زلزله 5.7 ریشتری بجنورد مدارس را تعطیل کرد

زلزله 5.7 ریشتری بجنورد مدارس را تعطیل کرد
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 10:36

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پروش خراسان شمالی از تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان بجنورد در نوبت صبح امروز یکشنبه خبر داد.

العالم- ایران

نقی هجرتی اظهار کرد: به دنبال وقوع زلزله 5.7 ریشتری بجنورد در آخرین ساعت شامگاه شنبه که مرکز کانونی آن در شهر پیش قلعه حدفاصل دو شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان به وقوع پیوست، تمام مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان بجنورد تعطیل اعلام شد.

ویی با بیان اینکه این تصمیم فقط برای مدارس نوبت صبح اتخاذ شده است، افزود: بر این اساس امروز یکشنبه مدارس نوبت صبح شهرستان بجنورد تعطیل است.

وی عنوان کرد: شرایط خاص ناشی از وقوع پس لرزه ها، عدم آمادگی روانی دانش آموزان و نیز نگرانی خانواده های آنان، باعث شد حسب دستور استاندار در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ، شورای آموزش و پرورش شهرستان بجنورد تصمیم به تعطیلی مدارس شیفت صبح کرد.

شبکه لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد: زلزله 5.7 ریشتری ساعت 22و 30 دقیقه و58 ثانیه رخ داد.

کانون این زلزله در موقعیت 57.22 عرض شمالی و 37.66 طول شرقی ثبت شده است.

این زمین لرزه در عمق 11 کیلومتری زمین که کانون مرکزی آن پیش قلعه است و 22 کیلومتری شمال غرب بجنورد رخ داد.

استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.

این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری - جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها