در یمن بسنده کرده است.
208

پربیننده ترین خبرها